kallagtunet Startet 3.Juli.2012 Del på Facebook Startet 3.Juli.2012 (redigert) Har utrolig lyst til å kjøpe ny båt, fruen er mildt sagt ikke helt overbevist om at det er noe vi trenger å bruke 420 tusen på... Båttype er rimelig klar, vestlandsbåt type Merry Fisher eller Antares avhengig av hvem som kommer med mest gunstig tilbud, men tilbud eller ei det hjelper lite når fruen ikke er med. Følgende i min frues øyne gode argumenter har hun for ikke å kjøpe: Ett større byggeprosjekt har gjort sparekontoen slunken, lån må til og det synes hun ikke noe om. Forrige båt ble brukt i underkant av 40 timer i de to årene vi hadde den (og kostet oss 1000 kroner i timen i de timene den ble brukt (at det er SÅ mye vet hun ikke men hun synes likevel det koster mer enn det smaker)). Hun mener vi ikke har tid til å bruke båten (hektiske jobber begge to, med to små unger) Vi bor ved sjøen og hun skjønner ikke hvorfor vi må ut å reke i båt da vi har det finere i eget brygge og naust enn de fleste strandhugg i distriktet. Hverken fruen eller jeg liker fisk eller sjømat (jeg liker å fiske og fange krabber men altså ikke å spise) Hun likte bedre den første båten vi hadde en Pioner 15 for da kom vi "nærmere sjøen" enn en den Yamarin 5700 bow rider vi hadde i to år og synes vestlandsbåten er for stor. Som dere skjønner har jeg en liten utfordring foran meg og gode overbevisende (for en frue) argumenter trengs sårt fra et støttende forum :-) Redigert 3.Juli.2012 av kallagtunet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 3.Juli.2012 Del på Facebook Svart 3.Juli.2012 Hei, kallagtunet! Skjønner at du sliter her. En metode er å be om å få tilsendt brosjyre på Harley-Davidson, og eventuelt kjøreopplæring for motorsykkel. Ring en kompis og be han hente deg for en tur på sykkel. Gi inntrykk av at dette er noe du kunne tenke deg. Hvis ikke dette virker prøver du brosjyre fra flygerskolen i Canada, dykkersertifikat, kurs i fjellklatring eller rafting. Hvis ikke dette virker skremmende og at båtkjøp blir ikke så galt likevel, må du prøve den myke måten. Et ullteppe på bryggen, roser og rødvin. Legg vekk på hvor kjekt dette med båt blir for ungene, de vokser kanskje fort fra bryggen og fjæresteinene i nærmiljøet. Tenk hvor kjekt dette blir for alle, å ha noe til felles, lære ungene om båter og båtlivet, campe på en holme er en vinner hos ungene, skattejakt etter den skatten du satte ut i går. Fruen er kanskje svak for ungenes interesser og behov. Lykke til med ny båt! Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 3.Juli.2012 Del på Facebook Svart 3.Juli.2012 Dersom du ikke liker å spise det du fisker syns jeg du skal la det vær. Greit nok at det er en annen båt enn en bowrider, men det er en utpreget fiskebåt. Få deg heller en det går an å fiske, dra på tur, sove og gå på do i. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 3.Juli.2012 Del på Facebook Svart 3.Juli.2012 Lån med deg en flott MINKPELS, så kan du kjøpe båt. PS! Pelsen blir beholdt er jeg redd!! :lol: Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
kallagtunet Svart 3.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2012 Hei, kallagtunet! Skjønner at du sliter her. En metode er å be om å få tilsendt brosjyre på Harley-Davidson, og eventuelt kjøreopplæring for motorsykkel. Ring en kompis og be han hente deg for en tur på sykkel. Gi inntrykk av at dette er noe du kunne tenke deg. Hvis ikke dette virker prøver du brosjyre fra flygerskolen i Canada, dykkersertifikat, kurs i fjellklatring eller rafting. Hvis ikke dette virker skremmende og at båtkjøp blir ikke så galt likevel, må du prøve den myke måten. Et ullteppe på bryggen, roser og rødvin. Legg vekk på hvor kjekt dette med båt blir for ungene, de vokser kanskje fort fra bryggen og fjæresteinene i nærmiljøet. Tenk hvor kjekt dette blir for alle, å ha noe til felles, lære ungene om båter og båtlivet, campe på en holme er en vinner hos ungene, skattejakt etter den skatten du satte ut i går. Fruen er kanskje svak for ungenes interesser og behov. Lykke til med ny båt! Har lappen på sykkel... Men flysertifikat mangler :-) takker for gode tips. Og ja jeg vet jeg sliter.... Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 3.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2012 Dersom du ikke liker å spise det du fisker syns jeg du skal la det vær. Greit nok at det er en annen båt enn en bowrider, men det er en utpreget fiskebåt. Få deg heller en det går an å fiske, dra på tur, sove og gå på do i. Bor på vestlandet... Så type båt er veloerveid. Er lei av å kneppe kalesje... På forrige båt var den av 5 - 6 ganger i løpet av 2 år... Spiser ikke fisk men liker å fiske og vi har da venner og som er glad for at vi fisker til dem. Yngste jenta elsker også fisk :-) Vi får se hvor lenge det varer... Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 3.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2012 Lån med deg en flott MINKPELS, så kan du kjøpe båt. PS! Pelsen blir beholdt er jeg redd!! :lol: Mink har vi ikke prøvd, er ikke sikker på om hun er typen, men diamanter kanskje kan hjelpe, men er redd det kan bli veldig dyrt, dyrere enn varmer og utestyring... Hmm... Sitér dette innlegget Link to post
