Jump to content

Generator i båt

KOB

Recommended Posts

Driver med forundersøkelser for et slikt prosjekt nå om dagen. Min konklusjon er at jeg ikke kommer til å legge penger i et stort og profft anlegg, koster flere titalls tusen.

Jeg jobber nå ut fra tanken om å installere mitt Honda EU10 i motorrommet. Dette er stort (båtens bredde og ca 2 meter i lengde). Så temperatur og lufttilførsel er ikke noe problem.

Siktemålet med installasjonen skal være å kunne kjøre agregat uten å plage naboene med støy/eksos. I tillegg skal jeg kunne lade batterier og ha strøm til varmtvannsberederen. Agregatet leverer maks 900W kontinuerlig, dessverre er summen av nevnte strømforbrukere mer enn dette. Dette skal jeg løse ved å montere en dimmer i kretsen til varmtvannsberederen (650W), slik at denne kan reguleres ned til en passende effekt avhengig av hvor mye strøm som laderne bruker. Har allerede skaffet meg en effektmåler fra Clas Ohlson (ca. NOK 200), denne er utstyrt med LCD display og med alarmer. Effektmåleren setter bare i stikkontakten.

Min tanke har vært å få sveiset på en 28 mm stuss på eksosrøret på agregatet, dette er standard størrelse på de eksosslanger som brukes på varmeapparater. Vil montere skroggjennomføring under badeplatformen, for både å redusere lyd og eksoslukt. Agregatet skal plasseres på en plate som isoleres mot underlaget for å redusere viberasjonsstøy.

Det store spørsmålet mitt har vært temperaturen i eksosen. I går gjennomførte jeg en test. Lot agregatet gå med maksimal belastning og målte temperaturen innerst i eskospotten. Oppnådde 235 grader. Startet mitt Mikuni 3,5 kW varmeapparat. Målte temperaturen inne i eksosutslippet ved skroggjennomføringentil 270 grader. Det hører med til historien at agregatets temperatur er helt avhengig av belastning. Ved 100W belastning sank temperaturen til under 100 grader.

Så, min konklusjon er at temperaturen ikke bør være til hinder for min tanke om å plassere agregatet i motorrommet og med bruk av "eksos-utstyr" beregnet for varmeapparater. Dog vil jeg ha kortest mulig eksosrør og dette skal varmeisoleres (og dermed reduserers lyden ytterligere). Og jeg vil nok primært regulere den totale effekt ned til godt under 900 W for å redusere temperaturen på eksosen. Det viktigste er å få ladet batterier ved behov, laderne trekker vel rundt 400W. (20A + 5A 3-stegsladere)

Honda EU10 er forøvrig "stillegående", men virker selvfølgelig forstyrrende på omgivelsene om den står ute i det fri. Veier kun 13 kg. Mer info her; http://www.berema.no/spes_EU10.html

Jeg er som sagt kun i planleggingsfasen. Om noen har forslag, innsigelse eller erfaringer å komme med, mottas det med takk.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Hei

Som jeg har nevt i en annen tråd:

Aggregatet må være så støysvakt at du ikke må spørre noen om

du kan starte det. :smash:

Det viktigste når det gjelder støydemping er eksosanlegget/vannutskiller.

Her er det en stor utgift, men til gjengjeld kan du bruke det når det passer DEG. :wink:

Jeg har selv satt inn KOHLER 4 kw. Det var det minste jeg fant som

går på 1500 rpm.

mvh

giver

Heisan !

Jeg monterte mitt EU10 i min forrige båt (NordWest900) på samme måte som du beskriver. Eksospotta på EU10 sitter i et isolert kammer med det resultat at varmluft kommer i motor-rommet, mens eksosgassen går ut. Selv med god lufting stoppet aggregatet etter 1/2 T. tid pga overoppheting.

28 mm. ex.slange gir i tillegg høy hastighet på eksosen med dertil støy på utsiden. Så ble det faktisk også noe eksoslukt i båten. Måten å gjøre det på er å kjøpe orginal ex.stuss til EU 10. Da blir du kvitt både varmen og eksosen i sammle slange. Aberet er at den er 4".

Resultatet for mitt vedkommende er at nå bæres aggregatet i land de få gangene jeg har bruk for det.

50m. kabel og bak en busk så sjenerer det ingen.

Lykke til !

mvh

KK

Driver med forundersøkelser for et slikt prosjekt nå om dagen. Min konklusjon er at jeg ikke kommer til å legge penger i et stort og profft anlegg, koster flere titalls tusen.

Jeg jobber nå ut fra tanken om å installere mitt Honda EU10 i motorrommet. Dette er stort (båtens bredde og ca 2 meter i lengde). Så temperatur og lufttilførsel er ikke noe problem.

