Jump to content

Motoren kveler seg på en volvo penta 140A V/høyere turtall.

mrtiger

Recommended Posts

Farris i forgasseren for å rense den? Nå tuller du fælt! Vann i forgasseren vil til en viss grad rense ventiler og stempeltopp for sot, men forgasseren gjør det ingenting som helst for! Og hvorfor bruke farris når vanlig springvann gjør samme jobben?

Forgasserne bør nok rengjøres skikkelig, og deretter justeres inn. Tenningen høres jo grei nok ut, så da er nok en forgassersjekk neste trinn. Men få tak i noen som kan dette da, det er fort gjort å rote seg utpå med to forgassere som skal balanseres inn mot hverandre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Farris i forgasseren for å rense den? Nå tuller du fælt! Vann i forgasseren vil til en viss grad rense ventiler og stempeltopp for sot, men forgasseren gjør det ingenting som helst for! Og hvorfor bruke farris når vanlig springvann gjør samme jobben?

Forgasserne bør nok rengjøres skikkelig, og deretter justeres inn. Tenningen høres jo grei nok ut, så da er nok en forgassersjekk neste trinn. Men få tak i noen som kan dette da, det er fort gjort å rote seg utpå med to forgassere som skal balanseres inn mot hverandre...

Hehe, det var ikke min ide om farris, men den tidligere bilmekanikeren:)

Vel, jeg har prøvd og ringe rundt for å høre om noen har mulighet til å ta en titt, men det er ingen som har tid. Eller så henviser dem til Rangar Ringstad og han har sagt at han ikke har tid:(

Rundt 8-10 bar er vel normalt. Vet ikke hva din motor er oppgiit til, det står nok i boka. Men det viktigste er å sjekke om kompresjonen er lik på alle sylindre, eller om det er en eller to som lekker unormalt mye. Absolutt verdt å sjekke.

Elllers så kan du jo demontere og rengjøre forgasserne uten å endre på innstillingene da. Mistenker at dritt i flottørkamrene ligger og tetter til hoveddysene dine. Få mekanikerkameraten med deg, så tar dere en kjapp rengjøring! Men ikke rør stilleskruene, de har uansett ikke noe med blandingen på full fart å gjøre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Da lurer jeg litt på hvordan jeg skal ta testen.

Skal jeg skru ut pluggen og sette testeren nedi plugghullet og la de andre pluggene sitte igjen. Starte motoren med starteren og lese av resultatet, er det så enkelt?

Dette må seff gjøres på alle sylindrene.

Den pluggen som jeg skrur ut, skal den stå i plugghetta og mot gods slik at det går gnist over? Eller skal jeg fjerne den helt og la plugghetta ligge å slenge...

Skru ut alle pluggene, da går motoren lettere. Ta gjerne av plusskabelen inn til coilen, så slipper du gnister i hytt og pine. Sett testeren i ett plugghull, kjør motoren rundt 4-5 tørn og les av. Slipp av trykket på måleren og gjenta på de tre andre. Om trykket er lavt, fyll en teskje eller to med motorolje i hver sylinder og prøv igjen. Blir det bedre nå, er lekkasjen over stempelringene. Fortsatt like dårlig, så snakker vi ventiler, sprukket topp eller toppakning. Men mål først, så kan vi kommentere diagnosen etterpå...

Skru ut alle pluggene, da går motoren lettere. Ta gjerne av plusskabelen inn til coilen, så slipper du gnister i hytt og pine. Sett testeren i ett plugghull, kjør motoren rundt 4-5 tørn og les av. Slipp av trykket på måleren og gjenta på de tre andre. Om trykket er lavt, fyll en teskje eller to med motorolje i hver sylinder og prøv igjen. Blir det bedre nå, er lekkasjen over stempelringene. Fortsatt like dårlig, så snakker vi ventiler, sprukket topp eller toppakning. Men mål først, så kan vi kommentere diagnosen etterpå...

ok, takk for svar. Da blir den en tur ned i båten etter jobb igjen:)

Nå har jeg fått tatt noen kompresjon tester.

Først tok jeg testen på lunken motor(ca 40 grader) og alle plugger ute, da fikk jeg dette resultatet

Syl 1, 11,5 Kg/cm

Syl 2, 11,5 Kg/cm

Syl 3, 11,5 Kg/cm

Syl 4, 11,5 Kg/cm

Så tok jeg testen med arbeidstemratur på motoren, fremdels med alle pluggene ute. Da fikk jeg dette resultatet.

Syl 1, 12 Kg/cm

Syl 2, 12 Kg/cm

Syl 3, 11,8 Kg/cm

Syl 4 11,8 Kg/cm

Etter dette tok jeg testen med alle plugger i,(uten den jeg testet med da:))motor var fremdeles varm. Da ble resultatet dette.

Syl 1, 10,4 Kg/cm

Syl 2, 10.4 Kg/cm

Syl 3, 10,6 Kg/cm

Syl 4, 10,5 Kg/cm

Når jeg tok testen kjørte jeg starteren på motoren til pilen i manometert var stabil på topp, da gikk motoren rundt 15-17 ganger og dette var likt på alle sylindrene.

