Sjeldenutpå Startet 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 1.Juli.2012 Har skaffet denne. Det er en 12 til 24V omformer. Den skal gå an å lade 24V batteribanken fra 12V batteribank, men det fulgte ingen papir eller forklaring: Noen tips om produsent, og først og fremst, hvordan koble? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Her er eit bilde innvendig fra eine sida og eit fra andre sida... Om det kan hjelpe... Eg håpte å finne firmalogo eller produsent innvendig, men såg ikkje noko slik. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Fairline-38Targa Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Kjøp en 12v til 24v lader. Da vil batteriene bli riktig ladet. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 var det for lite elektronikk inni denne kanskje ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
egilwh Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Det er mange eksperter på strømgreier her, og jeg er definitivt ikke en av dem. ' Men, jeg vil tippe at 12V inn er på de kraftige boltene, og 24V ut er på de terminalene hvor det sitter kabelstumper. Tipper videre at de stumpene viser + og - sidene. De øvrige terminalene er muligens for å koble til noen instrumenter? Ville vel sjekket med multimeter før jeg koblet il 12V + og -, for ikke å lage fyrverkeri... :) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
mateco Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 (redigert) Synes som et slags rele ? Kan det være noen form for mekanisk DC-AC konverter/frekvens generator ? For å transformere opp via en transformator så må vel likespenningen "hakkes" opp til AC, som deretter transformeres opp, for så igjen å bli likerettet/evt. glattet ? Har ikke turt å benytte den greia der (gnistbuer som står og freser)! Hva med å heller installere en ekstra 24VDC dynamo på motor ? Du finner kanskje en billig på et huggeri som du kan tilpasse som ekstra dynamo ? Bjørn Redigert 1.Juli.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Trur det er en relefunksjon ja, det ser slik ut på begge sider, ref de to siste bildene., for den skulle aktiveres av dynamo slik eg forstod det på tlf. Han som eg fikk den fra hadde ikkje koblingsskjema. Om likestrøm først må omformes til vekselstrøm for å kunne omformes fra 12V til 24V, er utenforbi mitt område. Eg har mange andre rele i motorrommet. Om noe går galt og eg må stoppe motoren, så er det til og med rele på det. Så eg vurderte ikkje det som noko fare. Ingen som har sett slik før? Var vist vanlig på "alle" fiskebåter før..? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
mateco Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 (redigert) ..............., for den skulle aktiveres av dynamo slik eg forstod det på tlf. Han som eg fikk den fra hadde ikkje koblingsskjema. .................. ...... Var vist vanlig på "alle" fiskebåter før..? Hmm ! Spennende !!! Kan det være en regulator/vippe til en gammal 24V likestrømsdynamo. I såfall så er releets funksjon å strømsette feltviklingene i dynamo når utspenningen synker.. Videre så bryter den forbindelsen til batteri når dynamoen ikke går (vippa). Det er vel noen her inne som drar kjensel på denne greia ??? Er spent på fasitsvaret !! Men er du sikker på at dette er en 12-24 VDC omformer ??? Redigert 1.Juli.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Arvid_A Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Hei! Jeg tror "mateco" er inne på noe her! Ikke så lett å konkludere ut fra disse bildene, men også jeg syns dette minner mye om en mekanisk laderegulator for likestrømsdynamo. Lurer nok på om ikke selgeren har vært litt for "omtrentlig" her, ja... Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 (redigert) Ein sånn sak som dette har eg sett før, men det er lenge siden. Den er produsert av Bosch, og er lagert for å koble to 12 volt batterier til for å drive ein 24 volt starter, i eit anlegg som ellers er 12 volt. Den kobler då batteriene til 24 volt KUN mens starteren går, ellers er batteriene sammenkoblet til 12 volt. Edit: Det var eindel mercedes lastebiler som hadde sånne på tidlig 70-tall. Magne Redigert 2.Juli.2012 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Hei Sæbø. Eg trur Dinamo har kome med løysinga, er redd denne dingsen ikkje kan brukast slik du har sett for deg.. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 (redigert) Ein sånn sak som dette har eg sett før, men det er lenge siden. Den er produsert av Bosch, og er lagert for å koble to 12 volt batterier til for å drive ein 24 volt starter, i eit anlegg som ellers er 12 volt. Den kobler då batteriene til 24 volt KUN mens starteren går, ellers er batteriene sammenkoblet til 12 volt.............. .............. Eg trur Dinamo har kome med løysinga, er redd denne dingsen ikkje kan brukast slik du har sett for deg.. :yesnod: Ja, det kan se ut som løsningen ligger her. Fant omsider en fremmed språklig side med bilde som virker å være identiske. Her finnes også koblingsskjema for "tingesen" http://www.boothobby...llel-schakelaar Så er spørsmålet: Kan den brukes til å lade en evt. 24V bank fra to seriekoblede 12V batterier ? (Skjønner ikke bære av språket i linken så her må noen oversette! Bjørn Redigert 2.Juli.