kallagtunet Svart 5.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Gjør fruen oppmerksom på at båtkjøp vil før til et akutt behov for fiskelykke. Henvis så til denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/93030-hvordan-faa-mer-fisk-forklaringen-paa-haill-viktig-aa-vite/ Tror derimot ikke at du i samme diskusjonen skal blande inn argumenter om at du garanterer å skaffe julekveite Den var ikke dum... Nå er hun jo mer glad i prosessen her enn resulatet på fiskefeltet så jeg. Enig i at kveita får ligge... Sitér dette innlegget Link to post
Psytrox Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Problemet ditt er at du har en kone som ikke verdsetter sjø-/båtlivet på samme måte som deg. Jeg har litt det samme problemet hjemme hos meg ;) Om du ikke klarer å overbevise henne må du ty til andre metoder. Kompromis eller bestikkelse, evt. utpressing - det siste er kanskje upassende ettersom dette er din kone det er snakk om. Kanskje hun er en av dem som har snakket om en jente tur med venniner, som aldri har kommer til å skje? Da kan det vel kanskje være på tide å gi dem et spark bak..? Eller, hun kan kjøpe seg en ny bil mot at du får ny båt? Mange muligheter å utforske her Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Hva med å "gire opp" ungene til å ønske seg båt? Når de først begynner å mase så kan du alene med fruen snakke om hvor koselig dere kunne hatt det på disse turene osv. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Teerex Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Siden jeg aldri har vært i en slik situasjon så kan jeg ikke helt sette meg inn i den, men allikevel ville jeg trolig ha valgt båten fremfor kjærringa. Livet er for kort til å ikke ha båt Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
kallagtunet Svart 5.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Problemet ditt er at du har en kone som ikke verdsetter sjø-/båtlivet på samme måte som deg. Jeg har litt det samme problemet hjemme hos meg ;) Om du ikke klarer å overbevise henne må du ty til andre metoder. Kompromis eller bestikkelse, evt. utpressing - det siste er kanskje upassende ettersom dette er din kone det er snakk om. Kanskje hun er en av dem som har snakket om en jente tur med venniner, som aldri har kommer til å skje? Da kan det vel kanskje være på tide å gi dem et spark bak..? Eller, hun kan kjøpe seg en ny bil mot at du får ny båt? Mange muligheter å utforske her Gode tanker her. Får forsøke å etablere en pakkeløsning. Uten bil i så fall for hun har en ny av den sorten. Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 5.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Hva med å "gire opp" ungene til å ønske seg båt? Når de først begynner å mase så kan du alene med fruen snakke om hvor koselig dere kunne hatt det på disse turene osv. Ungene trenger ikke giring heldigvis. De er allerede på fars side i saken, men eldste jenta vil nok ha ponny enda mer enn båt.... Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 5.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Siden jeg aldri har vært i en slik situasjon så kan jeg ikke helt sette meg inn i den, men allikevel ville jeg trolig ha valgt båten fremfor kjærringa. Livet er for kort til å ikke ha båt Enten har du veldig fin båt eller så... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 eller så har jeg ingen kjærring Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
motor Svart 6.Juli.2012 Del på Facebook Svart 6.Juli.2012 Har vært i lignende situasjon. Kona syntes båt var alt for dyrt og likte seg ikke på sjøen og var fort redd når båten krenget litt. Løsningen ble å kjøpe en båt som er stabil. I tilegg vektla jeg båt meg ferdig oppredd seng, dvs med liten akterkabin. Varmeapperat,kjøleskap, vaskekum og kokemulighet. Nå er det kona som maser om turer. Fisker du lite så er derfor en MV- Marin 6600 FC å anbefale. Båten er grei for intill 4 på overnattingsturer og sola nytes gjennom den store takluka... Ps: Jeg er ikke veldig vanskelig å be når kona vil ut på tur, selv på fredags ettermidag etter arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 6.Juli.2012 Del på Facebook Svart 6.Juli.2012 Hei, Det er jo altid nyttig å trekke frem hvor sikker akkurat denne båten er. Det skjønner damene. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 6.Juli.2012 Del på Facebook Svart 6.Juli.2012 Forstår ikke problemet - hva er problemet ? (les: båt må man ha) Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 6.Juli.2012 Del på Facebook Svart 6.Juli.2012 Gi f... Kjøp deg båt og be om tilgivelse, enklere å få enn tillatelse seies det. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
