kvimms Startet 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2012 (redigert) Har for en stund siden handlet båt, syns den bruker i overkant mye fuel! På marsj på 24 knop ligger jeg på 50 L/h. Uansett fart kommer jeg ikke ned under 2 L/Nm Har hørt litt med folk med samme type båt og vekt og ingen er over 35 L/h.. Bruker min ekstremt mye, eller er det mange som lyger av noen liter på forbruket?!! Båten er en bayliner 305 og veier 4500 kg. Den har 1 stk mercruiser 4.2L 320hk 2008 mod Redigert 4.Juli.2012 av kvimms (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
soldeide Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Tja, kan kanskje sammenligne noe med min. Jeg har samme motoren med 350 Hk på en båt som veier ca 4000 Kg. på 24 knop ligger jeg på 42 l/t. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Synes det høres ut som et normalt forbruk jeg! Tror det er mange som lyger på forbruket ja... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
kvimms Svart 4.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 (redigert) Har inntrykk av at enkelte lyger litt på forbruket ja! Men har jeg kommet meg ned på 40 liter har d jo hjulpet på da ;) Redigert 4.Juli.2012 av kvimms (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 (redigert) Det er jo mulig å gjøre en teoretisk beregning av dieselforbruket. La oss is at du henter ut 80 % av 320 HK = 256 HK og at motoren bruker ca 160 g/HK pr time. Det vil gi omlag 48 L/t og det er jo ikke langt unna ditt faktiske forbruk. Eksakte data om motoren finner du hos leverandøren. Redigert 4.Juli.2012 av Toscana (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Det er ganske stor forskjell på båter hvor lettdrevne de er. Jeg tror en får et ganske godt inntrykk av hvor lettdrevet en båt er ved å se på maksfarten på båten i forhold til motorstørrelsen. Det var en viktig faktor da jeg kjøpte siste båten. Min båt på 29 fot har en D4 motor på 260 hk. Den har en maksfart på ca 36 knop. Det betyr at når jeg marsjer med normalt ca 24 knop, så ligger jeg på ca 2700 rpm og utnytter dermed ihht Volvo sine diagram bare ca 40 % av motorkapasiteten og bruker dermed ca 22 l/h. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Er du sikker på at den veier kun 4500 kg?. Sitér dette innlegget Link to post
kvimms Svart 4.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Nei, fikk dette opplyst av forrige eier! Maxfarten min er 31 knop og marsjer på rundt 24 knop på 3300 rpm max på denne maskinen er 3800 Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Jeg har en 320 4,2L D-Tronic, rett turtall på denne er 3950 RPM på topp. har du litt tung propell eller er det en eldre modell? 3500 kg 28 knop 1,2 l/nm snitt Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 (redigert) 1,2 l i snitt ja, men neppe i marsjfart. Vi har snitt på 56l/t men bruker 120 i marsfart Regn 5-6 hk/liter/time for en dieselmotor. 50 liter i timen vil si at du tar ut rundt 250 hester i marsj. Ikke unormalt det, men ikke lavt. Er bunnen ren? Kjører du med rett trim? Mye last ombord? Stor kalesje oppe? Redigert 4.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kvimms Svart 6.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 (redigert) Har max turtall på 3700 o/min så litt tung er den nok. Men står i manual at max på 2008 mod er 3800O/min Vet ikke om det er noe å hente på å gå ned et hakk på propell med tanke på forbruket på L/Nm??! I snitt så bruker min 22 L/h så for min del er det marsjfart som teller da jeg altid går med marsjfart :) Redigert 6.Juli.2012 av kvimms (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Å snakke om snittforbruk er jo helt urelevant, det er ikke en bil med blandet kjøring akkurat. Hvor lavt ned i turtall kan du gå før du faller av plan? Sitér dette innlegget Link to post
kvimms Svart 6.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Nja, sliter rundt 20 knop, men ikke sikker på turtall! får sjekke når jeg kommer meg i land fra jobb :) Sitér dette innlegget Link to post
7 knop Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Når du har rett størrelse på propell skal du oppnå max turtall med fulle tanker,ellers sliter motor og du får for høy eksostemperatur og høyere dieselforbruk Sitér dette innlegget Link to post
kvimms Svart 8.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Ser den, men mangler 100 o/min så vil ikke tro at dette utgjør all verden.. med tanke på hva nye koster så får jeg evt bare leve med d! Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Hitec Marine har tabeller over forbruk.. http://www.hitechmar...729ab661455.pdf Turbotrykket er vel beste indikator for hvor mye hk som tas ut – om båten er så lettdrevet at fullt turtall oppnås uten å bruke hele effekten så vises dette ikke hverken på hendler eller brennstoffpumpe, regulatorens stilling vises ikke. Men en oppnår da heller ikke fullt turbotrykk. Dette er vel oppgitt fra fabrikken. Siden effekten ifølge hk-formelen er direkte avhengig av turtallet (fast propell) kan en beregne den ut fra dette. Det samme gjelder for brennstoffforbruket – en får ikke ut mer energi enn enn input. Her: 315 hk : 72 l/t = forholdstall ca. 4,4 hk på en liter diesel. Fabrikken syter for gunstigst mulige forhold, absolutt lurt å legge på litt. (Hurtigregelen : Hk : 5 = brst.forbruk). Om en antar mekanisk virkningsgrad er 0,85 så går 15 % til bare å holde motoren igang på laveste turtall, her motsvarende ca. 50 hk eller 8-10 l/t, kanskje noe mindre jo mer moderne motor. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
kvimms Svart 10.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Har ikke noe turbotrykkmåler på båten, men har slått meg til ro med at forbruket er normalt! Har 22 cupet fremme og 22 bak, så kunne kansje gått for en 22 bak også! noen som vet hvor mye dette utgjør i turtall? Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Dersom du sammenligner med tabellen det er linket til i post #16, så virker forbruket ditt noe høyt selv om en prøver å regne inn effekten av at du har en noe tung propell. Sitér dette innlegget Link to post
cheimi Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Hei, har selv samme motor som deg, står i en Sea Ray 280, ca 3600 kg. Jeg marsjer med 25 knop ved 3600 omdreininger og har da et forbruk på 50 liter, dette stemmer med spesifikasjonene som er oppgitt til denne motoren. Skal bytte propell i vinter for og få ned turtallet til 3200 omdreininger og vil da ende forhåpenlig opp med et forbruk på ca 36 liter, det er stor forskjell mellom 3600 og 3200 omdreininger (53-36 liter) Sitér dette innlegget Link to post
jkn Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Håper det er marsj turtallet du vil ha ned til 3200 og ikke toppturtallet. Motoren skal ha propeller som gir 3800 + litt på max. Har du det er det korrekt. Du vil ikke kunne redusere forbruket med å sette på større propeller. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Dersom dagens propeller er for lett, så vil vel forbruket kunne reduseres litt på marsjfart med korrekt stigning( 3800)? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.