Jump to content

Generator i båt

KOB

Recommended Posts

Hei

Har gjort installasjon med EU10 og 4" eksosutslipp i eget fullisolert rom i egen båt. Dette fungerer meget bra, men det er klart at om vaffelpressa går for fullt så hører en jo putring fra eksosutløpet.

<{POST_SNAPBACK}>

Forstår jeg deg riktig, du har kjøpt det originale eksosutslippet som selges til disse agregatene?

Regner med at luftinntaket til motoren (der du nå altså slipper ut eksosen) sitter høyt oppe på skutesiden, hva med vond eksoslukt inn til "naboen" eller inn i egen båt?

Hvor stort er rommet som agregatet er plassert i?

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Disse tåler ohmsk belastning(lys,varme),men ikke kapasitiv eller reaktiv belastning.Har sett det stå på noen men langt fra alle at de ikke skal brukes på elektronikk etc.

<{POST_SNAPBACK}>

Og hva i den inderligste hellige jul er kapasitiv og reaktiv? Tror du glemte en forklarende parentes her ... :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Og hva i den inderligste hellige jul er kapasitiv og reaktiv?  Tror du glemte en forklarende parentes her ...  :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tenkte på samme sak. Det er sikkert bare fagfolk som skjønner hva det to ordene betyr. Men at en generator ikke kan brukes på elektronikk er vel intet problem ombord i båt der det meste går på 12V. Generatoren kan vel brukes til å lade batteriene selv om den ikke tåler de to fremmedordene?

Jeg er langt mer bekymret for alt snakket om bruk av bensinaggregater i motorrommet, og enda verre; bensinaggregat som er innebygget i kasse. At det sikkert er hinsides ulovlig er en ting. Men det må så langt jeg kan skjønne være forbundet med livsfare, og det er enda verre.

Mvh Bern

Jeg tenkte på samme sak. Det er sikkert bare fagfolk som skjønner hva det to ordene betyr. Men at en generator ikke kan brukes på elektronikk er vel intet problem ombord i båt der det meste går på 12V. Generatoren kan vel brukes til å lade batteriene selv om den ikke tåler de to fremmedordene?

Jeg er langt mer bekymret for alt snakket om bruk av bensinaggregater i motorrommet, og enda verre; bensinaggregat som er innebygget i kasse. At det sikkert er hinsides ulovlig er en ting. Men det må så langt jeg kan skjønne være forbundet med livsfare, og det er enda verre.

Mvh Bern

<{POST_SNAPBACK}>

Enig med du. Man får jo 12V adaptere til det meste av PC etc. og det er vel ikke alle heller som må ha en guddommelig 1,618 perfekt skjønnhet av en sinuskurve heller (nei, jeg vet ikke helt hva en sinuskurve er, derfor ingen forklarende parentes :lol: )

I de dager da det skjedde at Gamle Worse i hemmelighet drømte om en Princess 37 dukket det opp en artikkel i MBY der det bl. a. kom frem at eieren hadde plassert bensinaggregatet helt akter SB på flybridgen, enkelt og greit med ledning fra aggregatet til landstrøminntaket. Eksos til friluft med en liten modifikasjon såvidt jeg husker pga. innbygging i en kasse, og ingen overhendig risiko. Genialt, syntes jeg og hadde planene klare for anskaffelse av et Yamaha aggregat. Men slik gikk det jo ikke ...

Min tro er at det er ren galskap å plassere en potensiell selvmordsbombe i maskinrommet bare for å spare kronasjer i forhold til et dieselaggregat. Skjønner rett og slett ikke poenget med å gjøre seg en uhorvelig mengde med arbeid for noe som kan skremme Fanden på flat mark. Da er Princess 37-løsningen mye bedre. F. eks. tjore fast et bensinaggregat på badeplattformen og stikke ledningen i landstrøminntaket. Enkelt, effektivt og greit og fixet på under to minutter med et par jekkestropper ... :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Generatoren kan vel brukes til å lade batteriene selv om den ikke tåler de to fremmedordene

Transformatoren i en lader er en induktiv belastning ,kondensatorene (som glatter ladespenningen)er kapasitiv. Sagt på en annen måte ,jeg ville ikke koblet en lader ,elektronisk-styrt bor eller et sveiseapparat til en generator som var bygget av en trefas motor.

Helt til slutt induktiv og kapasitiv belastning motvirker hverandre. ta foreksempel et lys-stoff armatur,når du åpner det vil du finne en Drossel(induktiv) og en kondensator (kapasitiv).Kondensatoren trengs ikke for å få lys i røret den er der bare for å rette opp faseforskyvningen mellom strøm og spenning slik at watt-mengden blir korrekt.Det vil med andre ord si at om du tar bort kondensatoren betaler du mindre for å lyset.

Hei BEG

Forstår jeg deg riktig, du har kjøpt det originale eksosutslippet som selges til disse agregatene?

