Jump to content

Beste skjærgårdsjeep/daycruiser? (17-20fot)

hydrolift17

Recommended Posts

Den beste båten er vel gjerne den en har selv. Ellers er det vanskelig å gradere hva som er best når det er så mange og forskjellige kriterier som du nevner. Er fart viktigst? Eller plass? Ikke alltid så lett å få begge deler, så først må en finne ut hva er viktigst. Snakker du om nytt eller brukt? Om brukt så bør eldre motorer sjekkes nøye, båtene holder. Det meste er vel bra idag, det viktige er å sette opp en behovsanalyse og et budsjett. Og så er, for å si det enkelt: Det beste kjøpet = den beste totalpakken. Dvs. god pris på båt/motor som dekker mine behov.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Yamarin og Finnmaster kommer man ikke utenom når det er snakk om god fart og god i sjø.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Ville vel gått for min egen ja :giggle: (Nordkapp 600). Litt lavt fribord er eneste minus på denne båten, ellers er den perfekt. Prøvde mye annet før vi endte på denne, og har aldri angret. Eneste som kom litt i nærheten var en Finnmaster 6000 som hadde et meget godt skrog, men med styrekonsoll som var skrudd fast i dørken, og som attpåtil løsnet og ble shaky på vei over rakkebåene, så ble det enkelt å velge noe hvor alt er støpt fast. Yamarin synes jeg er helt ubrukelig, men det er nå min mening :wflag:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Nye Nordkapp Enduro 550 fikk kritikk i Vi Båtägare for dårlig balanse og overplaning ved maxfart. Det var jo litt merkelig.

Yamarin 63 er vel kongen på haugen for tiden, for de som har råd til noe slikt :smiley: Hvordan de får den båten til å så gå fort og sjøsikkert med 150 hk er jo ren magi.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Topper på 38 nå, men planer lett med full båt. Og denne propellen 0294769e-1921-7b7f.jpg som ikke er Heelt ny;) bestilt ballistic nå og håper på 40.. Ellers er båten fin den. Også er det fint med plass til fruen og venninner på fordekket.. Unger elsker også den store solsenga;)

Eneste minuset er at konsollen, vindskjermen er litt liten, men jeg er ikke på sjøen for å gjemme meg under tak.. En kompis som har Nordkapp 600 skrøyt av sjøegenskaper på min også.. Jeg synes de er ganske like, min er litt mere leken. Nordkappen litt mere "tog" på skinner..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Kan du utdype det litt mere?

Viktigst synes jeg ikke de gir noen kvalitetsfølelse. Synes også at de er rett og slett for dårlige i motsjø og "skvalpesjøen" vi har her innerst i fjorden. De jeg har kjørt virket for flate i bunn og baug, men godt mulig dette har blitt bedre. Sikkert 7-8 år siden sist jeg kjørte Yamarin.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

for å fortsette tråden... Enig med de første innleggene - den beste båten er den du har selv. Husk på det når du leser her :giggle:

Bella 512 Europa syntes jeg var en artig pakke, noen av disse er veldig godt motoriserte. Vi hadde 90 hk V4, alene i båten med full tilt så balanserte den i 40+ med 3 cm av skroget vannet uten noe særlig antydning til chine-walk. Skuffet ikke veldig i bølger heller. Mye båt for pengene syntes vi!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Har vel skjedd en del på 7/8 år? AV nysjerrighet; hvilken/hvilke modeller har du kjørt?

Er det jeg også skrev.. Husker ikke akkurat modellnavnet, var to forskjellige, 17-19 fot.

Yamarin 63 og cross-serien (aluskrog) er vel blant de beste skrogene for tiden i følge tester i internasjonale magasiner. 9 av 10 husmødre ville velge disse om de kunne velge :smiley:

Hadde vært kjekt å vite omtrent hva du er ute etter, særlig med tanke på pris... Det er jo litt forskjell på hva du får tak i om du tenker 100, 200, 300 eller 400.000.

Hadde selv en Yamarin 61CC med Yamaha F150 som var flott i sjøen, gikk ganske bra (ca 45 knop) på fullt, og som hadde en rekke med praktiske løsninger som ihvertfall var viktig for meg ved kjøp av båt (plass til integrert plotter - hadde en Garmin 5008, som var helt topp forøvrig), plass til alle putene i benkene, god badeplattform med solid badestige, trinn på hver side av akterbenken så man slipper å tråkke i putene.

Jeg tror dette er en av de aller beste skjærgårdsjeepene du får på 20 fot.

Kommet inn veldig mange fine båter, morsomt å se deres erfaringer! :smiley:

Los Endros: Tenker imellom 100-200. Men også kult å se noe dyrere!

Har sett mye på Nordkapp enduro 600, størrelsen er midt i blinken, god fart, bra sitte muligheter, kjempefin båt, skulle likt å prøvd en slik!

Litt dyrere båt(ca 230-260 brukt), men disse er ikke altfor gamle og vil jo fortsette å synke i pris. :smiley: Er lov å drømme!

Har og har hatt diverse skjærgårsdsjeeper. Vinneren i allround for meg er Draco oceancraft. Har hatt 17 fot , 20 fot og 25 fot av den og til bruk i skjærgården ifra vannlek til kjøring er det den om skårer mest... Lavt fribord bak som er et pluss i vannktivitet, ellers tar den bølgene greit., ser og mer fin ut i vannet i forhold til resten i samme kategori... Illfall etter mitt syn..

ellers har jeg hatt yamarin 5910 br og har nå mindre enn hva du ønsker yamarin 4500 som begge er ok, rimlige båter om tåler en trøkk.

har hatt Ibiza 19 som er en artig båt og med stor motor som skårer høyt...

Et par fot større enn hva du vil ha har jeg hatt en powercraft 22 som jeg syntes var eksternt artig i store bølger... Høyt fribord , toalettrom og god plass. Litt tung så trenger diverre mye motor... Har og hatt noen forskjellige italienske ifra aquamar til andre jeg ikke husker navnet på nå... Aquamaren var 18 fot, rimelig i innkjøp og relativt lett, siden lett vekt så er den tynnere i skroget enn andre og får lettere sprekker i skroget.. Gjorde 43 knop med 90hp men lav konsoll gjorde den slitsom å kjøre da du måtte stå nøydd å kjøre i bølger... Til sammenligning er min yamarin n drøm å stå å kjøre i forhold...pusset for denne båten er den store olsengen organ...

En hydrolift 17 er en knall leke vannskibåt men savner noe plass/seter utover jockeysetet for utvidet bruksområde...

• 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...