stratos Svart 6.Juli.2012 Del på Facebook Svart 6.Juli.2012 Gi f... Kjøp deg båt og be om tilgivelse, enklere å få enn tillatelse seies det. Famous last words... Ellers bør det jo sies at din kones argumenter i førsteposten er ganske solide... Og når det gjelder gammel/ny båt så kjøpte jeg ny i fjor. Og i ny båt så er det alltids en del jobb med å få inn nødvendig utstyr etc. tar tid og penger. Nye båter kommer jo rensket for alt. Mitt råd er å kjøpe brukt båt, gjerne veldig pent brukt (type 2-3 år). Eventuelt kjøp noe som er litt eldre og spander på ny motor (enklest med påhenger..) Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 6.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2012 eller så har jeg ingen kjærring Det er jo en grei forklaring... Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 6.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2012 (redigert) Har vært i lignende situasjon. Kona syntes båt var alt for dyrt og likte seg ikke på sjøen og var fort redd når båten krenget litt. Løsningen ble å kjøpe en båt som er stabil. I tilegg vektla jeg båt meg ferdig oppredd seng, dvs med liten akterkabin. Varmeapperat,kjøleskap, vaskekum og kokemulighet. Nå er det kona som maser om turer. Fisker du lite så er derfor en MV- Marin 6600 FC å anbefale. Båten er grei for intill 4 på overnattingsturer og sola nytes gjennom den store takluka... Ps: Jeg er ikke veldig vanskelig å be når kona vil ut på tur, selv på fredags ettermidag etter arbeid. Så ut som en fin og trygg båt det ja. Litt samme konsept vi er ute etter men vi er nok ikke så opptatt av overnatningsmulighetene. Behovet er mer å holde seg varm og tør til og fra uten å kneppe kalesje. Redigert 6.Juli.2012 av kallagtunet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 6.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2012 Forstår ikke problemet - hva er problemet ? (les: båt må man ha) Gi f... KjøpS deg båt og be om tilgivelse, enklere å få enn tillatelse seies det. Dere kjenner nok ikke fruen min nei... :-) Streng men rettferdig er det ikke det vi sier... Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 6.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2012 (redigert) Famous last words... S Ellers bør det jo sies at din kones argumenter i førsteposten er ganske solide... Og når det gjelder gammel/ny båt så kjøpte jeg ny i fjor. Og i ny båt så er det alltids en del jobb med å få inn nødvendig utstyr etc. tar tid og penger. Nye båter kommer jo rensket for alt. Mitt råd er å kjøpe brukt båt, gjerne veldig pent brukt (type 2-3 år). Eventuelt kjøp noe som er litt eldre og spander på ny motor (enklest med påhenger..) Akkurat. Jeg tror det hadde blitt famous last words. Når det gjelder nytt versus brukt så skjønner jeg meg ikke helt på båtmarkedet. Selv om det er historisk mange bruktbåter på markedet så er prisene som forlanges for nyere brukte båter kun noen prosent lavere enn for nytt. Ser fler eksempler på to år gamle brukte båter av den typen vi er ute etter som annonseres for det samme eller mer enn det jeg har fått tilbud på på ny båt med tilsvarende utstyr og det ikke engang ferdig prutet. Jeg skjønner det bare ikke og i forhold til bil som taper seg mye når den rulle ut forhandler døra så er det jo merkelig. Når det skiller så lite mellom nytt og brukt så er ikke brukt ett alternativ for oss. Men når det er sagt betydde denne merkelige praksisen at vi fikk 5000 mer for vår brukte finnmaster 5700 open når vi solgte den etter 2 år enn vi kjøpte den. Det mange bruktkjøpere ikke ser er at det er gode rabatter å få på nytt og for Finnmasteren var betalte vi 60 tusen mindre enn listepris... Redigert 6.Juli.2012 av kallagtunet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
wd200s Svart 6.Juli.2012 Del på Facebook Svart 6.Juli.2012 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35903516 en slik båt som denne ser passende ut for bruket deres da får du mange fine timer på sjøen utennom at det koster skjorta Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.Juli.2012 Del på Facebook Svart 6.Juli.2012 (redigert) Denne var også flott og rimelig http://www.finn.no/f...nnkode=35188106 Redigert 6.Juli.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Stella Ulefoss Svart 6.Juli.2012 Del på Facebook Svart 6.Juli.2012 Hei Jeg trur du bør høre på fruen, det er dumt å trumfe gjennom et båt kjøp. På sikt trur jeg du har igjen for å lytte til fruen. Hvis du bur slik som du beskriver skjønner jeg ikke hva du skal med båt, hvis du ikke har tenkt på jordomseiling Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post
