Jump to content

tresfjord 29

borresen

Recommended Posts

Skip o hoy... Jeg har en 3 meters(bredde)båtplass og vurderer og kjøpe meg en tresfjord 29. Denne er opplyst til og ha max bredde på 2,85M. Nå er det jo ikke lys åpningen på min båtplass som er 3 m. lys åpning er ca 2,7m. Har ikke målt eksakt men det er jo 2 utstikkere, en med gangbro og en enkel. Noen med erfaring på hva lysåpningen er på disse?? Og ikke minst noen som kan si meg hva bredden på en tresjord 29 er nede ved utstikkerne??

på forhånd takk for alle svar.

MVh

Båtkjøper..

Med max båtbredde på 2,85 m og "båsbredde" rundt 2,70 så vil det begynne å bli trangt. Men du vil nok få båten inn vil jeg tro. Den er nok såpass mye smalere nedover skrogsiden. Problemet er kanskje å få ned noen beskyttende fendere. Hvis utliggerne er festet på flytebrygge, så vil du nok klare å stramme opp fortøyningnene helt, slik at båten bli liggende helt i ro. Min egen båt er max 2,98 og jeg har en bredde mellom utliggerne på ca 3,10 eller drøye det. Og da har jeg "et hav" av plass mellom utliggerne og skroget.

Skip o hoy... Jeg har en 3 meters(bredde)båtplass og vurderer og kjøpe meg en tresfjord 29. Denne er opplyst til og ha max bredde på 2,85M. Nå er det jo ikke lys åpningen på min båtplass som er 3 m. lys åpning er ca 2,7m. Har ikke målt eksakt men det er jo 2 utstikkere, en med gangbro og en enkel. Noen med erfaring på hva lysåpningen er på disse?? Og ikke minst noen som kan si meg hva bredden på en tresjord 29 er nede ved utstikkerne??

MVh

Båtkjøper..

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vet at på Kongen går bredden i steg på 0,5 meter. Jeg ville prøvd å fått meg en halvmeter ekstra dvs en 3,5m plass. Det vil nok holde fint og gi nødvendig plass til fendring etc. Det er vanlig at det går bort ca.30 cm til utriggere slik at det ganske riktig blir ca. 2,7 m som lysåpning. Slik er det ihvertfall på min 4 m plass (ikke på Kongen). Lysåpningen er ca. 3,7 m, og det er ideelt for min Scand 29 Baltic som har største bredde på 3,28 m. Da har jeg plass til god fendring uten at båten ligger konstant å "gnikker" borti noe som helst. Men din Tresfjord er jo en god del smalere, så jeg vil anbefale en 3,5 m plass.

Jeg har tidligere hatt båtplass på Kongen og ser ikke bort fra at det kan gå greit med å bytte "oppover".

Lykke til,- Tresfjord 29 er en romslig og flott båt :sailing:

MVh

Båtkjøper..

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror det KAN gå bra, og at du ihvertfall ikke skal gi opp uten å forske mer på det. Jeg har 2,65 bred båt i 2,70 bred bås, og etter at det er blitt en vane, føles båsen romslig.

Jeg var imidlertid VELDIG i tvil, og hadde neppe endt opp slik, uten assistanse her på siden, les mer her : http://www.baatplassen.no/i/index.php?show...20båtplass&st=0

Det du bør gjøre, er å ta med tommestokken, finne deg en Tresfjord som ligger i bås. Mål først lysåpningen den ligger i. Mål så klaringen på hver side. Lysåpningen - klaringen er den bredde den faktisk krever. Så må du vurdere hvor mye klaring du trenger utover det. Vær obs på at det finnes bryggefenring som bygger SVÆRT lite, du trenger ikke bruke hengende fendre fra båten (se linken over, det er bilder av det der.

Til sist (eller egentlig først) må du måle faktisk lysåpning i din egen bås, og sammen ligne med resultatene. Jeg tipper at du havner i ett grenseland.

Da er neste ettappe å finne deg en velvillig Tresfjord eier i nærheten, og lokke ham til å prøvekjøre inn i båsen din, og se selv.

Men min erfaring er ihvertfall, at jeg fikk inn mye bredere båt en jeg hadde våget håpe på i min bås, og jeg har sett mange som ligger enda trangere en meg i ettertid (er blitt veldig obs på slikt etter min egen prosess).

Lykke til.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Til Hangarskibet beordret jeg en bås på 4,70 eller deromkring i og med at skibets største bredde er 4,05. Der må jo være plass til både fendring og feiling. :yesnod: Tenkte selvfølgelig og naturligvis ikke på at bredden i vannlinjen er en del mindre enn på fenderlisten... :rolleyes:

Nuvel, med god hjelp :confused: fra Quindebestet og inngripen fra høiere makter fikk jeg bakket Hangarskibet på plass i båsen, mot en ufyselig vind og strøm på skrå utover i forhold til båsen. Så der ligger hun, med rikelig klaring på begge sider, godt fendret, med brest og spring og trosser og litt av hvert :cool: Mens jeg bakset med girspakene og baugen drev faretruende nær Skorgenes Norge sine million-dollar-glis, gjentok jeg igjen og igjen «sikt på den billigste båten»... :crazy:

Jeg ser jo at jeg kunne ha klart meg med 4,40 eller så i stedet. Men med de rådende forhold i vår havn er det best å ha litt bredde, i alle fall under innlæringsperioden. Det er noget litt andet å føre 40 fot med to maskiner enn 27 fot med dyp kjøl, det er i alle fall sikkert. Læringskurven er bratt! :eek:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

He he Worse.Svetten drev sideveis i trikoten da tenker jeg? :lol:  Ligger paa 3 meters plass

med baatbredde 2,75. Fungerer ypperlig. Blaaser det nordavind saa er det bare aa oeke

styringsfarten litt for aa kontrollere avdriften,

<{POST_SNAPBACK}>

Kjenner meg igjen i begge ovenstående innlegg! aen plass som er ca 3 meter båten er maks 2,60 i vannlinja, bra med plass. Mitt "problem" er at jeg har 1,5 båtlengde bak til en steinrøys, samt at jeg ligger INDERST på kaien det gjør at jeg ofte har fått kommentarer på all styringen ved avgang fra havn når det er litt vind! Det er et H...AN! på godt stavanangersk! I tillegg ligger den en blåse m/tauverk til bunns midt i... som ikke er i bruk...den vil jeg ikke ha i propellen...! Men det går greit hver gang.

Legge til er aldri noe problem med mørebasen fremover kan jeg lirke den hvor jeg vil på milimetern, men AKTEROVER... det er ikke lett det!

Til trådstarter: Synest selv tresfjordene er nydelige, raske er det og! (perkins 81hk!)

Men ta nå en kikk på mørebas 9400ac og, her får en mye båt for pengene!

Ikke så mye fart men jeg mener comforten er den samme! Også er prisen LAVERE!

Redigert av Sabeltann (see edit history)

Jeg har jo også hørt om tilfeller der Quindebest har blitt brukt som fender (bare et tips)  :lol:    :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Mnja hun hadde absolutt blitt en lekker fender som mange ville misunne Gamle Worse men hun er nok i tynneste laget for slik bruk; Hangarskibet veier 10 tonn og vel så det fullbunkret ... :eek: Men hun har sterke armer så hun hadde ingen problemer med å holde igjen. Det er verre for henne å holde gubben igjen når det er snakk om å kjøpe ting til det flytende palass ... :lol::lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...