Jump to content

hvordan kobles denne avbildede 12 til 24 omformer/lader

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Det er mange eksperter på strømgreier her, og jeg er definitivt ikke en av dem. '

Men, jeg vil tippe at 12V inn er på de kraftige boltene, og 24V ut er på de terminalene hvor det sitter kabelstumper. Tipper videre at de stumpene viser + og - sidene. De øvrige terminalene er muligens for å koble til noen instrumenter? Ville vel sjekket med multimeter før jeg koblet il 12V + og -, for ikke å lage fyrverkeri... :)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Synes som et slags rele ?

Kan det være noen form for mekanisk DC-AC konverter/frekvens generator ?

For å transformere opp via en transformator så må vel likespenningen "hakkes" opp til AC, som deretter transformeres opp, for så igjen å bli likerettet/evt. glattet ?

Har ikke turt å benytte den greia der (gnistbuer som står og freser)!

Hva med å heller installere en ekstra 24VDC dynamo på motor ? Du finner kanskje en billig på et huggeri som du kan tilpasse som ekstra dynamo ?

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Trur det er en relefunksjon ja, det ser slik ut på begge sider, ref de to siste bildene., for den skulle aktiveres av dynamo slik eg forstod det på tlf. Han som eg fikk den fra hadde ikkje koblingsskjema.

Om likestrøm først må omformes til vekselstrøm for å kunne omformes fra 12V til 24V, er utenforbi mitt område.

Eg har mange andre rele i motorrommet. Om noe går galt og eg må stoppe motoren, så er det til og med rele på det. Så eg vurderte ikkje det som noko fare.

Ingen som har sett slik før? Var vist vanlig på "alle" fiskebåter før..?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

..............., for den skulle aktiveres av dynamo slik eg forstod det på tlf. Han som eg fikk den fra hadde ikkje koblingsskjema.

..................

...... Var vist vanlig på "alle" fiskebåter før..?

Hmm ! Spennende !!!

Kan det være en regulator/vippe til en gammal 24V likestrømsdynamo. I såfall så er releets funksjon å strømsette feltviklingene i dynamo når utspenningen synker.. Videre så bryter den forbindelsen til batteri når dynamoen ikke går (vippa).

Det er vel noen her inne som drar kjensel på denne greia ???

Er spent på fasitsvaret !!

Men er du sikker på at dette er en 12-24 VDC omformer ???

:confused:

Ein sånn sak som dette har eg sett før, men det er lenge siden. Den er produsert av Bosch, og er lagert for å koble to 12 volt batterier til for å drive ein 24 volt starter, i eit anlegg som ellers er 12 volt. Den kobler då batteriene til 24 volt KUN mens starteren går, ellers er batteriene sammenkoblet til 12 volt.

Edit:

Det var eindel mercedes lastebiler som hadde sånne på tidlig 70-tall.

Magne

Redigert av Dinamo (see edit history)

Ein sånn sak som dette har eg sett før, men det er lenge siden. Den er produsert av Bosch, og er lagert for å koble to 12 volt batterier til for å drive ein 24 volt starter, i eit anlegg som ellers er 12 volt. Den kobler då batteriene til 24 volt KUN mens starteren går, ellers er batteriene sammenkoblet til 12 volt..............

..............

Eg trur Dinamo har kome med løysinga, er redd denne dingsen ikkje kan brukast slik du har sett for deg..

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Ja, det kan se ut som løsningen ligger her. Fant omsider en fremmed språklig side med bilde som virker å være identiske.

Her finnes også koblingsskjema for "tingesen"

http://www.boothobby...llel-schakelaar

Så er spørsmålet: Kan den brukes til å lade en evt. 24V bank fra to seriekoblede 12V batterier ?

(Skjønner ikke bære av språket i linken så her må noen oversette!

Bjørn

Utifra linken over så har jeg henta dette koblingsskjemat:

Serieparallel2.jpg

Jeg må si jeg er litt skeptisk til hele greia. Det virker på meg som at beskrivelsen i linken er et slags eksperiment?

Utifra skjemaet over leser jeg at når bryter (s) ikke er aktivert så lades begge 12V batteriene parallelt. Altså ingen 24V tilgjengelig.

Når bryter (s) aktiveres så vender r1, r2 brytes, og r3 legges inn. Dermed seriekobling og 24V ut. Samtidig brytes minustilkobling til det øverste 12V batteriet (r2), og kun det nederste batteriet får ladning.

Men hvisi f.eks. r2 brenner fast (som det synes å ha skjedd i linken) så kortsluttes utgangs fra dynamo og den nedre minus sikringen ryker. Bom-stopp på ladningen og stor fare for at dynamoens utgangsdioder ryker.

Som Dinamo skriver så er vel denne anretningen ment å slå inn kun i motorens startøyeblikk og ikke som en permanent aktiv komponent ?

Har nok villet vurdert alternative løsninger her !!

Bjørn

Er det kun til start du trenger 24V så kan du jo bruke den til det .

Men til konstant omformer/lader egner den seg dårlig!

Har du mye 24 V utstyr installert ?

En 24V/55A dynamo hos Biltema til 1349,- som ekstra dynamo for et evt. 24V anlegg.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Dynamo/Dynamo/Dynamo-24-V-55-A-63615/

Bjørn

Jøss, her kom ogso koblingsskjema :yesnod: :yesnod: Det er vel 40 år, eller deromkring siden eg var borti ein sånn sak, men leste då det meste av databladet fra Bosch. Der stod det noko om at det kan slå inn i berre kort tid om gangen, fordi den spolen drar mykje strøm og produserer meir varme enn den toler over tid.

Men so er spørsmålet til Sæbø, hvis problemet er at starteren er 24 volt og resten i båten 12, so skal den klumpen kunna gjera jobben. Hvis det er meir omfattande, so vil eg foreslå å skriva ut det som er kommen fram her, og leggja ved klumpen, so veit nestemann kva det er, dette.

Magne

Det var en sånn kjempestor med en egen boks på veggen. Men på forrige installasjon var dynamo nr 2 montert i eit spant med laaaang reim, og dertil vibrasjoner og reimslitasje/støv. Yanmaren har ikkje ledig reimspor. Men det har eg hørt skal gå an å få skiftet til doble hjul på de fleste dynamoer, så i nøden skal eg nok få sveist til noko.

Men eg vil google litt å sjå om eg finner ein anna type omformer eller lader eg kan bruke. Det er det enkleste. Men de er sikkert dyre...

Eg er usikker på ladebehovet også. Hvor mange A en batt-batt lader bør være.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

................ Yanmaren har ikkje ledig reimspor. Men det har eg hørt skal gå an å få skiftet til doble hjul på de fleste dynamoer, så i nøden skal eg nok få sveist til noko.

.........

Hentet fra en annen tråd her inne:

https://baatplassen.no/i/topic/92788-for-hoey-ladespenning-fra-dynamo/

Dobbel dynamoinstallasjon på

407hk Yanmar 6LY2A-STP.

dynamoene.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...