Jump to content

Tette aksel uten fettkopp


HulkHaugen

Recommended Posts

Har en Diana 700 m/VP MD11D motor. Akslingen har ikke fettkopp, og er heller ikke tett. Er heller ingen sinkanode på denne båten, men kommer tilbake til det. Her er noen bilder:

 

img20120619135003.jpg

img20120619135015.jpg

img20120619135359.jpg

 

Lurer litt på hvordan jeg skal angripe det her. Og såvidt jeg forstår, så er her ingen anode, ei heller plass. Isåfall bør jeg vel bare montere en på siden og koble den til motoren. Men det viktigste spørsmålet er hvordan jeg får akslingen tett.

Mvh Børre

Link to post

Du har en Volvo akseltetting også kalt Volvo kondom. Står mye om denne på forumet, bl.a. her https://baatplassen.no/i/topic/38177-hvilken-type-pakkboks-boer-jeg-velge/ Det er viktig å klemme på den til det pipler fram vann ved hver sjøsetting for at all luft i hylserøret kommer ut slik at vannet kommer til for å kjøle ned akslingen/tetning. Skal også smøres med litt fett av og til. Er nok dårlig med reparasjonsmuligheter hvis den lekker. Ved å søke her på båtplassen finner du også mye om det andre spørmålet ditt. Det finnes bl.a propellmuttere som kan påmonteres sinkanode.

Link to post

....Løsne de to skruene, dra "komdomen" framover. dytt inn mere fett og skru til igjen :)

 

Det blir nok feil. Da fyller du bare saltvannsiden med fett som vaskes ut. På innsiden av "kondomet", mot akselen der hvor den kommer ut i motorrommet (rimelig klønete forklart...), er det to "lepper" som klemmer mot akselen. Mellom disse skal det ligge et spesialfett som du får hos VP-forhandleren. Mulig du også kan bruke andre typer akselfett, men denne tuben har en "tut" som er enkel å få matet fett inn mellom gummileppene.

Ta et butt skrujern (uten skarpe kanter!) og stikk forsiktig inn mellom aksel og hylse ca. kl 12.00 og stikk deretter det lange tynne røret på VP-tuben inn i hullet og klem ut en halv teskje fett mellom leppene.

Gjenta dette i posisjon kl 16 og kl 20 på tettingen. Når akselen etterpå roterer, vil fettet legge seg jamt mellom tettingene og effektivt holde vannet ute. Min erfaring med Volvo-kondomet er veldig bra og dette er en av de bedre akseltettingene dersom de får et minimum, men riktig vedlikehold.

 

Denne tettingen er vannsmurt fra sjøvannsiden av akslingen, altså skal det stå saltvann helt opp til kondomet i akselhylsa. Det fikser du ved å klemme en glipe i kondomet kl 1200 med hendene, helt til du hører lufta frese ut og det kommer noen dråper saltvann. Da står saltvannet helt opp til baksiden av gummitettingen. Gjøres ikke dette vil du varmkjøre og redusere levetiden på tettingen betraktlig.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post

Takk for info, veldig bra :) Regner med at du mener oversiden når du sier kl 1200? Ikke helt sikker på om jeg forstår utluftingen av hylsa ved å klemme, skulle tro det var lettere å åpne litt på den med det butte skrujernet, men får vel prøve meg litt frem....

 

Når det gjelder sinkanode, det holder vel å sette en under vannlinjen som jeg kobler til motoren, eller er det absurd og ikke også ha en på akslingen?

Mvh Børre

Link to post

En anode koplet til motoren vil ikke gjøre noen som helst nytte. Elektrisk forbindelse gjennom motor må gå gjennom lagere og tannhjul med oljefilm mellom, så forbindelsen er i praksis lik null. Så om anoden skal ha noen som helst effekt må den være koplet direkte til akslingen. En sånn sinkkopp på mutteren kan være tingen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

.... Regner med at du mener oversiden når du sier kl 1200? Ikke helt sikker på om jeg forstår utluftingen av hylsa ved å klemme, skulle tro det var lettere å åpne litt på den med det butte skrujernet ...

Beklager upresis beskrivelse, jeg burde vurdere å skrive her ved hjelp av translatør ... :crazy:

 

Men i alle fall: Med klokka 12 mener jeg på toppen, øverst, men dette er egentlig likegyldig bare du får fordelt påfyllingen av VP-fettet 3-4 steder mellom de to to gummileppene. Du skal ikke bruke mye hvert sted, da er det bedre å få fordelt det godt.

 

Du må gjerne bruke det butte skrujernet (eller lignende redskap) til å lufte akselhylsa. Poenget er kun å få drenert ut all luft slik at det står saltvann helt opp til baksiden av gummileppene slik at de får vannsmøring og kjøling fra baksiden. Verktøyet du bruker må være smalt, f.eks et langt "elektrikerskrujern" om du er med.

 

Et siste PS! er kanskje en selvfølgelighet, men jeg tar det likevel: Du vil neppe klare legge inn fett mellom gummileppene mens båten ligger på vannet, da det antagelig vil sprute inn vann med godt trykk fra akselhylsa når du setter inn skrujernet. Dette bør gjøres når båten står på land. Lufting er det første du gjør når båten er sjøsatt og i alle fall før du setter akselen i rotasjon.

Til slutt ber jeg en stille bønn om at dette kan forstås av flere enn meg selv ... :pray:

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...