Zetha Svart 3.Juli.2012 Del på Facebook Svart 3.Juli.2012 Veldig enig med cosmo; hva med en båt som det går an å fiske fra, sove i og gjøre sitt fornødne? Med så mange båter som ligger på finn.no, bør det ikke være noe problem å skaffe seg en brukt båt uten at den koster flerfoldige hundretusen. Kjøper dere en båt som går ca 10-15 knop, koster den heller ikke 1000 kr/timen å kjøre med. Da kan dere bruke båten når dere har tid og ikke ha dårlig samvittighet for alle helgene dere ikke får brukt den. Uansett, så er 400.000,- mye penger å låse i en båt, hvis ikke man har et glødende engasjement. Hvis dere brukte den forrige båten deres 40 timer på to sesonger, kan dere leie en kebbagibba cabincruiser de timene for det båten vil koste dere i lån, forsikring etc. Dere har til og med penger til overs som kan skytes inn i byggeprosjektet... Sikkert ikke dette svaret du ønsket fra et støttende forum Hører med å fortelle at jeg er fruen i huset vårt og har ingen problemer med å se saken fra din frues synsvinkel Men uansett; lykke til! Sitér dette innlegget Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha" Link to post
kallagtunet Svart 3.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2012 Veldig enig med cosmo; hva med en båt som det går an å fiske fra, sove i og gjøre sitt fornødne? Med så mange båter som ligger på finn.no, bør det ikke være noe problem å skaffe seg en brukt båt uten at den koster flerfoldige hundretusen. Kjøper dere en båt som går ca 10-15 knop, koster den heller ikke 1000 kr/timen å kjøre med. Da kan dere bruke båten når dere har tid og ikke ha dårlig samvittighet for alle helgene dere ikke får brukt den. Uansett, så er 400.000,- mye penger å låse i en båt, hvis ikke man har et glødende engasjement. Hvis dere brukte den forrige båten deres 40 timer på to sesonger, kan dere leie en kebbagibba cabincruiser de timene for det båten vil koste dere i lån, forsikring etc. Dere har til og med penger til overs som kan skytes inn i byggeprosjektet... Sikkert ikke dette svaret du ønsket fra et støttende forum Hører med å fortelle at jeg er fruen i huset vårt og har ingen problemer med å se saken fra din frues synsvinkel Men uansett; lykke til! Modrator hvordan kan en få slette andres innlegg her? :-) Skjemt til side gammel båt er ikke aktuelt da blir det heller å la være. Den lille fritiden som er tilgjengelig til båt skal nytes i den ikke på hodet i ett mottorom, eller til å fikse annet knask. Gjorde ett søk på finn her om dagen på brukt mellom 2 og 300 k og må si det ikke var noe som fristet selv om det ikke sto på utvalget... Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 3.Juli.2012 Del på Facebook Svart 3.Juli.2012 Hva med å bytte ut frua først? Hjemme hos oss er det hun som er pådriver for større turbåt som går fortere. (jeg vil ha sjark) For noen år siden satt vi på hytta da det glapp ut av henne: kan vi ikke kjøpe oss ny snøscooter... Valg av riktig frue er veldig viktig..... Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 3.Juli.2012 Del på Facebook Svart 3.Juli.2012 Du må nok sette ned foten og nekte adgang til ditt aller helligste der nede.. Da skal du se ting løser seg Det kan fort gå utover deg også om ting skjærer seg.... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Bearded Beast Svart 3.Juli.2012 Del på Facebook Svart 3.Juli.2012 MÅ man ha ny større båt når man bare bruker den 20 timer i året? Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 3.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2012 MÅ man ha ny større båt når man bare bruker den 20 timer i året? Vi har ikke båt i dag... Når det er sagt liker jeg ikke relevante spørsmål år de er kritiske :-)) Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 3.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2012 Du må nok sette ned foten og nekte adgang til ditt aller helligste der nede.. Da skal du se ting løser seg Det kan fort gå utover deg også om ting skjærer seg.... Hmm full nekt i en uke det får henne nok på bedre tanker tenker jeg ... Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 3.