buestad
En liten oppdatering på min wastegate problematikk. Jeg konkluderte i fjor sommer var at den var rustet fast. I vinter fikk jeg en mekaniker til skru frahverandre noen deler på turboen slik at vi kunne komme til både innsiden og utsiden av akslingen til wastegate ventilen. Han koblet også av staget fra trykk-klokka. Mekanieren instruerte meg i hvordan spraye på noe som liknet på wd40 på innsiden og utsiden av wastegateakslingen. Jeg fikk også beskjed om å banke litt forsiktig på akslingen og armen med en hammer i alle retninger. Jeg smørte og banket en til to ganger i uka i nesten to måneder da den en dag løsnet og jeg kunne begynne å bevege på armen med hånden. Mekanieren kom da tilbake å skrudde sammen alt igjen. Etter sjøsetting i vår måtte jeg kjøre litt forsiktig med motorrommet åpent siden turboen var marinert i wd40. Det røyk en del og jeg var litt redd at det skulle ta fyr ?. Etter hvert sluttet det å ryke og jeg kunne teste med å dra på litt hardt. Jeg så nå at turbotrykket ikke gikk like høyt som i fjor. Ser ut til at det virker!