Steinar S Startet 30.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 30.Januar.2005 (redigert) Perkins skal være en stødig motor etter det jeg har hørt, men etter 3500 t. nærmer en seg vel tiden for overhaling når motor ikke har hvært opnet før? Noen med erfaring på denne motor ? Vet denne har sånn såkalt "talg-ring" mellom motor og gear, er dette et problem ? Mvh Steinar S Redigert 30.Januar.2005 av Steinar S (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
asso Svart 30.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2005 Perkins skal være en stødig motor etter det jeg har hørt, men etter 3500 t. nærmer en seg vel tiden for overhaling når motor ikke har hvært opnet før? Noen med erfaring på denne motor ? Vet denne har sånn såkalt "talg-ring" mellom motor og gear, er dette et problem ? Mvh Steinar S <{POST_SNAPBACK}> Har samme motor som er gått 2500 timer.Tenker å ta ut motoren etter endt sesong i år for overhaling.Motoren har fungert godt den tiden jeg har hatt den (to år) Men nå syns jeg den lekker vel mye olje i bakkant.Har verksdedbok å det synes ikke som det er noe stort problem å bytte bakre tettering.Skal også bytte dyser pga ujevn gang å røyk.Universaldiesel har verksdethåndbok og billige deler til denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
BigCatch Svart 30.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2005 Noen har hatt problem med sprekk i topp, pass på temp/kjøling. Motor brukt i varebiler/traktorer i England, bl.a MF FERGUSON, = billigere deler? Husker at vi hadde problemer med dieselrør som sprakk pga vibrasjon, og at boltene fra varmeveksler til blokk bør ettertrekkes. (Det skjønte man etter at de knakk, en h....s jobb). Motoren er vel ikke bedre/verre enn andre 30 år gamle motorer Sitér dette innlegget Link to post
Vanisian Svart 30.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2005 Perkins skal være en stødig motor etter det jeg har hørt, men etter 3500 t. nærmer en seg vel tiden for overhaling når motor ikke har hvært opnet før? Noen med erfaring på denne motor ? Vet denne har sånn såkalt "talg-ring" mellom motor og gear, er dette et problem ? Mvh Steinar S <{POST_SNAPBACK}> Hei. Har hatt 4-108 tidligere, og eg synest att dette var en grei motor. Att den trenger en sjekk etter 3500t er vel naturlig. Mellom motor og gear ligg det som du nevner en talgring. Eg meiner å huske att den er 2-delt For å skifte den løser du først aksling fra gearet å skyver akslingen bakover. Etter å ha løsnet gearet fra motoren trekker du det og bakover , da det står på en spline. Du kommer da til talgringen som er grei å skifte. Der var vel og nokon hull på innsiden av sporet som ringen ligg i, dette for att oljen skal renne tilbake til motorem. I forkant av motoren er akseltetningen ein simmerring. (varmebestandig) For å skifte den må reimskiva av. Denne står på kile, på en paralell aksling som på utsiden er låst med ein bolt. Vist eg ikkje husker feil så er det venstregjenger på denne bolten. Br.st. røra var eg og plaget med att dei sprakk. Så det kan vera en tanke å ha en rørstubb med høytrykksrør som har rett dim. + nokon løskoner. For meg røk det et slikt rør på tur over Stadten en natt, men det gjekk greitt, eg kom meg inn til Fosnavågen der eg var ombord en tråler og fekk nokon løskoner. Ellers er vel Perkins som motorer flest sålenge den ikkje blir hardkjørt, da sprekker ofte toppen. Så lykke til med overhalingen Steinar Sitér dette innlegget Link to post
Halvor Svart 31.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2005 Hadde en 4-108 i min forrige båt. Hadde problemer med oljelekkasje i nedre del av registerdekslet. Pakningen du får hos Universaldiesel er av papir/papp. Jeg fikk det ikke tett med denne. Hvis du derimot tar kontakt med et landbruksverksted, så har de korkpakning til dekslet. Denne gjorde jobben, og fikk tettet lekkasjen. Disse motorene satt i annenhver skurtresker på landsbugda på åttitallet. Ett lite tips: Dersom man allikevel ikke skulle få dette tett, kan det bero på at blekket i selve dekslet har "gitt" seg. Få laget en sammenhengende stål skive/plate som passer med hullene til ytre del av dekslet i nedkant. Da får du skikkelig anlegg mot flatene, og ikke små bulker som kan skape rom da du trekker til. Lykke til! Halvor Sitér dette innlegget Link to post
asso Svart 31.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2005 Hadde en 4-108 i min forrige båt. Hadde problemer med oljelekkasje i nedre del av registerdekslet. Pakningen du får hos Universaldiesel er av papir/papp. Jeg fikk det ikke tett med denne. Hvis du derimot tar kontakt med et landbruksverksted, så har de korkpakning til dekslet. Denne gjorde jobben, og fikk tettet lekkasjen. Disse motorene satt i annenhver skurtresker på landsbugda på åttitallet. Ett lite tips: Dersom man allikevel ikke skulle få dette tett, kan det bero på at blekket i selve dekslet har "gitt" seg. Få laget en sammenhengende stål skive/plate som passer med hullene til ytre del av dekslet i nedkant. Da får du skikkelig anlegg mot flatene, og ikke små bulker som kan skape rom da du trekker til. Lykke til! Halvor <{POST_SNAPBACK}>[/quot Sjekk at alle dyserørene er godt klamret,hvis ikke sprekker de av vibrasjon.Var også plaget med dette men byttet alle rørene og klamret disse godt,ingen sprukne rør mer !!Litt jobb da veksleren må bort får å komme til.Økonomideler har også billige deler til 4.108 Marine. Sitér dette innlegget Link to post
Steinar S Svart 3.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2005 Takker for alle svar så langt. Sitér dette innlegget Link to post
great7 Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Noen med nyere erfaringer rundt denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Vet de har hatt problem med sprukne dyserør. Klamre godt eller bytte ut til slanger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.