larsen2000 Startet 30.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2012 Har en Askeladden som har et par kosmetisk stygge riper i skroget. Er det mulig å få gjort noe med det uten at det koster skjorta? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 30.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 Dette fikser du selv, med vannslipepapir først, så polere med autosol. Fikk akkurat gjort det på noen riper i skutesida mi, og det er faktisk ikke mulig å se hvor ripene har vært. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 1.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Høres bra ut! :-) Har aldri vært borti noen av delene, men dette er sikkert noe de selger på båtutstyrsbutikker? Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 1.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Vil jeg ikke ødelegge gel/topcoat når jeg sliper ned? Må det legges på på nytt? Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 1.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Vil jeg ikke ødelegge gel/topcoat når jeg sliper ned? Må det legges på på nytt? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Bildet viser ikke tydeligt hvor dyp sårene er. Er de dype men ikke går igjennom gelcoat kan de fint vannslipes og poleres, men du vil få ett søkk i skroget her. Noe som vil synes, legg i gelcoat sparkel med rett farge, slip og poler... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Daffy Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Her er ett eksempel på produkt du kan bruke: Gelcoat filler: Denne er i farge hvit 2000 men finnes også i andre farger. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
larsen2000 Svart 1.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Hvordan ser jeg om det er gått gjennom gelcoat? Det er hvitt hele veien og ripene er sånn at man kjenner de med neglen. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 1.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Hvordan pusser jeg med våtslipepapir? Skal det bare dynkes i vann før man pusser, eller bør man spyle vann på hele tiden under pussing? Tror jeg prøver pussing, rubbing og polering først. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Du dypper hele tiden slipepapirert i vann, har du mulighet til rennende vann over flaten du sliper er det toppers... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Daffy Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Tror ikke det er noe god ide å slipe ned område rundt ripen til den er borte. Da får du jo ett stort område med tyndt lag med Gelccoat. Når det etterhvert skal rubbes da går man igjennom. Håper ikke det er mange som bruker den metoden. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
larsen2000 Svart 1.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Så da er kanskje denne metoden best? - Fylle ripen med Gelcoat filler - Rubbe ned det overskytende (eller må det brukes våtslipepapir til dette?) - Polere Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Det må brukes våtslipepapir på det. om å gjøre å ikke fylle for tykt over såret Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Tom Rør Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Hadde båten hos et velrennomert plasverksted for litt siden, og det var den metoden(våtslipepapir og autosol) de brukte. Som trådstarter sier, så "kjenner" han den med neglen, og da er den vel ikke så dyp vil jeg tro.Det er da helt trygt å bruke denne metoden. Det skumle med denne filleren, er at hvis ikke fargen treffer helt, vil det bli stygt selv om ripen er borte. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 det kan jeg være enig i. Jeg tenkte nok på riper som man kan se ja. Det beste er nok å få ett plastverksted til å blande en liter topcoat i din farge og så blande inn Erosil til du får tykkelsen du vil jobbe med. Hvis de vil selge deg dette da. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Fjellmatros Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Dersom det ikke er for dype riper så vannsliper du bare direkte. Er de veldig dype så sliper du ripene litt dypere med en knivspiss for eksempel, legger i gelcoatsparkel med rett farge og vannsliper. Pass på å ikke legge på for mye sparkel ellers så blir det en "rygg", og ikke slip mere enn høyst nødvendig fordi gelcoaten blir tynnere og du kan risikere å slipe gjennom. Fargekoden får du fra produsenten av båten, og litt nyanseforskjell vil du ofte få selv med rett farge på sparkelen. Men det jevner seg som oftest ut etter en sesong eller to. Start med 400 papir så 800 og til slutt 1200 papir, og vær raus med vannet slik at papiret ikke "tetter" seg. Så rubber du området med litt grov rubbing og til slutt polering. Bruk helst maskin til rubbing og polering Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 4.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Fikk kjøpt inn våtslipepapir og det gjorde virkelig susen! Fjernet alt av riper på et blunk. Det er imidlertid stor forskjell i hvitfarge på pussede og upussede områder. Har rubbet over hele båten med maskin, men fortsatt stor forskjell. Hjelper dette med polering, eller må sol og sjø gjøre sitt over lengre tid for at dette jevnes ut? Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Det hjelper ikke med polering, du får da bare blank båt med skjolder. Der du har pusset har ny frisk gelcoat med original farge kommet til syne, men resten av gelcoaten på båten er forurenset og misfarget. Medisinen mot dette er rubbing og mere rubbing. Finn en skikkelig grov rubbing å gå på igjen. Tidens tann vil selvfølgelig gjøre at misfargingen tones ut. Båten min har fått en grundig omgang med Norpol sin rubbing og ser nå ut som ny Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Tror ikke det er noe god ide å slipe ned område rundt ripen til den er borte. Da får du jo ett stort område med tyndt lag med Gelccoat. Når det etterhvert skal rubbes da går man igjennom. Håper ikke det er mange som bruker den metoden. Klarer du å rubbe deg gjennom gelcoaten skal du jaggu være ivrig ... Dette avhenger sef. av hvor dype ripene er. Går de gjennom gelcoaten er det ingen vei utenom filler. Pointet da blir å benytte filler med helt riktig fargenyanse. Jeg ville først sjekket at fargen matcher på et sted som ikke er veldig synlig. Dersom ripene ikke er spesielt dype fungerer det fint å bare vannslipe med finere og finere papir, opp til 2000, så rubbe og til slutt polere. Autosol har jeg ikke prøvd, men det er sikkert fint det óg. At gelcoaten blir noe tynnere av dette sier seg selv, hvaslags uovervinnelige problemer det skulle medføre er jeg dog litt mindre sikker på... men som sagt, alt avhenger av hvor dype ripene egentlig er, og hvor tykk gelcoaten er. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Fikk kjøpt inn våtslipepapir og det gjorde virkelig susen! Fjernet alt av riper på et blunk. Det er imidlertid stor forskjell i hvitfarge på pussede og upussede områder. Har rubbet over hele båten med maskin, men fortsatt stor forskjell. Hjelper dette med polering, eller må sol og sjø gjøre sitt over lengre tid for at dette jevnes ut? Mulig et produkt som Hempel Gelcoat cleaning powder ( http://www.hempel.no/Internet/inenoc.nsf/vDOC/207FB384E7139219C1256BE4004DF139?OpenDocument ) kan fjerne misfarging, fungerer som et slags blekemiddel +/-. Den frisker ihvertfall opp gulnet gelcoat i vannlinja, rundt eksosutløp og tilsvarende. Har brukt det på skroget en gang uten at det ble skjoldete ihvertfall. Om det klarer å «ta igjen» helt områdene hvor du har pussa tviler jeg på, kanskje det kan funke å bruke i områdene rundt, for å få en mer gradvis overgang. Tviler på at polering vil gjøre veldig mye fra eller til, annet enn at det blir blankere selvfølgelig (og forsegler). Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Jeg kan anbefale bruk av abralon som beskrevet her Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kranka97 Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Fått fæl ripe i båten. Tips til å fikse? Noe jeg kan gjøre selv? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.