Siktemålet med installasjonen skal være å kunne kjøre agregat uten å plage naboene med støy/eksos. I tillegg skal jeg kunne lade batterier og ha strøm til varmtvannsberederen. Agregatet leverer  maks 900W kontinuerlig, dessverre er summen av nevnte strømforbrukere mer enn dette. Dette skal jeg løse ved å montere en dimmer i kretsen til varmtvannsberederen (650W), slik at denne kan reguleres ned til en passende effekt avhengig av hvor mye strøm som laderne bruker. Har allerede skaffet meg en effektmåler fra Clas Ohlson (ca. NOK 200), denne er utstyrt med LCD display og med alarmer. Effektmåleren setter bare i stikkontakten.

Min tanke har vært å få sveiset på en 28 mm stuss på eksosrøret på agregatet, dette er standard størrelse på de eksosslanger som brukes på varmeapparater. Vil montere skroggjennomføring under badeplatformen, for både å redusere lyd og eksoslukt. Agregatet skal plasseres på en plate som isoleres mot underlaget for å redusere viberasjonsstøy.

Det store spørsmålet mitt har vært temperaturen i eksosen. I går gjennomførte jeg en test. Lot agregatet gå med maksimal belastning og målte temperaturen innerst i eskospotten. Oppnådde 235 grader. Startet mitt Mikuni 3,5 kW varmeapparat. Målte temperaturen inne i eksosutslippet ved skroggjennomføringentil 270 grader. Det hører med til historien at agregatets temperatur er helt avhengig av belastning. Ved 100W belastning sank temperaturen til under 100 grader.

Så, min konklusjon er at temperaturen ikke bør være til hinder for min tanke om å plassere agregatet i motorrommet og med bruk av "eksos-utstyr" beregnet for varmeapparater. Dog vil jeg ha kortest mulig eksosrør og dette skal varmeisoleres (og dermed reduserers lyden ytterligere). Og jeg vil nok primært regulere den totale effekt ned til godt under 900 W for å redusere temperaturen på eksosen. Det viktigste er å få ladet batterier ved behov, laderne trekker vel rundt 400W. (20A + 5A 3-stegsladere)

Honda EU10 er forøvrig "stillegående", men virker selvfølgelig forstyrrende på omgivelsene om den står ute i det fri. Veier kun 13 kg. Mer info her; http://www.berema.no/spes_EU10.html

Jeg er som sagt kun i planleggingsfasen. Om noen har forslag, innsigelse eller erfaringer å komme med, mottas det med takk.

Mvh. BEG

<{POST_SNAPBACK}>

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Heisan !

Jeg monterte mitt EU10 i min forrige båt (NordWest900) på samme måte som du beskriver.  Eksospotta på EU10 sitter i et isolert kammer med det resultat at varmluft kommer i motor-rommet, mens eksosgassen går ut. Selv med god lufting stoppet aggregatet etter 1/2 T. tid pga  overoppheting.

28 mm. ex.slange gir i tillegg høy hastighet på eksosen med dertil støy på utsiden.  Så ble det faktisk også noe eksoslukt i båten.  Måten å gjøre det på er å kjøpe orginal ex.stuss til EU 10. Da blir du kvitt både varmen og eksosen i sammle slange. Aberet er at den er 4".

Resultatet for mitt vedkommende er at nå bæres aggregatet i land de få gangene jeg har bruk for det.

50m. kabel og bak en busk så sjenerer det ingen.

Lykke til !

mvh

KK

<{POST_SNAPBACK}>

Et par spørsmål.

Skjønner ikke helt det med varmen. Har sett på det originale adapteret som omslutter både eksosrør og ventilasjonsrist (skikkelig reodor felgen løsning etter min mening). Er det noen form for vifte som hjelper til å transportere varmen fra motoren vekk?

Var det stuerommet under akterdekket, eller i motorrommet du hadde agregatet?

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Mvh. BEG

<{POST_SNAPBACK}>

Høres ut som en god ide, har bare ett par innsigelser/spørsmål.

Ett bensinagregat i ett motorrom!! Er det ikke da plutslig krav om utluftingsvifter før oppstart og hele pakka. Slik det er hvis du har Bensinmotor. Er jo ikke store motoren men noe bensindamp kan/vil det jo bli alikevell.

Hva sier forsikringselskapene om en slik instalasjon.

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Hei

Hvordan forklarer du at lavere turtall gir høyere vekt :confused:

mvh

giver

<{POST_SNAPBACK}>

Er det ikke sånn å forstå at en motor som driver en si 4 Kw generator på 3.000 Rpm ikke hadde hatt krefter til å levere de samme 4 Kw. ved 1.500 Rpm? Mao at 1.500 Rpm agregatene har større motor med høyere dreiemoment for å kunne levere like mye strøm ved halve turtallet.