Stella Polaris Svart 6.Juli.2012 Del på Facebook Svart 6.Juli.2012 Ja da har dine venner her drøftet mulige og umulige vinklinger ift ditt ønske om en båt foreløpig bare du av de voksne synes dere trenger. Eneste bidrag fra min side er å peke på det grunnleggende nemlig at vi i stor grad er behovstyrte :-). Det høres ikke ut til at du med noen styrke kan nå igjennom på det rasjonelle planet. Kun en mulig tilnærming gjenstår: hun vil akseptere det for å glede deg siden det betyr så mye for deg. Denne flotte damen har sin accilleshæl her ;-) Det får bli et valg du tar hvor lei deg du skal bli siden drømmen strandet. Kanskje er forholdet ditt så bra at du ikke bør gjennomføre denne øvelsen... Lykke til ved sjøen ;-) Mvh Arne Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
kallagtunet Svart 6.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2012 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35903516 en slik båt som denne ser passende ut for bruket deres da får du mange fine timer på sjøen utennom at det koster skjorta Denne var også flott og rimelig http://www.finn.no/f...nnkode=35188106 Sikkert flotte båter men det er nok ikke akuelt. Fruen er kan strekke seg til en pioner 15 med en 9,9 eller 15 hester på... Hvis det blir det så blir det nytt.... Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 6.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2012 Hei Jeg trur du bør høre på fruen, det er dumt å trumfe gjennom et båt kjøp. På sikt trur jeg du har igjen for å lytte til fruen. Hvis du bur slik som du beskriver skjønner jeg ikke hva du skal med båt, hvis du ikke har tenkt på jordomseiling Jan Martin Blir ikke noe rrumfing nei, men jeg har ikke helt gitt opp å overtale henne enda. Det er for ille at båtliften skal stå tom... Når det er sagt så nok råd å overleve her vi bor også heldigvis. Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 6.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2012 Ja da har dine venner her drøftet mulige og umulige vinklinger ift ditt ønske om en båt foreløpig bare du av de voksne synes dere trenger. Eneste bidrag fra min side er å peke på det grunnleggende nemlig at vi i stor grad er behovstyrte :-). Det høres ikke ut til at du med noen styrke kan nå igjennom på det rasjonelle planet. Kun en mulig tilnærming gjenstår: hun vil akseptere det for å glede deg siden det betyr så mye for deg. Denne flotte damen har sin accilleshæl her ;-) Det får bli et valg du tar hvor lei deg du skal bli siden drømmen strandet. Kanskje er forholdet ditt så bra at du ikke bør gjennomføre denne øvelsen... Lykke til ved sjøen ;-) Mvh Arne Her tror jeg du er inne på noe som er viktige elementer.... Hun er jo helt klart en snill omtenksom dame innerst inne i skallet av rasjonalitet :-) Sitér dette innlegget Link to post
stratos Svart 8.Juli.2012 Del på Facebook Svart 8.Juli.2012 Akkurat. Jeg tror det hadde blitt famous last words. Når det gjelder nytt versus brukt så skjønner jeg meg ikke helt på båtmarkedet. Selv om det er historisk mange bruktbåter på markedet så er prisene som forlanges for nyere brukte båter kun noen prosent lavere enn for nytt. Ser fler eksempler på to år gamle brukte båter av den typen vi er ute etter som annonseres for det samme eller mer enn det jeg har fått tilbud på på ny båt med tilsvarende utstyr og det ikke engang ferdig prutet. Jeg skjønner det bare ikke og i forhold til bil som taper seg mye når den rulle ut forhandler døra så er det jo merkelig. Når det skiller så lite mellom nytt og brukt så er ikke brukt ett alternativ for oss. Jeg kjøpte jo nytt selv, så det er ikke noe galt i det. :-) Bare budsjettér med en del ekstra til diverse småting som gjerne følger med når båten er brukt. Det er ofte noe som har innvirkning på bruktprisen (ihvertfall utropspris, vet jo ikke om de faktisk får solgt til nær nypris...) I min båt er det ettermontert kartplotter med ekkolodd, varmeapparat, hydr. styring, autopilot og litt div småting. Blir fort en del tusen som jeg ikke regner med å kunne få igjen ved evt. salg. Når det er sagt ble det mye billigere å gjøre det selv, pluss at det ble montert skikkelig. Jeg vet at i min båt (Antares 6.80) er det så trangt og kronglete at forhandler gjerne monterer varmer etc. der det er lettere å komme til fremfor der det er best å ha den. (og med drøyt påslag). Og uten mulighet til å velge hvilken kartplotter da de kun forhandlet ett merke etc. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.