Jump to content

Er kostnadene det koster å ha båt verdt det?

Sjøogvind

Recommended Posts

Dette spørsmålet sitter vel de fleste av oss med. Når vi ikke er på sjøen, da er i hvert fall min mening at det ikke er "verdt det". Men når vi er ute og været er i hvert fall sånn noenlunde, da er jeg og rederinnen skjønt enige om at ja, det er verdt det! For oss. Andre må gjøre opp sine regnestykker.

Jeg er i tvil.

Er du i tvil... SELG.... Det blir selvfølgelig med tap, men kanskje billigere enn å fortsette med den risikosporten som koster mer enn det smaker for din del.

Prøv et par år i Campingvogn eller telt og kom heller tilbake om du blir lei mygg, brennesle, snegler, de samme naboene dag ut og dag inn, fest på tunet, svensktoppar på radio osv osv...

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Skal jeg regne ut hva hver time på havet med båten så langt har kostet meg så vil jeg nok komme fram til direkte astronomiske beløp. I tillegg så har det gått med ikke reint få arbeidstimer samt til tider imponerende mengde bannskap under båt-mekk.

Men når jeg tenker tilbake på de turene jeg har hatt med båten så langt, og når jeg gleder meg til de turene som kommer så er det bare ett svar på det spørsmålet:

Det er verdt hvert ett øre, hvert ett minutt med mekking og hver saftige glose! :thumbsup:

God båtsommer alle sammen! :sailing:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Personlig tror jeg man kjenner det på kroppen om det er verd det! Jeg for min del er overlykkelig når jeg legger ut på tur med mine små, vi koser oss plent ihjel ombord. Spør du fruen min er det ikke verd det, men jeg koser meg både meg arbeidet og turene med båten.

Er ikke dette å skape gode barndomsminner så vet ikke jeg!

Absolutt verd det :smiley:

img_0945.jpg

Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder å svare i disse trådene, men Sjøogvind oppnår vel det han vil. Nemlig å skape meningsutvekslinger han selv ikke deltar i! Hva mener du, Sjøogvind? Syns du virkelig ikke at båtlivet er verdt det det koster deg? Hvorfor har du egentlig båt? Og hvorfor tar du bare opp de negative sidene ved det å ha båt? Kanskje du burde gi noen svar, isteden for å stille merkelige spørsmål.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Personlig tror jeg man kjenner det på kroppen om det er verd det!

Er ikke dette å skape gode barndomsminner så vet ikke jeg!

Absolutt verd det

Helt enig. Det har blitt lite tid på sjøen i år selv om to båter er sjøsatt.

I dag dro jeg likevel ut en tur med datter (10 år) og bikkje (4 mnd.). Hun (dattera) skal lære å seile båten, men i dag tenkte jeg vi kunne fokusere på ny seilbåt, ny båtplass, nye fortøyningsløsninger etc. og det ble bare en kort sving på fjorden med motor. I havna var det tricky og vi diskuterte vindforholdene før vi gikk inn, der gikk vi opp mot brygga mot vinden, hun fanget linene som lå der, slapp oss ut (med vinden) slik at jeg fikk festet i bøyene der akter, før hun dro inn og la fast forut. Bikkja var bundet (trygt og godt, føler hun det visst som) til løygangen. Neste gang setter jeg forseilet så får dattera styre da også. I dag gikk det mest på å kjenne på effekten av rorutslag samt testing av køyer. Bikkja var samtidig OVERALT under dekk. Senere i uka (hvis været holder) kan hun vel selv sette forseilet (4 tørn på vinsjen og låsen på, så er vel ikke det så hardt akkurat). Hva kan vel glede en far mer?

(Utfordring er selvsagt å finne en løsning for en westievalp som bare er 80% stueren... Og som bjeffer vanvittig når jeg starter motoren samt prøver å få tak i KNS-flagget for å bite det sønder og sammen....)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...