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2012 Hva med å bytte ut frua først? Hjemme hos oss er det hun som er pådriver for større turbåt som går fortere. (jeg vil ha sjark) For noen år siden satt vi på hytta da det glapp ut av henne: kan vi ikke kjøpe oss ny snøscooter... Valg av riktig frue er veldig viktig..... Her er vi enige! Helt klart viktig å velge riktig, og der er jeg ikke i tvil om at så er gjort. Et grepa stykke frue selv om hun ikke vil ha ny båt... Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 3.Juli.2012 Del på Facebook Svart 3.Juli.2012 så flott at du har valgt riktig, men da er det kanskje lurt å føye ho litt sånn at du beholder henne lengst mulig? Angående forslaget til den andre laksen så synes jeg det høres vel så mye ut som selvtekt og må være lite gjennomtenkt hehe. Og det må være ei skikkelig bra dame det skjønner jeg når forslaget mitt blir avfeid, enda hun ikke vil ha båt :-) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 3.Juli.2012 Del på Facebook Svart 3.Juli.2012 Det er allerede flere båter som heter «Mot fruens vilje» ... ser ikke helt problemet om det dukker opp én til. (Og flere argumenter enn det trenger du strengt tatt ikke :o) Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 4.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2012 så flott at du har valgt riktig, men da er det kanskje lurt å føye ho litt sånn at du beholder henne lengst mulig? Angående forslaget til den andre laksen så synes jeg det høres vel så mye ut som selvtekt og må være lite gjennomtenkt hehe. Og det må være ei skikkelig bra dame det skjønner jeg når forslaget mitt blir avfeid, enda hun ikke vil ha båt :-) Du er jo inne på noe mhp både føying og selvtekt.... :-) Når det er sagt så er det jo krevende når lystene er slik at "I want it all" !!! :-) Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 4.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2012 (redigert) Det er allerede flere båter som heter «Mot fruens vilje» ... ser ikke helt problemet om det dukker opp én til. (Og flere argumenter enn det trenger du strengt tatt ikke :o) Helt klart at du ikke kjenner fruen min... iKKE en farbar veg :-) Og når det er sagt så er hun råtass på å prute så jeg trenger henne til det også... Redigert 4.Juli.2012 av kallagtunet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cannonfodder Svart 4.Juli.2012 Del på Facebook Svart 4.Juli.2012 Gjør fruen oppmerksom på at båtkjøp vil før til et akutt behov for fiskelykke. Henvis så til denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/93030-hvordan-faa-mer-fisk-forklaringen-paa-haill-viktig-aa-vite/ Tror derimot ikke at du i samme diskusjonen skal blande inn argumenter om at du garanterer å skaffe julekveite Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 4.Juli.2012 Del på Facebook Svart 4.Juli.2012 Hmm full nekt i en uke det får henne nok på bedre tanker tenker jeg ... Det har jeg prøvd, men sprakk etter tre dager... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Som dere skjønner har jeg en liten utfordring foran meg og gode overbevisende (for en frue) argumenter trengs sårt fra et støttende forum :-) Det har du nok ja.. du har jo ikke ett eneste vettugt argument for ny båt, mens dine kone har mange gode argumenter mot.. Så her det bare å innse at løpet er kjørt.. De argumenter du har fått i denne tråden er nok til liten hjelp, da det ikke finnes noen gode.. Så gled deg med båten du har, og kona da hun virker å være både oppegående og kan fremlegge gode argumenter.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Renita Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Jeg er også enig med kona di, dere har ikke bruk for ny båt nå, beklager ;-) Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 5.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Det har du nok ja.. du har jo ikke ett eneste vettugt argument for ny båt, mens dine kone har mange gode argumenter mot.. Så her det bare å innse at løpet er kjørt.. De argumenter du har fått i denne tråden er nok til liten hjelp, da det ikke finnes noen gode.. Så gled deg med båten du har, og kona da hun virker å være både oppegående og kan fremlegge gode argumenter.. Nå har vi IKKE båt for tiden så det er ikke noe å glede seg over på den fronten. Båten ble solgt når byggeprosjektet startet da det innebefattet bryggen den lå ved. Fruen er oppegående og argumentene er tynne det er desverre sant,,, Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 5.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Jeg er også enig med kona di, dere har ikke bruk for ny båt nå, beklager ;-) Hvor blir det av båtetusiasmen. Jeg trodde båtfolk sto sammen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.