Jump to content

Motoren kveler seg på en volvo penta 140A V/høyere turtall.


mrtiger

Recommended Posts

Det går som regel greit å ta av toppen på forgasserne uten å ta dem ut. Du skal bare komme til for å rengjøre flottørhus og hodeddyse, og om du er forsiktig så går det greit å bruke pakningen om igjen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Svart (redigert)

Du har sjekket at regreimhjula står riktig? desse motorene har det med å hoppe over inni mellom i båt pga rust

Nå har har jeg tatt ut forgasserene og prøvd å rengjøre de godt som mulig. noe smuss i bunn var det. Satt de på igjen og tok meg en tur, kunne fort konstantere at dette ikke hjalp noe:(

Fikk heller ikke tak i nye tennkabler siden ingen hadde dette på lager.

 

Når jeg satt i ibåten tenke jeg på regreimen også, men var litt usikker på hvordan jeg skulle komme til alle merkene. Den til kamakselen er jo grei, veivaksen og den bak vannpumpa er værre.

Må jeg demonte mye for og skjekke opp dette eller finnes det en snarvei:)

Når det gjelder veiavkselen holder det med å ta av svingplaten til vifteremmen for merket skal jo sitte bak der en plass. Må jeg også demontere vannpumpa for og komme til mellomaksen eller bør jeg ikke skjekke merket på den.

Håper noen kan forklare meg litt hvordan jeg bør gjøre det slik at jeg ikke går på en smell her:)

 

Hvordan vil man merke på motoren hvis remmen har hoppet over en tann?

Jeg setter også veldig stor pris på at dere prøver å hjelpe meg.

Redigert av mrtiger (see edit history)
Link to post

Tror ikke din er feil, men uansett:

1. Ta ut pluggene

2. finn en skralle og kopp som passer på bolten på reimhjulet(kan også turnes for hånd).

3. du ser på dekslet over, det som viser grader og du benyttet når du kontrollerte tenninga. Denne skal stå på 0 gdr, dvs TDC for syl1. Det er et merke på tannhjulet til kammen og en "hake" i ventildekslet. Disse skal ligge over hverandre.

Det er ikke så nøye med hjelpeakslingen, så lenge tenninga er rett er denne rett.

Redigert av lite (see edit history)
Link to post
Svart (redigert)

Tror ikke din er feil, men uansett:

1. Ta ut pluggene

2. finn en skralle og kopp som passer på bolten på reimhjulet(kan også turnes for hånd).

3. du ser på dekslet over, det som viser grader og du benyttet når du kontrollerte tenninga. Denne skal stå på 0 gdr, dvs TDC for syl1. Det er et merke på tannhjulet til kammen og en "hake" i ventildekslet. Disse skal ligge over hverandre.

Det er ikke så nøye med hjelpeakslingen, så lenge tenninga er rett er denne rett.

Er du sikker på det er riktig og bruke denne :

reg2.jpg

 

 

Trudde man skulle gå etter denne?

reg.jpg

Hvis man kan gjøre som du sier blir det jo mye enklere:) Det er jo bra.

Redigert av mrtiger (see edit history)
Link to post
Svart (redigert)

Nå har jeg skjekket opp regremen og kan si at det så bra ut. Tok av plata til svinghjulet får og komme til merket på veivaksen. Når disse merkene stå over hverandre fluktet det med merkene på kamaksen. Skjekket ikke med mellomaksen siden det krever litt mer demontering av vannpumpe o.s.v. Vet ikke hvor viktig den mellomste aksen har å si her.

Lite, det gikk fint å bruke merket som du henviste til også.

Nå begynner jeg å lure veldig på hva dette kan være:(

Jeg kan jo prøve og teste forslaget til lite også når det gjelder å måle trykket på bensinpumpen.

Det jeg lurer litt på da er hvorfor motoren går tilsynelatende bra i fri og sliter når jeg setter den i gir. Skulle ikke bensintrykket fra bensinpumpa bli det samme?

Kan høre at det går litt ujevnt i fri også, uansett trurtall. Variasjonen er dog veldig liten.

