Jump to content

Diesel forbruk Mercruiser 320 hk

kvimms

Recommended Posts

Har for en stund siden handlet båt, syns den bruker i overkant mye fuel!

På marsj på 24 knop ligger jeg på 50 L/h.

Uansett fart kommer jeg ikke ned under 2 L/Nm

Har hørt litt med folk med samme type båt og vekt og ingen er over 35 L/h.. Bruker min ekstremt mye, eller er det mange som lyger av noen liter på forbruket?!!

Båten er en bayliner 305 og veier 4500 kg. Den har 1 stk mercruiser 4.2L 320hk 2008 mod

Redigert av kvimms (see edit history)

Det er ganske stor forskjell på båter hvor lettdrevne de er. Jeg tror en får et ganske godt inntrykk av hvor lettdrevet en båt er ved å se på maksfarten på båten i forhold til motorstørrelsen. Det var en viktig faktor da jeg kjøpte siste båten. Min båt på 29 fot har en D4 motor på 260 hk. Den har en maksfart på ca 36 knop. Det betyr at når jeg marsjer med normalt ca 24 knop, så ligger jeg på ca 2700 rpm og utnytter dermed ihht Volvo sine diagram bare ca 40 % av motorkapasiteten og bruker dermed ca 22 l/h.

1,2 l i snitt ja, men neppe i marsjfart. Vi har snitt på 56l/t men bruker 120 i marsfart

Regn 5-6 hk/liter/time for en dieselmotor. 50 liter i timen vil si at du tar ut rundt 250 hester i marsj. Ikke unormalt det, men ikke lavt. Er bunnen ren? Kjører du med rett trim? Mye last ombord? Stor kalesje oppe?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Har max turtall på 3700 o/min så litt tung er den nok. Men står i manual at max på 2008 mod er 3800O/min

Vet ikke om det er noe å hente på å gå ned et hakk på propell med tanke på forbruket på L/Nm??!

I snitt så bruker min 22 L/h så for min del er det marsjfart som teller da jeg altid går med marsjfart :)

Redigert av kvimms (see edit history)

Hitec Marine har tabeller over forbruk..

http://www.hitechmar...729ab661455.pdf

Turbotrykket er vel beste indikator for hvor mye hk som tas ut – om båten er så lettdrevet at fullt turtall oppnås uten å bruke hele effekten så vises dette ikke hverken på hendler eller brennstoffpumpe, regulatorens stilling vises ikke.

Men en oppnår da heller ikke fullt turbotrykk. Dette er vel oppgitt fra fabrikken.

Siden effekten ifølge hk-formelen er direkte avhengig av turtallet (fast propell) kan en beregne den ut fra dette.

Det samme gjelder for brennstoffforbruket – en får ikke ut mer energi enn enn input.

Her:

315 hk : 72 l/t = forholdstall ca. 4,4 hk på en liter diesel. Fabrikken syter for gunstigst mulige forhold, absolutt lurt å legge på litt.

(Hurtigregelen : Hk : 5 = brst.forbruk).

Om en antar mekanisk virkningsgrad er 0,85 så går 15 % til bare å holde motoren igang på laveste turtall, her motsvarende ca. 50 hk eller 8-10 l/t, kanskje noe mindre jo mer moderne motor.

Mvh

Kaldfisk

• 1 måned senere...

Hei, har selv samme motor som deg, står i en Sea Ray 280, ca 3600 kg. Jeg marsjer med 25 knop ved 3600 omdreininger og har da et forbruk på 50 liter, dette stemmer med spesifikasjonene som er oppgitt til denne motoren. Skal bytte propell i vinter for og få ned turtallet til 3200 omdreininger og vil da ende forhåpenlig opp med et forbruk på ca 36 liter, det er stor forskjell mellom 3600 og 3200 omdreininger (53-36 liter)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...