Targa 40 Startet 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2012 (redigert) Har dobbelinstallasjon av kad 42 i min sunseeker. Har nå oppdaget at det mangler 250-300 rpm ved full gass. Fjorårssesongen gav over 40 knop og 3950 rpm. Nå med ny bunnsmøring skulle dette forhåpentlig vis økes noe, men får ikke riktig turtall og så vidt 38 knop. Har sjekket wirer og armen på pumper går til endestopp. Noen tips ? Redigert 2.Juli.2012 av Sunseeker toma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 Hva har du gjort av vedlikehold på motorene i denne sesongen? Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Windy37GM Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Turbo trykk? Kjøp et manometer på Tess, 2 meter slange og stuss til å feste på manifolden. Da ser du om trykket er lavere, trykk er rktisik mhp topp effekt. mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
REM Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Først av allt ville jeg sjekket dieselfilterne og -tilførsel. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
swans Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Sjekk om en av motorene "pumper" olje opp eks peilepinnerøret. Disse motorene er desverre noe kjent for å få trykk i seg. Dette skjer ofte rundt ca 1500 timer. Om så ille må motoren ha "full overhaling" med bytte av foringer, ringer osv. Håper jeg ikke har rett. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Luft, luft og atter luft :-)Jeg ville sjekket turbo/kompressor trykk, gjort på 20 minutter inkl varmkjøring av motor. Den kan lekke luft på røret mellom turbo og intercooler. Jeg forutsetter at du har byttet dieselfilter, både grovt og fint slik som REM sier mvhBavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
-Luna- Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 (redigert) Hadde samme problemet med vår TAMD41p. Etter noen timer på fjorden i marsjfart løste det seg selv. Turtall og toppfart økte til normalen. Vil anta turbo/motor fikk blåst seg "ren". Redigert 4.Juli.2012 av *Nimbus* (see edit history) Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Windy37GM Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Har idag byttet pakningen som ligger der hvor luftrøret kommer inn etter turboen. Fikk 100 rpm, og trykket steg fra 1.1 til 1.5 og ligger dønn perfekt der det skal. Vi startet motoren ved brygga, kjørte den så varm det går med tomgang og dro opp til 1700 rpm så kompressoren slo til. Kjente godt at det luftet ut av pakningen. Bytet idag, samme prosedyre, men dro ut på vannet: tett som ei potte og trykket steg til 1,5. merka den ble kvikkere i plan også :-) mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.