Guest Radle Startet 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2012 (redigert) OK - jeg innser at dette spørsmålet krever langt flere opplysninger for at man kan gi et ordentlig svar, men her er jeg altså bare ute etter erfaringer fra andre - eller omtrentlig svar - gjerne kvalifisert gjetting (men helst ikke ukvalifisert blindskudd): Batteriet er ladet ut, ikke helt, men nok til at jeg ikke får starte. Får hjelp ved bruk av starter og landstrøm. Hvor lenge må jeg kjøre båten for å ha grunn til å tro at batteriet er ladet nok til å starte båten igjen? Scenarioet er: Ut på tur - batteri svikter - får hjelp. Må jeg da kjøre rett til havn eller kan jeg overnatte i uthavn på vei hjem, med rimelig grunn til å tro at jeg får startet neste morgen... Jeg innser at dette sikkert kommer an på batteri, dynamo, evt. spenningsfall etc., men spør altså bare etter et omtrentlig anslag. (I bil sier man gjerne at om du kjører en times tid, så går det greit. Gjelder dette også i båt?) Redigert 4.Juli.2012 av Radle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 (redigert) Nøkkelen er Ah. Altså Ampere-timer Har du tømt en batteribank på 180Ah må du lade opp dette. 180Ah er 60A i 3 timer, 30A i 6 timer osv. Skjønner? Du er altså avhengig av å vite hvor stor batteribank du har (i amperetimer) og hvor mange Ampere din dynamo klarer å fore batteriene med. Så er det vel også slik at man ikke skal tappe batteriene mer enn 40-50%. Beklager elendig layout, har Windows8 med IE10 og da funker ikke editoren riktig :-) mvh Bavaria32sport Redigert 4.Juli.2012 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Sjøtunga Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Lading i båt fungerer på samme måte som i bil, så svaret på det siste spørsmålet er ja. Men det er jo en årsak til at batteriet ble utladet i utgangspunktet, så uten å vite noe om årsaken til dette er det umulig å si om du får start etter en natt i uthavn. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Windy37GM Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 (redigert) Lading i båt fungerer på samme måte som i bil, så svaret på det siste spørsmålet er ja. Nei. Grunnen er at med en bil, forbruker du samtidig med at du lader. I en bil trekker hovedlysene mest, de skrues av når du stopper. I en båt går det kjøleskap, radio, lading av mobiler, varmer osv. og at dete går selv om motor ikke går og dereved trekkes all strøm fra batteriene. Nøkkelen er antal Ah ut og antall Ah inn. Skal du forbruke 20Ah, må du lade opp med 20Ah først. Hvis du måler din dynamo når den lader (billig tangamperemeter på Biltema) blir du forbauset over hvor dårlig en standard dynamo lader. Det er en grunn til at f.eks Ladac og Jørg Becker kan leve av å bla selge eksterne laderegulatorer som tyner mer ut av din dynamo. Mine 60A dynamoer std på Volvo motorer, lader med rundt25- 30A på en god dag. mvh Bavaria32sport Redigert 4.Juli.2012 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Guest Radle Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 (redigert) Takk for klare svar! Det neste blir jo da å finne ut hvor mye dynamoen leverer. Og ja, Sjøtunga, jeg ser at det vel kan skje igjen. Så jeg må finne ut av årsaken. Redigert 4.Juli.2012 av Radle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 (redigert) Nei. Grunnen er at med en bil, forbruker du samtidig med at du lader. I en bil trekker hovedlysene mest, de skrues av når du stopper. I en båt går det kjøleskap, radio, lading av mobiler, varmer osv. og at dete går selv om motor ikke går og dereved trekkes all strøm fra batteriene. Det jeg mente var at ladingen fungerer på samme måte. At forbruket har forskjellig mønster i bil og båt er også riktig, og det er kanskje den mest sannsynlige årsaken til problemet her, men det vet vi altså kke noe om. Redigert 4.Juli.2012 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Joerg Becker Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 (redigert) I bil sier man gjerne at om du kjører en times tid, så går det greit. Gjelder dette også i båt? For å svare enkelt på det: Ja og Nei. Antakelsen blir litt feilaktig, med det også grunnlagene du trolig ønsker å bruke. For det første er også de fleste bilbatterier langt i fra "ladet" etter bare en times kjøring når den ha vært utladet. Hvis du sier utladet da mener jeg forresten ikke "etter bare en start". I så fall er det nemlig bare kanskje 1 - 2% som mangler og det er bare interessant om vintern. Er bilbatteriet nærmest 12,4V da er den nærmere "komplett tom" enn "temmelig ladet" og klarer å starte bilen bare fordi bilmotorer trenger ikke mye kraft. Etter en times kjøring er start-batteriet kanskje ladet med opp til 70 - 80%, dvs. fortsatt i nærheten av grensen til sulfatering og økt selvutlading. Lading på båt er da ikke noe annet hvis vi går ut i fra vanlig bruk og standard-W-regulering som normale regulatorer tilbyr. Dynamoregulatorer leverer kun på etterskudd, dvs. ikke med vekt på rask og effektiv topplading som pleier batterier. Med enkle ord: W-Regulatorer orienterer seg -bare- på spenningen den måler. Jo mer at spenningen øker desto raskere minker dynamoen på effekt. Og derfor finnes det forskjell mellom W-lading og eksternt digitalt styring. Vanligvis går det 2 til 5 ganger raskere å topp-lade en batteribenk med IUo-regulatorer enn med standard-W som medfølger dynamoen. Og det er ikke eneste forskjellen. Så, ja, selve ladningsprosessen skjer på samme måten på bil og båt, fordi først og fremst er det det samme type ladekilde. Ellers er det som beskrevet noe forholdsvis enkelt matematikk på grunnlag av strøm og ladetid som beskriver den første delen av ladningens forløp. Det er Watt, eller Ampere, ganget med timer = Wh eller Ah som ble sendt mot batteriet. Så må du bare se hvor mye som går "inn" i batteriet (i Ah eller Wh) da kan du ane hva du muligens kan forvente sålenge batteriene kan antas som "o.k." Det fortsatt enkleste (og beste) er hvis du kjøper en Ah-teller, alt annet er bare synsing. Ønsker en fin helg! Jørg Redigert 7.Juli.2012 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.