Hekkbølgen Startet 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2012 Min 2 år gamle lader fra Maritime har sluttet å lade. Det er denne typen: http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/batterilader/batterilader-12-v-10-a-kapasitet-40-100-ah På displayet står det at den lader og får ikke opp noen feilkoder. På kabelskoa som sitter på batteriet målte jeg 0.4 V, samme da jeg målte på utgangen fra selve laderen. Sikringen er hel, og når jeg napper ut denne får jeg opp "fault". Problemet oppstod iforbindelse med at jeg monterte en batteriovervåker fra Nasa. Da jeg koblet laderen sammen med overvåkeren sluttet den å lade. Dynamoen på motoren lader dog.. Fikk laderen til å virke tilslutt uten at jeg skjønner hvorfor. Men da jeg kom i båten idag var det ingen lading. Har koblet ut overvåkeren og koblet laderen tilbake som den stod før overvåkeren ble montert. Ingen lading. Hva har jeg gjort feil, eller er det en feil. Sitér dette innlegget Link to post
gjeldfri Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Sitat Øystein Sunde: " vi vil anbefale kunden å sette i i kontakten" Sorry. Fra spøk til alvor. Det er vel gjerne sikringer på ladere. Sitér dette innlegget Link to post
gjeldfri Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Og da mener jeg at noe er litt skjulte, og mer enn en, men dette er kun et generelt råd. Har du googla laderer? Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 2.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Ja men ikke funnet ut noe. Men hvis det er en sikring som er godt, er det ikke rart at det lyser i displayet og at det ikke "fault" lyset lyser? Og ja kontakten står i :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 På kabelskoa som sitter på batteriet målte jeg 0.4 V, samme da jeg målte på utgangen fra selve laderen. Hvis du måler 0,4V over batteriet så er det batteriet som er kaputt. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Tilde Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Har du forsøkt å ta av ladekablene på laderen og måle på kontaktpunktene isolert når laderen ikke påkoblet kretsen? Dette vil gi deg en indikasjon på om feilen ligger i selve laderen eller om feilen ligger "utenfor" i koblinger eller andre installasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Er det mulig batteriene er fulle? Intligente ladere vil ikke lade hvis batteriet er fullt eller utkoblet. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Hekkbølgen Svart 2.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 0.4 volt er målt på kabelskoa når de ikke var koblet på batteriet. Jeg har ikke skrudd av selve ledningene ut fra laderen. De er montert der med kabelsko. Målte 0.4 V både påledningen i "batterienden" og det samme på "ladersiden" av ledningene. Batteriet har stått til lading over helga og går vel over på vedlikeholdsladig når batteriet er fullt. Da jeg kom i båten burde det derofr være fullt. Men batteriovervåkeren sa 13.1 V og at batteriet var 80% av max. Hvis jeg kobler fra alt av ledninger og måler rett på kontaktpunktene ut fra laderen, skal det da komme 14.4V ellerderomkring? Eller vil den ikke gi strøm hvis den ikke er tilkoblet noe? Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 2.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Da jeg startet motoren kom det lading til batteriet,så helt fullt vardet tydeligvis ikke. Strøm er ikke gøy.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Ja, men da kom det vel fra dynamoen. Laderen din gir bare lading når den er tilkoblet landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 2.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Laderen var tilkoblet landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Ok, sjekk om du har strøm inn på laderen er første steg. Måler du strøm inn, og ingen ut er det nor feil i laderen, om sikringen er ok. Bytt sikring også selv m den ser ok ut Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Er du sikker på at du har nok spenning på "landstrømmen? Altså på 220V siden? Er det noe feil på landsiden, og dårlig spenning, vil vel ikke laderen slå inn. Men da skal spenningen gå under 180V eller noe sånt. Denne laderen har også en strømforsyningsfunksjon, altså at den ikke lader, men gir strøm til forbrukere som et rent power. Er bare en bryter som må slås over. Virker den funksjonen? Laderen skal fortsatt gi rundt 13,5 V når den står i vedlikeholdslading, litt avhengig av hva bryteren for batteritype står på. Er du sikker på at du har valgt riktig posisjon til batteriene? Dette skal ikke gjøre så altfor mye med tanke på at den ikke lader, men har litt å si for om du får ladet batteriene fulle eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 2.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Innstillingene står som de alltid har, fikk de anbefalt av butikken ved kjøp. Laderen står på Battery charge, kan også velge power supply. På "Charge status" er det lysdioder med "charge on", Bulk, Absorption, Float samt Fault. Det lyser grønt i charge on og rødt i bulk. Hva betyr bulk? Når jeg tok ut sikringen samt koblet fra ledningene lyste det rødt i Fault. Tror ikke det er noe galt med strømmen på brygga. Der lyser det i bryggelysene like sterkt som vanlig og annen strømbrukere fungerer som vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 (redigert) For å utelukke de helt elementære, men viktige detaljene: Du har sjekket at det ikke er noe galt med måleinstrumentet du benytter? At det står på AC og ikke DC, Ohm, Ah.... Jeg spør bare fordi jeg selv mer eller mindre har gått i den fella selv om jeg kan dette på rams. Redigert 2.Juli.2012 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 har bulk på min invac lader å etter boka mater den da strøm, faller over til float når batteriet treffer ca 80%. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Dårlige batteri(er) i måleinstrumentet er også en klassiker. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Laderen har tre trinn på lading Bulk, lav spenning på batteriene, ladespenning 14,6-14,8v Absorbtion, type 95% fullt. Ladespenning 14,2-14,5 v Float, ren vedlikeholdslading på fullt batteri Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 2.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Batteriovervåkeren, voltmeteret på dashbordet i båten og håndholt voltmeter sier alle samme. 12.7 volt når den liksom skal lade.. Fyrer jeg opp motoren og lar dynamoen lade sier de samme instrumentene 14.1 volt. Så måleapparatene fungerer. Skrudde ned laderen nå og det kan høres ut som noe er løst inni laderen. Får skru opp den og se. Kan vel ikke ødelegge noe som ikke virker alikevel.. Merkelig isåfall at det er noe løst, da den fungerte fint til før helga og den har stått fastmontert og ikke fått noe støt.. Sitér dette innlegget Link to post
Neros Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Ville heller tatt den med til Maritim og fått den sjekket. Du har 5 års reklamasjonsrett på den veit du :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 2.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Ja det er sant.. Men så var det at ferien starter fredag. Får vel den ikke tilbake innen da.. Sitér dette innlegget Link to post
Neros Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Ser den, men de burde vel kunne teste den umiddelbart og er det feil på laderen kan de muligens bytte den på stedet. (selv om de har rett til å forsøke å reparere den) Dette betinger at du har en Maritim butikk i nærheten da ;-) Ellers er det vel like greit å åpne den og se om det er noe løst internt... Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 2.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Ja har det rett borti gata her. Får høre med de. Takk for gode svar :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 3.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 Da var jeg innom Maritime på Slependen og de demonterte en som stod i butikken som jeg kunne låne i ferien mens min ble sent til service. Meget bra :-) Til orientering for andre så er det to sikringer på Nordic Power/Manson 10a 12V laderen jeg har. En som er godt synlig er sikring for 12V og en som sitter inni boksen ved 220V inntaket og er skring for nettopp 220V. I mitt tilfelle var begge sikringene i orden så større utforsking måtte til. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 Bra service av Maritim Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.