Jump to content

første båt - hva er dette?

alb

Recommended Posts

Det kan se ut som om det er reparert noe i kanten på skroget bak.

Selgeren presenteren båten sin med defekt hjul på hengeren,hevder at motoren er i god stand og selger den som den er.

Her er jeg redd for at det senere vil dukke opp problemer for kjøperen.

Det er sikkert mange andre bedre alternativer hvis du legger til noe mer penger.

Hei alb, og velkommen på sidene!

Vanskelig spørsmål du stiller, her er det mange faktorer du bør tenke over. Båt, motor og henger for 20 lapper er veldig billig. Denne tar du lett med deg hjem til hagen. Men bor du slik at du kan få deg fast båtplass er f.eks. en Sjømann mye mer til båt/bedre plass. Hvor mange er dere? Hva slags farvann skal du ferdes i? Ønsker du å overnatte i båten

?Kanskje du har en båtkyndig kjenning du kan diskutere dette med?

Old fishermen never die - they only smell that way!

I utgangspunktet er jeg litt skeptisk til en selger som ikke gidder å fikse et punktert hengerhjul før ekvipasjen averteres for salg. Dette gjør det jo temmelig plundrete å få prøvekjørt både henger og båt/motor!

Hvis du ikke har god greie på slikt selv, bør du absolutt få med deg en kyndig "konsulent" før du ev. kjøper denne pakken. 20.000 er jo ikke allverdens penger, men kostnadene kan fort bli høyere dersom det dukker opp mange ting som må fikses i etterkant. En motor fra 1982 er jo ingen "ungdom" akkurat, men kan, dersom den er godt vedlikeholdt, selvfølgelig være i utmerket stand. Dette er det imidlertid vanskelig å finne ut av uten skikkelig prøvekjøring!

Klarer ikke å se utfra annonsen om det er bremser på hengeren. Hvis ikke, er det maks lovlig hastighet på 60km/t når du skal ut på landeveien med ekvipasjen.

Når en er ute etter sin første båt, tror jeg det er viktig å ta seg tid til å se på flere aktuelle kandidater og dermed gjøre seg litt kjent med hva som finnes på markedet. Dernest bør du, ut fra bruksområdet ditt, danne deg en oppfatning av hvilken type båt du ønsker. I tiden fremover nå kommer det en masse båter på markedet. :wink:

Lykke til!

Redigert av Arvid_A (see edit history)

Hei

En annen vesentlig ting du bør passe deg for når det gjelder gamle påhengs , er at hvis denne har vært brukt i sjøvann så er det nesten umulig å mekke på disse uten å knekke en eller flere skruver/bolter , og da blir det plutselig veldig dyrt .

Motoren er jo trossallt i en årsklasse da det var mye utprøving av forskjellige metall-legeringer som absolutt ikke hørte sammen og spesielt ikke i nærheten av sjøvann.

Mvh trebåtentusiast

Takk for mange gode tips!

Må si det så fristende ut med en Sjømann. :smiley:

Men siden jeg i første omgang står uten båtplass (Oslo), tenkte jeg at det kanskje var en god ide med noe som går an å dra opp og ta hjem på henger.

Ellers er planen (så langt) mest å bruke båten til småturer, fiske og kanskje en overnattingstur i ny og ne.

.... kunne konstantere at den rullet noe aldeles forgjæ........

Enten feil plassering av ballast eller for lite / ingen ballast. Hadde selv en Sjømann22 en sesong og var fornøyd - dette i forhold til prisen jeg betalte for'n. :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

.......kunne konstantere at den rullet noe aldeles forgjæ........

Hei er helt enig med Walter i det han skriver. Min Skjømann som jeg solgte i høst oppførte seg også greit. Om en kjøper en liten båt så vil den nødvendigvis rulle mere enn en som er større. Med litt prøving og feiling med plassering av ballast så ble ikke min så værst i allefall. Muligheten for å virkelig "mye båt" for pengene er i allefall til stede.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Man får ikke ikke Princess for 35.000,-

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, og det er en av livets absolutte forbannelser ... :yesnod:

Regner med å stille til valg til høsten, på valgløftet "Princess til alle!" :lol::lol:

(Men først en til meg selv ... en stor og feit en ...) :yesnod:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

I utgangspunktet er jeg litt skeptisk til en selger som ikke gidder å fikse et punktert hengerhjul før ekvipasjen averteres for salg. Dette gjør det jo temmelig plundrete å få prøvekjørt både henger og båt/motor!

<{POST_SNAPBACK}>

Kanskje det er akkurat det som er poenget??? :confused:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Ser ut som båten vil koste deg mer en 20 000,-! Men som tidligere sagt er ikke 20 000,- mye penger for en for en slik båt, da kan du legge til noen tusenlapper til og pusse opp båten. Men man bør være interesert og fingerferdig hvis man pusser opp en båt. Hvis du ønsker ny motor kan du jo kjøpe en brukt og selge den som følger med. Kan være lurt å få sett på båten først for å se hvor mye som"feiler" den før du handler. Ta med deg en venn som kan lit på området

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...