Ja det stemmer. Fikk den med på kjøpet

Regner med at luftinntaket til motoren (der du nå altså slipper ut eksosen) sitter høyt oppe på skutesiden, hva med vond eksoslukt inn til "naboen" eller inn i egen båt?

Joda, det lukter selfølgelig brent bensin om man sitter i nærheten og prøver å irritere seg over lukta. Men husk at EU 10 bruker fra 0,5 til 1,0 liter i timen. Till sammenligning bruker varmeapparatet 0,4 liter i timen og brent diesel lukter værre.

Hvor stort er rommet som agregatet er plassert i?

Ikke helt sikker men mener at det er ca 600x500x400 mm

Glemte å si at jeg også har en vifte på slangen mellom motorom og aggregatrom slik at jeg kan lufte fra motorom gjennom aggregat rom og ut til luftinntaket.

Til de som er skeptisk til å montere bensinaggregat i lukket rom, så må jeg innrømme at dette var det eneste ankepunktet jeg selv hadde også. Mener at det er både lavt oljenivå og høy temperaturalarm på aggregatet, så dette blir jo heldigvis monitorert i selve kabinen med lampe og akustsik alarm.

Til slutt et lite tips når det gjelder aggregater. Det er stor forskjell på hvor ren sinuskurven er og hvor store startstrømmer aggregateter kan levere helt uavhengig av effekten det kan levere, Dette har betydning for om det er trygt å bruke det til elektronikk(sinusform) og til motordrift som drill og polermaskin (startstrøm) Motordrifter er svært reaktiv, dvs agregatet oppfatter dette som en kortslutning eller overbelastning.

Panda-generator må jo være en fin løsning for småbåter. Det er jo små dieselgeneratorer som er støydempet i egne kasser. De har jo et par fine modeller som er motorisert av 1 syl. Kubota eller Faryman diesel. Fra 2,2-4kw. Med et støynivå på 53-54db. Det må jo være ideelt. De er ferskvansskjølte i tilegg.

Ta en titt her:

Panda gen-set

<{POST_SNAPBACK}>

Den så jammen ikke dum ut. Har du noen anelse om pris for denne ??

Er ikke sikker, men kan tenke meg at den ligger på ca. det samme som Mase i samme størrelse, det blir vel 3501 med den LA70-saken fra Yanmar. Altså rundt 50K. Men du kan jo forhøre deg med Nordwest.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har i en annen anledning forhørt meg med dem for en stund siden: ja, 50K for den minste og så er den IKKE ferksvannskjølt slik jeg forsto det.
  • 2 uker senere...

Jeg lurer på dette med generator i båt, som strømkilde når en ikke er under gange og ikke har tilgang på landstrøm.

Er dette noe å tenke på? Er det dyrt? Komplisert å montere? (det er jo en motor som skal kjøling, drivstoff osv.). Hva med støy og avgasser? Kapasitet?

Noen merker/modeller å foreslå?

Erfaringer?

<{POST_SNAPBACK}>

Det har kommet gode innspill og teknisk hjelp i denne og andre tråder. Slik ser min løsning ut pr. dd. med utgangspunkt i et Honda EU10 som plasseres i motorrommet;

Tilvirke en kasse til agregatetet. Kassen skal lages i rustfrie plater og innvendig kles med 3cm motorroms-isolasjon for å dempe lyden. Hengslet og låsbart lokk. Bruke original eksosslange-adapter som inkluderer et 100 mm fleksibelt eksosrør. Dette går gjennom kassa, og via en skroggjennomføring til under badeplatformen for på den måten å redusere lyd/lukt. Røret blir isolert for ytterligere lyddemping.

Montere gnistsikker motorromsvifte på kassa. Denne skal blåse luft inn, for på den måten å skape et overtrykk og som fører luften ut gjennom eksosrøret. EU10 vil forbruke ca. 0,15 m3 luft i minuttet ved full belastning. Vifta blåser 4,3 m3 luft inn. Dette bør sikre en meget god ventilasjon og dermed lav temperatur i kassa. (om kassa er 0,5*0,6*0,8 m tilvarer det ca. 240 liters volum. Vifta bør da kunne medføre til at luften i kassa byttes ut 15-20 ganger pr. minutt)

I kassa monteres et automatisk brannsluknings-apparat som utløses ved ca. 80 grader. Dette koster ca. NOK 2.000 og blir det klart dyreste komponenten. Men, tror man ikke kommer unna dette grunnet forskrifter for bensindrevne motorer innenbords.

Vurderer også å installere en termostat i kassa som koples til agregates stoppbryter-krets. Dermed kan jeg få til automatisk stopp om temperaturen i kassa blir høy. Nødstoppbryter kan også installeres i samme krets og plasseres utenfor motorrommet.

Ovennevnte løsning mener jeg skal sikre både et "lydløst" opplegg og i tillegg ha nok sikkerhetsutstyr for å hindre at brann skal kunne oppstå.

Mottar gjerne innspill på løsningen.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

• 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...