Jeg lot også trykket stå litt på for jeg slapp det ut og da sank ikke trykket noe særlig i sylinderen.

Så hva sier folket, hva kan jeg gjøre nå..

Redigert av mrtiger (see edit history)

lag en liten video du om mulig, eg synes fortsatt beskrivelsen din høres ut som den misser på en syllinder . Da får du en underlig lavfrekvent lyd og totalt kraftløs. Har du byttet pluggkablene?

Nei, har ikke byttet pluggkablene og det ser ut som de ikke har blitt byttet på en god stund heller. Kan ikke huse at jeg har byttet dem ihvertfall.

er det ikke litt rart at de skal bli ødelagdt så plutselig?

tja blir ikkje alt ødelagt sånn plutselig da? du har jo byttet alt annet i tenningssystemet uten om akkurat dette. Man kan heller spørre seg om hvorfor dette ikkje ble byttet samtidig. Men for all del, begynn å feilsøke en annen plass før det ene er utelukket slik alt er halveis sjekket og man er like langt

tja blir ikkje alt ødelagt sånn plutselig da? du har jo byttet alt annet i tenningssystemet uten om akkurat dette. Man kan heller spørre seg om hvorfor dette ikkje ble byttet samtidig. Men for all del, begynn å feilsøke en annen plass før det ene er utelukket slik alt er halveis sjekket og man er like langt

hehe, skal kjøpe nye pluggkablene i morgen, det var stengt i dag.

Har nettopp kommet hjem fra båten igjen, nå har jeg filmet noen snutter. Skal bare legge dem ut på youtube først.

Må si at motoren har blitt en del bedre, nå får jeg den opp i plan og nesten 20knop. mener at jeg klarte å få et høyere og turtall før samt mer hastighet.

Dere får se på filem og si hva dere mener.

Legg også merke til at gassen stiger når jeg tar gasshendelen tilbake.

Her er noen film snutter.

først tok jeg en film når båten står i fri.

Når jeg hører på lyden selv nå, kan jeg høre noen bankelyder. Det må være microfonen på mobilen som lyver litt, for disse lydene hørte ikke jeg når jeg stod der.

Her er det en film som jeg tar gassen raskt opp til halv gass for så gi full gass.

Neste film tar jeg gassen nesten fra fult til lav for så øke den igjen. Legger meg også på 4000rmp og der er turtallet ustabilt.

Den siste filmen er med motorluken nede og at jegt ar gassen forsiktig opp. Det er noe fryktelig med smelling på dette opptaket, men det kommer ikke fra motoren.

nja men når du får slikt et turtall så er nok kablene ok. høres også ut som den går på alle 4. eg forstod det slik du bare fikk 2500 eg da.. Men det var da forferdelig til et skrammel, mobiltelefon gir ikkje så god lyd nei- og iallefall ikkje med kalesjen på. Men hva er denne skrapelyden som kommer når du slakker ned?

Også lurer eg fortsatt på hva som skjedde da det hoppet ut av gir som du sier. Hva var årsaken til det?

Ellers trenger du ikkje noe verksted til å tappe ut svineri fra forgasseren samt rense dysa. Det gjør du lett sjøl på 5 minutter

Redigert av Plutonium (see edit history)

Den skrapelyden er nok en dørplate som vibrerer mot en vegg, lyden kommer ikke fra motoren.

Det er riktig at jeg bare fikk 2500rpm i starten, men motoren har blitt bedre siden jeg begynte å bytte ut deler.

Nå kommer jeg opp i 4000rpm, men som dere hører går den veldig ujevnt der. Før klarte jeg å komme opp i 5000rpm hvis ikke mer. Noen annet som er rart også er at turtallet øker når jeg tar gasshendelen bakover(når jeg har mot full gass)

Årsaken trur jeg er at jeg har mistet et deksel som sitter over den mekaniske gir skifteren på drevet.

Når jeg kjørte med full gass trur jeg at vannet har klart og presse gir skifteren over til fri, som førte til at maskinen fikk et voldsomt turtall. Når jeg prøvde å starte den igjen ga den full gass igjen og det viste seg at gass wire`en hadde også hengt seg opp på fult også.

Har skjekket dette etterpå og alt ser normalt ut nå.

Når jeg byttet ut bensifilterer var det ganske mye smuss i bunnen av glasset, det lå noe som lignet litt på geleaktie greier der også.

Ok..

Men nei , vannet kan ikkje presse den lille metallsaken over når der attpåtil til står en wire fra girspaken der. Også er jo dette langt over vannet når du kjører i planefart

Når dette skjedde trudde jeg først at propellen hadde falt av og det var det første jeg så etter. Når den satt fremdeles på og alt så tilsynelatende bra ut prøvde jeg å starte motoren igjen, da ruset motoren kraftig opp igjen. Da merket jeg at panikkeken kom over meg:) jeg lå nemlig mitt i løpet utenfor Øra i Glomma, der er det veldig sterk strøm og det går store lastebåter der. Med tre små unger i båten og fruen med i båten måtte jeg først og fremst se om det var noen båter i nærheten som kunne hjelpe. Nå var jeg ganske heldig siden det det lå et marinefartøy i nærheten, disse så at jeg hadde et problem og var raskt på plass. De la meg inntil skutesia og fikk slept meg litt vekk. De hadde en maskinreparatør om bord som kom over for å se på motoren. Han konstaterte med at gass wirene hadde hengt seg opp. Han fikk løsnet denne og motoren startet opp som normalt.

