Jump to content

Ulyd fra Mercury 4t 100hk EFI

capt.krok

Recommended Posts

Jeg har i det siste lagt merke til en ulyd fra motoren. Jeg kan best beskrive lyden som en reim lyd slik vi er vante med fra gamle biler med slitte reimer og reimhjul.

Lyden er ikke konstant men kommer av og på i et helt tilfeldig mønster. Den varierer også i volum, det kan dog virke som om den "skriker" til ved mer belasting som fks rett før planing. Lyden forekommer både i fri og i gir. Jeg hører lyden best ved lave turtall og den "forsvinner" ihvertfall fra mine ører etter ca.2000rpm. Jeg har bare hørt lyden ved varm motor.

Det er vanskelig å pin-pointe hvor den kommer fra men det kan høres ut som om den kommer fra front av motor langt nede, kanskje i bunn/base av motor eller topp av stammen en plass.

Motoren er en Mercury 100hk EFI 4-takter 2010mod., gått ca.75 timer. Den har hatt service ihh til manual ifjor og i vår men jeg har ikke skiftet girolje i vår da jeg tenke jeg skulle ta den opp til høsten. Girkassen har altså aldri vært av med tanke på impeller skifte ved 3 år osv.

Jeg søkt og googlet litt og så langt har jeg funnet noen som beskriver omtrent samme lyden som jeg har. Dette var for det meste yamaha motorer fra usa der det virket som om det var et gummi-lager på driv-akselen som lagde denne lyden pga at det var tørket ut. Det ble fikset og vedlikeholdt ved å smøre drivaksel som kunne sees ved å tilte motoren og svinge til siden. Dette ble smurt med silicon eller syntetisk ptfe spay og lyden forsvant.

Er det noen her som har vært borti dette problemet?

Og er det slik at driv-akselen går rundt når motoren står i fri, og dermed kan lage slik lyd også i fri?

Hei!

Har akkurat samme symptom på min motor. Det er ein 80hk Yamaha, 2004 modell som har gått ca 280 timer. Høyrest ut som "slakk viftereim-lyd" og kun på tomgang og når motor er blitt varm. Var innom verksted og mekaniker der påstod at lyden kom fra tannreima og at denne burde skiftast omgåande for å unngå motorhavari. Idag skrudde eg av deksel over tannreima, løyste strammehjulet slik at reima fekk rett stramming og starta motor. Ingenlyd å høyre, men fekk ikkje tid til å køyre motor skikkelig varm, er spent på om lyden forsvinn. Tannreima skal iallefall skiftast i år.

Jeg er ganske sikker på at ikke lyden kommer fra reg.reimen, den er stram og ser helt ny ut. Lyden kommer lengre ifra lengre nede på motor. Reg.reimen ligger helt øverst på motor under et plast deksel, det er vel ikke flere reimer? Jeg var ute og kjørte litt tidligere idag og lyden kom igjen etter at motor ble varm. Tiltet motor og svingte litt, der såg jeg driv akslingen snurre. Brukte litt silikon spray og sprayet på den. Jeg synes lyden stilnet litt men fikk ikke testet den så mye etter, kan være innbilning. Skal få tak i en bedre egnet spray og prøve litt mer. Takker for svar. Noen som har flere tips?

Beklager. Du har rett LM 605. Det er generatordrivreimen som ligger øverst på toppen av motor men jeg er ganske sikker på at det ikke er denne det kommer lyd fra.

Hvor finner jeg register-kjede på denne motoren da? Er det mulig at denne kan lage sånn lyd? Det står ingenting i manualen om register kjede ang inspeksjon og vedlikehold......men det står ikke så veldig mye annet heller.

• 3 uker senere...

Fant du noe løsning på lyden? Har det sammen på min Suzuki FD50 fra 2001. Hvining når den blir varm, fra toppen av stammen en plass. Tok ned undervannshuset og smurte akslingen som går opp i motoren. Så ut som den hadde gnissa litt mot et stållager midt nede i stammen. Syns ikke det ble noe bedre. Fant du noe løsning?

Jeg har noen ganger en snedig lyd etter jeg har satt den i fri. min motor er 115EFI med reg.reim. Jeg har ikke tenkt at det er noe galt men en lyd som ikke er unormal. Tror ikke det er noe galt. Min motor er blitt sett over av autorisert verksted, regreima var i god stand, og motor var kjørt veldig lite. ser ut som ny både innvendig og utvendig, og har service historikk, fra autorisert verksted

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

• 4 år senere...

Jeg har en Yamaha f100. 09mod. Kjørt 300t.

Kjøpte båten for en uke siden og etter en tur i 28knop i rundt 1,5time hørte jeg og en slags hylelyd/syngelyd/reimlyd på lav fart. Har dorget mye på lav fart. Har og tatt en liten svipptur i plan for så å kjøre sakte. Aldri hørt noe før idag.

Er det altså ingenting å bry seg med? Tenkte om det kunne være registerreima......men lyden forsvinner etter en liten stund når den er blitt litt kaldere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...