Jump to content

erfaringer med gass/narkose/ co alarm i bruk.

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Min alarm virker litt treg på eksos. Eg kjenner ubehagelig eksos lenge før alarmen varsler farlig nivå.

Men du verden så ivrig narkose/gass alarmen er..... når eg maler så går alarmen. Vasket maskinrom med rødsprit så gikk alarmen. Vasket litt med breaclean så gikk alarmen. Og nå vasker eg sotskader i maskinrom etter turbobendet sprakk, med sitrusrens, og alarmen hyler i vei.

Noen andre som har erfart slike alarmer i arbeid og kvardag ombord ?

Dersom denne varsler ved farlig nivå, så får eg litt tanker om alt eg har pusta i meg opp igjennom årene

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Min gassalarm reagerer også på maling. Holdt på å få hjertestopp første gangen, da jeg er blitt kronisk redd for høye alarmlyder (hadde en VW noen år). Har gått greit å male med alle luker åpne, men i fjor sommer var det en periode med regn der det ikke var så gunstig. Alarmen gikk også noen ganger ved bruk av kontaktlim for å feste noe isolasjon i vinter. Lukene sto av naturlige grunner ikke på vidt gap, det var jo en grunn til at jeg isolerte.

Forsåvidt greit at alarmen hyler, det viser jo at den virker når det virkelig gjelder :smiley:

CO-alarmer skal utløse først over en bestemt terskel i en bestemt tid.

Wikipedia:

The alarm points on carbon monoxide detectors are not a simple alarm level (as in smoke detectors) but are a concentration-time function. At lower concentrations (e.g. 100 parts per million) the detector will not sound an alarm for many tens of minutes. At 400 parts per million (PPM), the alarm will sound within a few minutes. This concentration-time function is intended to mimic the uptake of carbon monoxide in the body while also preventing false alarms due to relatively common sources of carbon monoxide such as cigarette smoke.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...