mateco Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 PS! Om du går for en ekstra 24V dynamo løsning så sjekk om du har en-polet eller to-polet system på motor. To-polede dynamoer er noe dyrere enn en-polede! Og, den Biltema dynamoen som jeg linker til lengre oppe er en-polet !! En to-polet dynamo kan enkelt benyttes i en-polet system, mens en en-polet dynamo på to-polet system går dårlig !! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Motor skulle vist være topolet, men eg ser fleire av sensorene er en-ledere. Så eg har montert opp tenningsstyrt rele på jordforbindelse til motor. ...off har så lite lyst på to dynamoer, men ...men,,, Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Toroa Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Det er et Serie/Parallell startrele. Stort sett benyttet i tyske lastebiler og busser der man benyttet 24V startere og 12 volts elektrisk anlegg. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Hvordan vil en slik 70$ fritt tilsendt her fungere som lader ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Opps... ble ikkje en link, bare kopi av teksten fra linken om juksemaskin... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjøtunga Svart 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 Hvordan vil en slik 70$ fritt tilsendt her fungere som lader ? Veldig dårlig. Prøv heller en lader. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
M/S AIOLOS Svart 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 Litt synd, for nå er årets båtpenger...og neste års..brukt opp... i følge kona... Har kona innsyn i båtens til enhver gjeldende behov da, hm. :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 Genial den Vil 10A være greit nok på 150Ah batteribank? Ser de har også modell med strømstyring som tar hensyn til dodorbanken. Slik må eg lese meir om etter akseljustering i dag Så enkel løsning. Og så koble det opp slik at den bare går når motor er i gang. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 Kommer an på hvor mye strøm du har tenkt å bruke fra 24V banken. Om det blir mye forbruk fra denne så blir 10A snaut... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 (redigert) Oki, eg ser den. Mye av forbrukerne er jo periodiske. På 24v har eg- lensepumpe.pantrypumpe. 2sirkulasjonspumper.lys maskinrom.ankerlys.lanterner.dekkslys.3viskere. og 4-5 innvendige lys.og radar(antikk) og baugpropell(snart) og eber dieselvarmer. På 12V har eg toalett.kjøleskap.vinsjer(ikkje tilkoblet nå).radio.septikkvern(snart) defroster. og en del lys innvendig Det er vel radar som stjeler mest strøm her, om eg noensinne bruker den. Går stort sett kose-etapper i dagslys... Baugpropell er nyinnkjøpt i perioden eg hadde bestilt en Iveco med to dynamoer. Kanskje eg må regne over snittforbruk. De har vel større slike over i UK ebay. Redigert 3.Juli.2012 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bitteliten Svart 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 (redigert) Den mest strømkrevende brukeren er uten tvil baugpropell - den drar masse strøm. Hvorfor ikke sette inn en 12V med eget batteri? Redigert 3.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 De har større utgaver også. Men OBS: jeg aner ikke noe om kvaliteten på disse heller. Kontrolledningen er det vel bare å koble på tenningen (terminal 15), så er du sikret at den lader bare når motoren går. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 (redigert) Fordi eg har kjøpt 24v vel. Tja kvalitet på slike omformere er sikkert grei :-) red: eg har 400ah 12v, så eg kunne drevet visp med 12v og, men kjøpt er kjøpt. Og 24v er normalt sterkere, og å foretrekke. Redigert 3.Juli.2012 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.