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Sjøtunga Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 (Skjønner ikke bære av språket i linken så her må noen oversette! Oversatt av Google Translate Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Arvid_A Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Se det, der kom forklaringen! Utrolig hva god hukommelse, kombinert med internett, kan frembringe! Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Utifra linken over så har jeg henta dette koblingsskjemat: Jeg må si jeg er litt skeptisk til hele greia. Det virker på meg som at beskrivelsen i linken er et slags eksperiment? Utifra skjemaet over leser jeg at når bryter (s) ikke er aktivert så lades begge 12V batteriene parallelt. Altså ingen 24V tilgjengelig. Når bryter (s) aktiveres så vender r1, r2 brytes, og r3 legges inn. Dermed seriekobling og 24V ut. Samtidig brytes minustilkobling til det øverste 12V batteriet (r2), og kun det nederste batteriet får ladning. Men hvisi f.eks. r2 brenner fast (som det synes å ha skjedd i linken) så kortsluttes utgangs fra dynamo og den nedre minus sikringen ryker. Bom-stopp på ladningen og stor fare for at dynamoens utgangsdioder ryker. Som Dinamo skriver så er vel denne anretningen ment å slå inn kun i motorens startøyeblikk og ikke som en permanent aktiv komponent ? Har nok villet vurdert alternative løsninger her !! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Opps... ble mye info her nå. Det høres ut som det er ikkje heilt riktig bruksområde for denne nei. Eg får ringe selgeren å høre status. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Litt synd, for nå er årets båtpenger...og neste års..brukt opp... i følge kona... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
mateco Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Er det kun til start du trenger 24V så kan du jo bruke den til det . Men til konstant omformer/lader egner den seg dårlig! Har du mye 24 V utstyr installert ? En 24V/55A dynamo hos Biltema til 1349,- som ekstra dynamo for et evt. 24V anlegg. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Dynamo/Dynamo/Dynamo-24-V-55-A-63615/ Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Dinamo Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Jøss, her kom ogso koblingsskjema :yesnod: Det er vel 40 år, eller deromkring siden eg var borti ein sånn sak, men leste då det meste av databladet fra Bosch. Der stod det noko om at det kan slå inn i berre kort tid om gangen, fordi den spolen drar mykje strøm og produserer meir varme enn den toler over tid. Men so er spørsmålet til Sæbø, hvis problemet er at starteren er 24 volt og resten i båten 12, so skal den klumpen kunna gjera jobben. Hvis det er meir omfattande, so vil eg foreslå å skriva ut det som er kommen fram her, og leggja ved klumpen, so veit nestemann kva det er, dette. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Eg har mykje 24v utstyr ombord. Og ein del 12v også. Og to batteribanker. Forrige motor hadde to dynamoer. Så en løsning må eg ha.. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 To dynamoer er jo mulig. Ikke uvanlig på større seilbåter Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 ......Forrige motor hadde to dynamoer. Så en løsning må eg ha.. Om du har den gamle motoren så kan du kanskje tilpasse og benytte 24V dynamoen fra den ? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Det var en sånn kjempestor med en egen boks på veggen. Men på forrige installasjon var dynamo nr 2 montert i eit spant med laaaang reim, og dertil vibrasjoner og reimslitasje/støv. Yanmaren har ikkje ledig reimspor. Men det har eg hørt skal gå an å få skiftet til doble hjul på de fleste dynamoer, så i nøden skal eg nok få sveist til noko. Men eg vil google litt å sjå om eg finner ein anna type omformer eller lader eg kan bruke. Det er det enkleste. Men de er sikkert dyre... Eg er usikker på ladebehovet også. Hvor mange A en batt-batt lader bør være. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
mateco Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 ................ Yanmaren har ikkje ledig reimspor. Men det har eg hørt skal gå an å få skiftet til doble hjul på de fleste dynamoer, så i nøden skal eg nok få sveist til noko. ......... Hentet fra en annen tråd her inne: https://baatplassen.no/i/topic/92788-for-hoey-ladespenning-fra-dynamo/ Dobbel dynamoinstallasjon på 407hk Yanmar 6LY2A-STP. Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Sjå der har de montert ekstra reimhjul utenpå i forkant ja :-) Eg må sjekke priser på forskjellig. Ulempe med ekstra dynamo er vel at eg må inn med kabler opp til instument og ekstra ladelys osv. Eg skal lese den tråden når eg kjem på pc. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.