Jump to content

Iveco Aifo - montering av utløp til varmtvannsbereder

Baard

Recommended Posts

• 3 uker senere...

Hi alle, forum newby here

I am not sure if the RULES here allow me to use English, if not I apologise beforehand. I read norwegian "perfectly" but I dont write it well and if nessecary I can use google translate to "write" here.

I intend to install a hot water tank on my snekka and it has a fresh water system into the (Bowman) heat exchanger.

I suppose yours has a fresh water hot water source?

I would find a pipe running to the Bowman from the motor (there will be 2, tur and retur, choose the hotter *tur*) and connect it in series to that just before it enters the Bowman.

messing with the blendingsskruer (mixervalve) sounds not a smart idea!

This shows the domestic hot water side of the system (not what you asked for, but may otherwise help)

http://www.faerderba...ge&menuClosed=1

If you still need help I can make some drawings

Redigert av Gamle Dampen (see edit history)

I suppose yours has a fresh water hot water source?

messing with the blendingsskruer (mixervalve) sounds not a smart idea!

Well, It is not "mixervalve" but screws that canbe taken out to get waterflow.... I have a fresh hot water source as you say.....

Jeg har aifo 135 hk som jeg har montert varmtvann sløyfe til breder det er de blende skruene ved vannpompa kan ta et bilde av det når jeg er i båten til lørdag:-)

Bilder ville vært helt knall!! Takker og bukker. Tips til verktøy for å få ut blendingsskruene??

/Baard

• 11 måneder senere...
  • 9 måneder senere...

Prøver å løfte denne enda en gang...Har nå fått ut blendingspluggene i vannpumpen:

bilde

Åpningene er merket med grønn ring og pil på bildet. Jeg går rundt med 2 spørsmål:

1.

Er dette rett sted å ta ut vannet på slik at jeg får varmet berederen?

2.

Jeg sliter med å finne noe som passer nedi disse hullene. Det virker som det er 3/8 tomme, da pluggen passer i et slikt hull, men jeg får ikke en 3/8 tomme slangenippel ned i hullet, det er for lite. Er det noen som har peiling på hva som skal nedi her og hvor jeg kan få tak i det?? Jeg har prøvd den lokale butikken hvor de har alle mulig rørdeler og muttere og slikt, men det var negativt. Jeg tenkte å sjekke på TESS eller Hydroscand. Tips og råd mottas her. Jeg vil gjerne ha dette på plass da jeg har kjørt uten oppvarmet bereder i 2 år nå, kun el oppvarming....

Motor skal snart om bord igjen, og det ville jo vært deilig å fått denne på plass før det :-)

/Baard

• 2 uker senere...

Hei,

Prøver nok en gang å løfte denne.....Jeg har endelig fått koblet inn slangenipler på motoren på de stedene hvor jeg tror og mener at varmtvann til defroster skal tas ut:

bilde

Dere ser tilkoblingene med klare slanger med blå frostvæske i. I dag har vi prøvekjørt motoren på land for å sjekke om alle koblinger var tette før motoren skal opp i båten igjen, og vi fikk ikke vannet til å sirkulere i slangen dere ser. Jeg lurer derfor på om jeg har tatt ut vannet riktig. Til tross for langvarig kjøring og resirkulering av vannet i pøsen klarte vi ikke å få termostaten til å slå inn, og frostvæsken til å sirkulere. Kan dette være årsaken til at ikke vannet sirkulerte i slangen jeg har montert?

Er det noen motorkyndige eller noen som har en Iveco som kan svare på om det er rett sted jeg har tatt ut vannet eller om jeg er helt på jordet? Jeg ville bli ekstremt takknemlig for svar da motoren forhåpentlig skal opp i båten igjen på søndag.....

Takker....

/Baard

Hva mener du med ventiler på klart? Noen mer nøyaktig beskrivelse av hvor på toppen skrue til å ta ut vannet er/ser ut? Da regner jeg med at vannet skal inn på pumpa der jeg har tatt ut?? Er årsaken til at det ikke sirkulerer at jeg har tatt ut på pumpa og at det suger i begge ender?? Gode svar er velkommen her nå...vil gjerne ha dette i orden før motor skal opp i båten igjen :-)

/Baard

Hei!

Kjenner ikke til hvor uttak og inntak er på din motor, men generelt gjelder alltid følgende:

Uttak til bereder skjer der hvor ferskvannet i kretsen har høyest temperatur og trykk - dvs. umiddelbart foran termostat. Returvannet fra bereder skal inn i kretsen igjen der hvor trykket er minst (og vanntemperaturen lav), dvs, umiddelbart foran (på sugesiden) av sirkulasjonspumpa / ferskvannspumpa - eller mellom varmeveksler og ferskvannspumpa.

Lykke til med prosjektet!

Hei!

Kjenner ikke til hvor uttak og inntak er på din motor, men generelt gjelder alltid følgende:

Uttak til bereder skjer der hvor ferskvannet i kretsen har høyest temperatur og trykk - dvs. umiddelbart foran termostat. Returvannet fra bereder skal inn i kretsen igjen der hvor trykket er minst (og vanntemperaturen lav), dvs, umiddelbart foran (på sugesiden) av sirkulasjonspumpa / ferskvannspumpa - eller mellom varmeveksler og ferskvannspumpa.

Lykke til med prosjektet!

Jeg er klar over at det er slik som du beskriver, men det er ikke noe sted i forkant av termostat å ta ut vannet. Termostaten sitter i varmeveksleren, og den er det kun 40mm innløp/utløp på, og det er så godt som umulig å få tatt ut noe på rørstompen som på innløpet da den bare er noen få cm lang......

/Baard

Skal ta en titt etterpå, men har gått over mange ganger nå uten å finne noe plugg i nærheten der...kun de som er på bildet over som er tatt ut på vannpumpa. Men skal gå over en gang til når jeg skal ut etterpå. Motoren skal opp i båten i dag, så det ville vært greit å hatt kontroll på dette før den løftes på plass...Skulle gjerne gjort mye mer med den i år, men da ryker sesongen......

/Baard

Har gått over toppen i nærheten av utløpet til veksleren, og det er ikke noe flere uttak. Imidlertid hadde jeg en dieselmekaniker på besøk her og han var ganske sikker på at vi hadde koblet riktig på, men at ikke det ville sirkulere før termostaten åpnet.

Nå er motoren på plass i båten igjen. Jeg skal oppdatere tråden her med resultatet når jeg får kjørt motoren så varm at termostaten åpner.

/Baard

Vannet til bereder bør normalt sirkulere utenom termostaten - hele tiden, da får du fortest varmt vann!.

Når vannet i "berederkretsen" blir så varmt at termostaten åpner, så skjer sirkulering også i hovedkretsen via varmeveksler!

Uttak til berederkretsen kan også skje via uttaket til temp.giveren i ferskvannskretsen, men da må du montere et t-stykke i giverhullet. På t-stykket monterer du da temp.giveren og kran for vannuttak.

Har en identisk motor der det er tatt uttak til varme apparat, her kommer det varme straks motoren begynner å få temperatur!

skal sende deg bilder når æ kommer mæ i båten på onsdag, er på jobb på havet inntil da :-)

Mange takk! Det setter jeg pris på. Da blir det enklere å få det til å fungere :-)

/Baard

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...