roesok Startet 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2012 Kjøpte en litt brukt båt med 60 hk Mercury 4-takt EFI. Og så var det et SmartCraft instrument som etter det jeg ser kan informere om litt av hvert. Ikke alle funksjoner tilgjengelig på denne motoren, men mye nyttig. Men så til en spørsmål vedrørende dorgefart. På tomgang går motoren på vel 700 o/min., men i brosjyren til Mercury står det noe om "SmartCraft muliggjør å endre RPM til fast dorgefart for avslappet fisking og kjøring". Hva menes med det? Når jeg kjører på tomgang så er det litt over 700 o/min. Men er meningen at denne kan justeres ennå lavere? Har lest et sted om 550 o/min., Har dette sammenheng med denne SmartCraft innstillingen. Og om det er slik, hvordan justere det? Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
jkn Svart 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 Gå på www.brunswick.no downloadcenter her ligger brukermanual for smartcraft Du kan justere opp og ned dorgefarten med turtelleren. http://download.brunswick-marine.com/download/dosearch/@isnew/desc?mod=4〈=EN&categories=SMARTCRAFT$2009$ Sitér dette innlegget Link to post
maskinisten71 Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 (redigert) På den motoren kan du med dorgekontrollen justere turtallet til mellom 700 og 1000 rpm, men du må først aktivere dorgekontrollen på instrumentet. Hvis du rører gass hendelen koples dorgekontrollen ut automatisk, dvs. hvis du slakker helt opp til tomgang igjen må du igjen aktivere dorgekontrollen på instrumentet. ~~maskinisten Redigert 4.Juli.2012 av maskinisten71 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 4.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 På den motoren kan du med dorgekontrollen justere turtallet til mellom 700 og 1000 rpm, men du må først aktivere dorgekontrollen på instrumentet. Hvis du rører gass hendelen koples dorgekontrollen ut automatisk, dvs. hvis du slakker helt opp til tomgang igjen må du igjen aktivere dorgekontrollen på instrumentet. ~~maskinisten Ser ikke helt poenget i dette. Dersom dorgekontrollen går ut på å justere turtallet til mellom 700 og 1000 rpm så gjør du jo også det med gasshendelen...? (Har ellers ikke funnet ut hvordan dette gjøres på SmartControll instrumentet) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
maskinisten71 Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 (redigert) Nei, hvis du ikke skjønner vitsen med det er det selvsagt ingen vits å prøve å få det til heller... Men jeg kan love deg at det er veldig nyttig hvis du driver mye med trolling, noen ganger må man selvsagt også bruke gasshendelen hvis man ikke får nok dorgefart. Gasshendelen er på langt nær like enkel å finjustere dorgefarta med, men man klarer seg jo selvsagt uten og, for min del kunne jeg tenkt meg en kontroll som man kunne justert turtallet opp til ihvertfall 1500 rpm. ~~maskinisten Redigert 4.Juli.2012 av maskinisten71 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 4.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Nei, hvis du ikke skjønner vitsen med det er det selvsagt ingen vits å prøve å få det til heller... Men jeg kan love deg at det er veldig nyttig hvis du driver mye med trolling, noen ganger må man selvsagt også bruke gasshendelen hvis man ikke får nok dorgefart. Gasshendelen er på langt nær like enkel å finjustere dorgefarta med, men man klarer seg jo selvsagt uten og, for min del kunne jeg tenkt meg en kontroll som man kunne justert turtallet opp til ihvertfall 1500 rpm. ~~maskinisten Det jeg ikke skjønner vitsen med er en dorgefart på 700 rpm som jeg jo har med å kjøre på tomgang...Hva er det som er bedre med å tilpasse dette via SmartCraft? Er det noen reell forskjell? Motor går jo stabilt og fint den på tomgang, og skal en kjøre litt fortere, f.eks. 1500 rpm, så ordnes også det via gasshendel. Derfor er konklusjonen forsatt: Skjønner ikke helt vitsen. Men er det noe jeg har gått glipp av så opplys meg gjerne.. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
maskinisten71 Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Ok, for det første.. hvor mye dorger du og hvor mye pleier du å sjekke gangen på sluk, wobler, agnskaller, flashere osv, osv når du dorger...? Hvis du bare slenger uti og håper på det beste, da har du neppe bruk for troll control (dorgekontroll) heller.. Med SmartCraft dorgekontroll kan du finjustere turtallet med 10 og 10 omdreininger, ergo er muligheten for finjustering i forhold til optimal hastighet på sluk, wobler, agnskaller, flashere osv.. mye, mye bedre enn om du bruker gasshendelen, mange redskaper er veldig sensitive i forhold til fart, og fisker veldig merkbart bedre med optimal hastighet. SmartCraft skal også kunne integreres med gps, og dermed automatisk justere dorgefarta, veldig greit så lenge det ikke er store variasjoner på straum forholdene, men dette må man jo selvsagt følge med på uansett. Det er nettop det som er vitsen, tror dessverre ikke jeg er i stand til å forklare noe bedre enn dette. I dag har vel de fleste motorprodusentene også en eller annen form for dorgekontroll, så at det for noen har noe for seg er det liten tvil om. Og som sagt tidligere, man kan godt klare seg uten. ~~maskinisten Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 5.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2012 Det instrumentet som er vist har ikke "troll-control", det er turtelleren eller knopmåleren som har det, og de har egne knapper for + og - turtall. Søk på SC1000 tachometer, og du vil se det instrumentet en trenger for å justere ned turtallet. Instrumentet som er på bildet er bare en monitor, for å se div motorverdier. TA Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.