Tenk på motoren i bilen din... Den orker mye mer på 3000 rpm enn den gjør på 1500.. :yesnod:

Mvh. SAP

Ett bensinagregat i ett motorrom!! Er det ikke da plutslig krav om utluftingsvifter før oppstart og hele pakka.

<{POST_SNAPBACK}>

Motorinstallasjoner innenbords setter krav til ventilasjon, all den tid arbeider utføres etter at påbudet kom. Motorinnstallasjoner på bensin som er montert før påbudet kom, er tillatt selv uten ventilasjon etc.

Mao. påbudet fikk ikke tilbakevirkende kraft.

Jeg lurer på dette med generator i båt, som strømkilde når en ikke er under gange og ikke har tilgang på landstrøm.

Er dette noe å tenke på? Er det dyrt? Komplisert å montere? (det er jo en motor som skal kjøling, drivstoff osv.). Hva med støy og avgasser? Kapasitet?

Noen merker/modeller å foreslå?

Erfaringer?

Hei. Har en Mase 2500 generator i min båt. Denne har en liten Yanmar dieselmotor som går på ca 3000 omdr. Avgitt effekt ca 2 Kw. Støynivået er akseptabelt. Skal bygge det inn litt ekstra nå i vinter. Den har isolert kasse orhinalt også. Bruker det ofte både når vi ikke har tilgang til landstrøm og underveis f.eks til vaskemaskina.

Tror prisen ligger rundt 50 tusen, Ville ikke vært uten og bensin er ikke aktuelt.MASE :cool:

Hei.  Har en Mase 2500 generator i min båt.  Denne har en liten Yanmar dieselmotor som går på ca 3000 omdr.  Avgitt effekt ca 2 Kw. Støynivået er akseptabelt.  Skal bygge det inn litt ekstra nå i vinter. Den har isolert kasse orhinalt også.  Bruker det  ofte både når vi ikke har tilgang til landstrøm og underveis f.eks til vaskemaskina.

Tror prisen ligger rundt 50 tusen,  Ville ikke vært uten og bensin er ikke aktuelt.MASE :cool:

<{POST_SNAPBACK}>

Tror det er samme som jeg har i Hangarskibet (1700 W). En artig liten sak på 65 kilo i en egen støydempet kasse. En-sylindret luftkjølt Yanmar som får kjøleluft sammen med generatoren fra en vann-til-luft varmeveksler. Starter på et kick og er stille og fredelig, med eksosutløpet helt akterut. (Rent bortsett fra at akkurat nå trenger den ny vannpumpe). IS 2.5 -- se produktlisten til Mase, følg linken ovenfor.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Hei ser at det blir disutert agregat i båt .

Et problem som kan løses ganske enkelt ang eksos og lukt er at det går an å bruke noe så ganske enkelt som en eksos-scrubber, dvs at man kjører eksosen gjennom en "tank" som inneholder vann og at røyken må passere under vann i et eller flere kammer. Denne formen for rensing av eksos er veldig mye brukt i tunelldrift sammenheng , og der er det jo meget strenge krav til eksosutslipp, og det har også en veldig stor effekt når det gjelder støydemping .

Mvh trebåtentuiast

Har to sånne etter hverandre.  Fungerer bra,  men har tenkt litt på hva som skjer med vannet der på vinteren,  Det er sikkert plass så det kan ekspandere der inne.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det vil selvfølgelig ekspandere , hvis det fryser ,men det løser du jo med frostveske i riktig mengde. Men hvis båten er på land i den kalde delen av året så er det jo bare å drenere systemet for vann, og da er det jo ikke noe problem.

Mvh trebåtentusiast

Hei

Har gjort installasjon med EU10 og 4" eksosutslipp i eget fullisolert rom i egen båt. Dette fungerer meget bra, men det er klart at om vaffelpressa går for fullt så hører en jo putring fra eksosutløpet.

Jeg valgte å bruke luftinntaket til motorommet som eksosutgang. Kappet eksisterende slange mellom motorrom og luftinntaket. Monterte så slangen fra motorommet til det isolerte rummet. Monterte så et 4" flexibelt isolert aluminiumumsør mellom det isolerte rommet og luftintaket i sideveggen. Da henter aggregatet forbrenningsluft fra mottorrommet og bruker luftinntaket som eksosutløp. Når selve båtmotoren går trekker denne forbrenningslufta på vanlig måte bare nå igjennom det isolert rummet. eneste ulempe. aggregat og båtmotor kan ikke gå sammtidig.

Det hører også med til historen at jeg har bygd en liten fotoselle overvåking på de tre lysdiodene på aggregatet og foriglet dette mot et alarmpanel i båtkabinen slik at om oljelampen lyser eller en av de andre alarmene går så lyser tilsvarende lampe samt at et horn piper.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...