Redigert av mrtiger (see edit history)
Link to post
Svart (redigert)

Når motoren belastes spiser den mer suppe. Mål at trykket holder seg konstant eller øker.

Regner med du har byttet bensinfilter? husker ikke alt som er skrevet i denne tråden lengre :smiley:

Bensinfilter er helt nytt.

Har kjøpt et manometer i dag, for ta en tur ned på jobben i morgen å se om jeg har noen koblinger som passer.

 

PS!

Noen som vet om et firma eller personer i østfold som tar seg av reprasjoner og vedlikehold av forgassere evt. innjustering av disse i båten. ?

Får ikke ta i forgasser service på Drøbak...

Redigert av mrtiger (see edit history)
Link to post

Helt nytt før eller etter problemene begynte?

 

Jeg monterte også et nytt filter, det tålte ikke mye dritt så gikk en kort tur, fikk stopp med omtrent samme symptomene som deg når jeg tenker etter... Tanken min var og er full av dritt, jeg kjører nå med en 25liters tank for påhenger siden jeg ikke har fått rengjort min tank...

 

Prøv med fersk bensin rett fra ren kanne og se hva som skjer :smiley:

Link to post

Hei. Er ingen ekspert men skjedde ikke dette etter en forholdsvis høy rusing av motoren din?

Hva kan ryke etter en slik episode? Plugger? Coil, synest det høres ut som noe elektrisk siden den har ujevn gange på turtall også. Kan jo være dritt i fogasserne men var ikke det litt for tilfeldig?

Bare synser. Er en amatør som prøver å lære:))

Link to post
Svart (redigert)

Helt nytt før eller etter problemene begynte?

 

Jeg monterte også et nytt filter, det tålte ikke mye dritt så gikk en kort tur, fikk stopp med omtrent samme symptomene som deg når jeg tenker etter... Tanken min var og er full av dritt, jeg kjører nå med en 25liters tank for påhenger siden jeg ikke har fått rengjort min tank...

 

Prøv med fersk bensin rett fra ren kanne og se hva som skjer :smiley:

Tviler egentlig litt på at det skal være noe dritt i tanken, siden feilen kom så fort. Filteret ser rent og pent ut og det er heller ikke noe vann i vannglasset. Det var nesten halv tank da dette skjedde.

 

Det jeg sitter igjen med ider er at det må være noe galt med forgasserene(dritt i dyser, feiljustert), men det hjalp ikke noe med den rengjøringen jeg gjorde på den. Bensinpumpe , skal se litt mer på den i dag.

Får nye pluggkabler til tirsdag.

Vet ikke hvordan en defekt coil vil oppføre seg.

Slik som AQ140 sier er det jo logisk å finne en feil som kan ryke ved høyt turtall.

Nå har jeg jo tatt komptest, sjekket plugger for vann og at radiator ikke bobler i vannet, for å teste at ikke topppakkning, ventiler, stempelringer o.s.v er defekt.

Men, det er klart at dette ikke er 100% sikkert da det sikkert blir større trykk i motoren ved høyere turtall, tenker da på at trykktesten blir tatt via starteren. Hvis det f.eks skulle være en bitte liten lekasje på topppakningen, vil kanskje ikke dette bli merkbart før motoren har større turtall og mer trykk i sylindrene.

Vet ikke hvor logisk denne tankegangen er, men det kan sikkert noen fortelle meg.

Redigert av mrtiger (see edit history)
Link to post

Bare et av mange forslag, vanskelig å sitte på internett og stille diagnoser og spesielt når mye er prøvd. Forslaget med bensin fra dunk var å utelukke evt problemer med mating frem til pumpa.

 

Kan som sagt være at pumpa har fått en trøkk, men hvis disse går for magert bruker de å stoppe når man drar av fra full-gass og ned til ca 1000rpm

Link to post
Svart (redigert)

Har vært en tur i båten i dag også. Fikk ikke testet trykket på bensinpumpen da jeg ikke hadde noen nippler og koble manometeret med...får ta en tur til Tess i morgen.

