Jump to content

Fastmontert Lader fra Maritime lader ikke..hvorfor ikke?

Hekkbølgen

Recommended Posts

Min 2 år gamle lader fra Maritime har sluttet å lade. Det er denne typen:

http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/batterilader/batterilader-12-v-10-a-kapasitet-40-100-ah

På displayet står det at den lader og får ikke opp noen feilkoder. På kabelskoa som sitter på batteriet målte jeg 0.4 V, samme da jeg målte på utgangen fra selve laderen.

Sikringen er hel, og når jeg napper ut denne får jeg opp "fault".

Problemet oppstod iforbindelse med at jeg monterte en batteriovervåker fra Nasa. Da jeg koblet laderen sammen med overvåkeren sluttet den å lade. Dynamoen på motoren lader dog.. Fikk laderen til å virke tilslutt uten at jeg skjønner hvorfor. Men da jeg kom i båten idag var det ingen lading.

Har koblet ut overvåkeren og koblet laderen tilbake som den stod før overvåkeren ble montert. Ingen lading. Hva har jeg gjort feil, eller er det en feil.

0.4 volt er målt på kabelskoa når de ikke var koblet på batteriet.

Jeg har ikke skrudd av selve ledningene ut fra laderen. De er montert der med kabelsko. Målte 0.4 V både påledningen i "batterienden" og det samme på "ladersiden" av ledningene.

Batteriet har stått til lading over helga og går vel over på vedlikeholdsladig når batteriet er fullt. Da jeg kom i båten burde det derofr være fullt. Men batteriovervåkeren sa 13.1 V og at batteriet var 80% av max.

Hvis jeg kobler fra alt av ledninger og måler rett på kontaktpunktene ut fra laderen, skal det da komme 14.4V ellerderomkring? Eller vil den ikke gi strøm hvis den ikke er tilkoblet noe?

Er du sikker på at du har nok spenning på "landstrømmen? Altså på 220V siden? Er det noe feil på landsiden, og dårlig spenning, vil vel ikke laderen slå inn. Men da skal spenningen gå under 180V eller noe sånt.

Denne laderen har også en strømforsyningsfunksjon, altså at den ikke lader, men gir strøm til forbrukere som et rent power. Er bare en bryter som må slås over. Virker den funksjonen?

Laderen skal fortsatt gi rundt 13,5 V når den står i vedlikeholdslading, litt avhengig av hva bryteren for batteritype står på. Er du sikker på at du har valgt riktig posisjon til batteriene? Dette skal ikke gjøre så altfor mye med tanke på at den ikke lader, men har litt å si for om du får ladet batteriene fulle eller ikke.

Innstillingene står som de alltid har, fikk de anbefalt av butikken ved kjøp. Laderen står på Battery charge, kan også velge power supply.

På "Charge status" er det lysdioder med "charge on", Bulk, Absorption, Float samt Fault.

Det lyser grønt i charge on og rødt i bulk. Hva betyr bulk? Når jeg tok ut sikringen samt koblet fra ledningene lyste det rødt i Fault.

Tror ikke det er noe galt med strømmen på brygga. Der lyser det i bryggelysene like sterkt som vanlig og annen strømbrukere fungerer som vanlig.

Batteriovervåkeren, voltmeteret på dashbordet i båten og håndholt voltmeter sier alle samme. 12.7 volt når den liksom skal lade.. Fyrer jeg opp motoren og lar dynamoen lade sier de samme instrumentene 14.1 volt. Så måleapparatene fungerer.

Skrudde ned laderen nå og det kan høres ut som noe er løst inni laderen. Får skru opp den og se. Kan vel ikke ødelegge noe som ikke virker alikevel.. Merkelig isåfall at det er noe løst, da den fungerte fint til før helga og den har stått fastmontert og ikke fått noe støt..

Da var jeg innom Maritime på Slependen og de demonterte en som stod i butikken som jeg kunne låne i ferien mens min ble sent til service. Meget bra :-)

Til orientering for andre så er det to sikringer på Nordic Power/Manson 10a 12V laderen jeg har. En som er godt synlig er sikring for 12V og en som sitter inni boksen ved 220V inntaket og er skring for nettopp 220V. I mitt tilfelle var begge sikringene i orden så større utforsking måtte til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...