Halita Startet 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2012 Hei folkens Driver og ser over en tamd 41. Har funnet masse sot i røret mellom turbo og ladeluftkjøler. Vurderer å ta ut turbo og gjøre rent. Har en kompis som er motorekspert, han sier det er en smal sak uten å balansere opp turbo igjen. Bakgrunn for 'tiltaket' er mye eksosrøyk selv med varm motor. Noen som har råd og tips etter samme tiltak ????? Hilsen Skipper og maskinist :-) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Heisann, og velkommen ! I dokumentarkiv vil du finne en "zippet" Gjør Det Selv manual for bl.a. disse motorene som du kan laste ned. https://baatplassen.n...h&attach_id=358 Fra side 23 i denne er det beskrevet fremgangsmåte for inspeksjon/rengjøring av Turboen. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Halita Svart 3.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 Takk takk Bjørn Manualen er lastet ned og leses med stor nyskjerrighet :-)......Vet du om firma som selger VP-deler til fornuftige priser ?. :-) Hallgeir Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 Juster ventiler og still tenninga. Du kan ta av kappa på luftsida og gjøre turboen rein. Kanskje intercooleren også trenger en rens? Men ta punkt 1 først. Dersom det ikke hjelper ville jeg sjekket dysene. Sitér dette innlegget Link to post
Halita Svart 3.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 Ser ut til å vêret kurant å rengjøring Turboneger, så jeg får ta det først. Kommer nok til å ta for meg dysene og etterhvert. Tenningen skal og sjekkes. Uansett takk for tipsene. Det som overrasker meg mest er att det er eksos på friskluftsida av turboen. I mitt hode inneberer det lekkasje mellom eksos og luftside i turboen. Har foreløpig ikke turt å tenke på hvordan ladeluftkjøleren ser ut innvendig :-(, men men, den som lever får se :-). Har søkt og lest masse om tamd41 motorene, virker til å vere veldig ulike erfaringer med røyk fra dem, tydelig att det er mange tiltak som kan gjøres. Tar imot alle forslag som er røykreduserende med takk. :-) Hilsen Hallgeir Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 som sagt før her inne 0,1mm stilling på pumpa utgjorde underverker på min motor. Hadde sur og blå eksos hele dagen lang. Etter justering av ventiler og pumpe er det nok at jeg rasler med nøklene når jeg kommer ombord ,så starter den.. Turbo går det vel an å rengjøre med kraftig zalo van også. Kjøre motoren opp i turtall samtidig som man presser inn zalovann som blir sentrifugert i turboen og hurtig spylt gjennom systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 Gjorde denne jobben på mine to 41 B motorer i vinter. Kjöpte båten fra england i forrige höst og det var som å ha to röykmaskiner om bord. I vinter fikk motorene fölgende behandling: Rens og rengjöring av ladeluftkjöler. Nye födepumper Justerte åpningstrykket på alle dyser. Justering av dieselpumper. Justering av ventiler. Overhalt begge turboene. (Betalte ca 12 000,- sek for begge) Mine var også sorte på kompressor siden av turboen, her skal det väre helt rent. Ikke uvanlig at det blir täringsskader på axelen som holder "vifte bladene" på både eksos og kompressor side. Turboen kan kjennes fin ut om man kjenner på axelen men det kan fortsatt lekke litt olje inn på kompressor siden. Nå ryker mine motorer ingen ting. Det kommer litt sort röyk når man gir på etter lengre tids kjöring på lavt turtall men det er helt normalt. Så jeg må nok vente med å söke om meldemskap i "Smoke on the water" klubben. Sverre Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Halita Svart 3.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 Da er det håp for att min kjære hui skal få en ren hekk etterhvert. Har følelsen av att motoren har astma, siden den ryker såpass om min. Tror ikke den har vert gjort rein innvendig siden den var ny. Har gjort ren varmeveksler ikledd, tror selv system rens hadde hatt utfordringer med å løsgjøre alle avleiringene, runde med sitronsyre og vann imorgen. Lite igjen av sinkanoden var det og. Turboen blir nok tatt ut og rengjort. Masse avleiring på eksosutgangen og. Så får en heller vedlikeholde med zalo :-). Tenning og ventiler tar jeg når dyseneskal kontroleres. 12000 laken for to turboer var vel ok, måtte u bytte inn de brukte ? Kjekt å få så mange gode tips :-)... Takk takk Hilsen Hallgeir Ha er beste trikset for å rengjøre ladeluftkjøleren ? Har lest litt og det er forskjellige meoder som prøves med varierende resultat. Sitér dette innlegget Link to post
frolar Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Visst det er a motor du har så blir du vel aldri kvitt røyken ihvertfall ikke ved oppstart Sitér dette innlegget Link to post
Halita Svart 4.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Sant nok.. Det er røyken når motoren er varm jeg vil til livs :-) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 5.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2012 Er skeptisk til og rense eldre turboer med å sprøyte inn væske e.l. Det beste er og ta av turbin og kompressorhuset og gjøre skikkelig rent som dere planlegger. Når noe roterer med titusenvis av omdreininger ønsker man ikke ekstra påkenninger med delvis rengjorte skovler. Har brukt GIK turbo ved Kongsberg når turboen ikke ser bra ut/ lekker olje. Angående sot & røyk, dysenes tilstand er essensiell her. Uten skikkelig forstøvning får man sen & dårlig forbrenning og påfølgende sot /røyk problemer. Elles mange gode tips her i tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.