De som kom lykklige ut av dette var ungene siden de fikk noen marie t-trøyer av dem og de syntes dette var litt spennende at vi fikk hjelp av marien:) Far mener ikke det samme..

Når jeg prøvde å få båten opp i plan etterpå, det var da problemene begynte.

så hva som egentlig skjedd er jeg som sagt ikke helt sikker på. Tviler strerkt på at det skal være noe med drevet siden jeg har hatt dette av og alt går veldig lett rundt uten noen merklige lyder. Det kommer heller ikke noe lyder eller vibrasjoner fra drevet når jeg kjører nå.

En grei ting ¨å huske er at propellen faller ikke av med (mindre du treffer noe) når du har drevet i gir fremover. Selv om kon og låsemutter er borte holder propellen seg selv på plass. De stakarene som har mistet propellen har som regel gjort det når de har lagt over og begynt og bakke. Dette er som regel et tidspungt hvor panikken fort tar overhånd hvis du er på tur og skal "dra båten" inn mot .feks båtplass i litt vind.

Håper uansett det ordner seg med motoren din.

Tar nå å kommer med en ny teori: bensinpumpa. Kjøp/finn en slangebit og et T-stykke for bensin. Manometer for slik kjøpes billig på biltema, ca 100-150kr. Koble t-stykket mellom pumpe og gassere, ta med en venn og se om trykket er konstant. Husker ikke helt hvor mye trykk det skulle være på disse, men hvis ikke noen inne på forumet har svaret, så vet jeg at jeg har googlet meg frem til det før. _TROR_ det var 3-4 psi, men det er nok litt lite, så husker nok feil...?

En grei ting ¨å huske er at propellen faller ikke av med (mindre du treffer noe) når du har drevet i gir fremover. Selv om kon og låsemutter er borte holder propellen seg selv på plass. De stakarene som har mistet propellen har som regel gjort det når de har lagt over og begynt og bakke. Dette er som regel et tidspungt hvor panikken fort tar overhånd hvis du er på tur og skal "dra båten" inn mot .feks båtplass i litt vind.

Håper uansett det ordner seg med motoren din.

Tar nå å kommer med en ny teori: bensinpumpa. Kjøp/finn en slangebit og et T-stykke for bensin. Manometer for slik kjøpes billig på biltema, ca 100-150kr. Koble t-stykket mellom pumpe og gassere, ta med en venn og se om trykket er konstant. Husker ikke helt hvor mye trykk det skulle være på disse, men hvis ikke noen inne på forumet har svaret, så vet jeg at jeg har googlet meg frem til det før. _TROR_ det var 3-4 psi, men det er nok litt lite, så husker nok feil...?

Har også tenkt på bensinpumpa, men planen i dag er først å få rengjort forgasserene.

Har prøvd og kontakte forgasser service på drøbak, men de tar ikke telefonen, så jeg får ta en grov rengjøring selv.

Er egentlig litt skeptisk å fjerne de helt fra motoren siden jeg ikke har ny pakninger. Tenkte først og demontere så mye som mulig mens de fremdeles sitter fast i motoren eller blir det for dårlig?

Skal også bytte ut tennplugg kablene bare for å utelukke disse også. når det gjelder kablene kan jeg kjøpe disse hos f.eks mekonomen eller er det best og kjøpe disse fra volvo penta.

Kan heller ikke se at de har noen manometer på biltema som er så fintfølende.

Prøvde å se om jeg hadde noen på jobben her også, men hadde bare for bar og skalan blir alt for grov. 2- 4 psi er nesten ingen ting( 2 psi er 0.137895 bar)

Får ringe ned til tess og høre om de har noen på lager. Noen som husker hvilke dimesjoner det er på nipplene på bensinpuma og forgasseren?

Jeg kjøpte kabler hos mekonome, ikke de dyreste heller, og de fungerer finfint.

Når det kommer til måleren så må du bli flinkere å lete http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Drivstofftrykkmaler-151366/

Kjøp pakningspapir og høytemp pakningssilikon når du først er på tema, så lager du pakninger selv. Ikke ta av innsug, men bare gasserne, da går det fint.

Jeg kjøpte kabler hos mekonome, ikke de dyreste heller, og de fungerer finfint.

Når det kommer til måleren så må du bli flinkere å lete http://biltema.no/no...kkmaler-151366/

Kjøp pakningspapir og høytemp pakningssilikon når du først er på tema, så lager du pakninger selv. Ikke ta av innsug, men bare gasserne, da går det fint.

se der ja, kona sier at jeg er så dårlig på å lete også:)

Takk skal du ha.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...