Men, det var noen småting jeg la merke til når jeg tok av luftfilteret.

for det første kom det litt røyk ut fra det hullet i toppdekselet, er det normalt. Denne røyken vil jo komme rett inn i forgasserene.

topp.jpg

Dessuten er filterkassa tom, skal det ikke sitte noen form for filter i denne?

 

Jeg la også merke til a den ene gasseren trakk mer luft en den andre. Jeg lagde en liten video for å demostrer hva jeg mener.

 

 

Når jeg legger hånden over er det merkbart bedre sug i den gasseren til venstre enn den til høyre. Merker at handen blir sugn ned mot filteret, noe jeg nesten ikke merker på den andre.

Prøvde også å bytte om filtrene, men resultatet var det sammen...tenkte kanskje at de ene var mer tett en det andre.

 

Tok også en film til.

Den sugelyden kommer nesten kun fra den gasseren til venstre, legg også merke til at den kondenserer litt på toopen noen som den andre ikke gjør.

 

Redigert av mrtiger (see edit history)
Link to post

Det hullet er det som kalles veivhusventilasjon, noen har denne nede på blokka andre på toppen. Det er normalt at det kommer litt røyk dær og denne skal dras gjennom filter og inn i motor slik som det gjøres hos deg. Det er faktisk meget viktig i båt.

 

At du opplever at gasserne drar ulikt er for meg litt underlig. Er det lik åpning på begge? Dette får meg til å tenke at det dras falskluft en eller annen plass. Frem med en beholder startgass og test! :smiley:

 

Hvordan er fargen på pluggene? Ta bilder og vis oss. Prøv også å dra på det motoren klarer å levere, kutt så tenningen uten å endre gass/gir osv, skru ut pluggene å ta bilde. Dette for å se hvordan fargen er når problemet er på sitt værste.

 

Har desverre ikke mulighet til å åpne videoer nå, skal se på de senere.

Link to post

Hei.

Slenger meg påvente tråden.

Har en AQ145a, som nå i sommer har samme symptom med at forgassere drar forskjellig mengde luft.

Dette var ikke noe problem når jeg brukte båten sist sesong

Dette gir meg problemer med å starte motoren når den er kald..

Flaskluf og feilsøkingsemner med startgass?

Er det bare å spurte dette rundt infesting til innsugsmanifoil?

Eventuelnandre plasser?

Vil tro at vi begge har gasser problemer.

Ellers så er det vel "noen" som kan overhale slike forgassere.

Tips på hvem som utfører sliknservice og kostnader.

Link to post

Har ikke brukt trikset med startgass mye selv, men prinsippet er at man har motoren igang(tomgang), og sprayer på de plassene det normalt kan ventes at falskluft kan suges. Da skal motoren ruse seg.

 

Er et kjent triks på 2-taktere, spesielt på snøskutere, at folk sprayer for å kartlegge bla. om motor drar falskluft inn pga. defekte tetteringer på veiv.

Link to post

Nå trur jeg at jeg har funnet feilen.

 

Hvis dere ser på bildene manger det en liten dyse på den ene forgasseren, skulle jo tru den hadde en funksjon.

 

På dette bilde manger det en liten messingdyse:

 

20120709_150618.jpg

 

 

Her er den andre gasseren med dysen :

20120709_150605.jpg

 

Men, da er det store spørsmålet...hvor har den tatt veien.

Nå gikk jo komptesten bra, så en skulle jo tro at den ikke har gjort noen større skader enda, det er heller ikke noen rare lyder fra motoren.

Kan den ha gått gjennom eksosen? eller kan den ligge ved kamakselen et eller annet sted?

Hva er mest nærliggende reise for denne messing dysa har tatt.

Håper dere kan komme med noen teorier og hva jeg bør gjøre.

Link to post

Denne har nok tatt veien rett gjennom motor.

Har kanskje en slik liggende....

Takker for det.

Nå har jeg fått tak i forgsser service på Drøbak og skal ditt i morgen.

Hvis ikke han kan hjelpe meg, hadde det vært fint om jeg kunne ha kjøpt en slik av deg....hvis du har en da:)

Som sagt så vet jeg mer i morgen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...