Jump to content

Scand Boats AS konkurs

Oteren

Recommended Posts

Er enig med Bitteliten her... Det er ikke lett å drive industri i Norge i dag.... om en ikke er i oljebransjen.. Vi priser oss ut av markedet, dyr arbeidskraft, lite effektiv produksjon, små volumer og lite nyutvikling.. Dog gjelder ikke dette bare Norge, men er nok generelt for Europa.. Det er liten eller null/negativ vekst i de fleste europeiske land.. Er stygt redd for at fremtiden er relativ dyster.. Nordmenn er flink til å kreve, men vil gjerne ute minst mulig...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Vi måtte legge ned verksted i 1985, regnskapet gikk i null, og skulle vi regnet inn inn husleie for eget lokale

hadde det blitt flere hundre tusen i minus.

Lot en i samme bransje overta kunder og maskiner gunstig ,

for å hjelpe de ansatt til fortsatt jobb.

Han ga opp i 1990.

De vi produserte gikk å få billigere fra utlandet.

Jeg har etter disse erfaringer lurt på om det i Norge overhodet har vært ført industri politikk,

eller om vi kan fortsette å leve av dans og drama

Jeg tror ikke vi er i bunnen ennå.

Dessverre har du nok helt rett !

Agder Boats som overtok rettighetene tll Scand 32(3500) lever fremdeles. Kanskje de kommer på banen for å fortsette produksjon av 29 Baltic.

Jeg har ingen god innsikt i hverken Scand Boats eller Agder Boats, men det kan jo være som følger:

Scand har en administrativ ledelse, ansetter produksjonsmedarbeidere og produserer båter som skal selges.......

Agder har en eier som selv er med i produksjonen og leier inn hjelp etter behov. De produserer etter bestilling og eieren fungerer som selger.....

Som sagt har jeg ikke kjennskap nok til de to, men dette er to måter å drive på hvor jeg skulle mene den siste er best tilpasset dagens marked for Norske båter. Dessverre.....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Kanskje det ikke er så interessant å skaffe seg rettighetene til Baltic? Jeg mener; hvor mange nye Baltic kan Nye Scand Boats AS ha solgt de seneste årene? Ikke mange, tipper jeg. Markedet flyter over av nyere brukte Balticer til gode priser, og det er flere enn meg som har steilet når vi har sett hvilken pris Scand har operert med på ny Baltic.

Greit at Baltic er den mest solgte i sitt segment gjennom tidene (jeg har selv eid en 80-talls), men markedet forandrer seg. De aller fleste jeg kjenner som er i markedet for å bytte båt snakker om at de vil ha utgang bak. Hvilket jeg skjønner veldig godt! Båter med akterkabin er kanskje på vei tilbake, men da snakker man om modeller som har nettopp utgang bak, i kombinasjon med akterkabin (Marex 320, Skilsø 33 Sport ol.). Det er noe helt annet enn en klatrebåt.

Ikke misforstå meg; for oss var Baltic en glimrende båt å starte med. Vi var veldig fornøyd. God plass, mange faste køyeplasser osv. Og det var relativt mange å velge blant da vi skulle kjøpe. Det er det nå også.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Tror du har veldig rett Key Freak. Tross alt er Scand Baltic en 80-talls båt. Det er storebroren Scand Atlantic også.

Men uansett er det veldig vanskelig å selge helt nye båter nå. F eks kostet/koster en helt ny Baltic ca 1,5 mill. + utstyr. Når det averteres fiks ferdig utstyrte 2006 modeller til kr 850 000,-, så ser jo langt mer interessant ut. Det er tross alt et verditap på over 100 000,- i året.

Det er tross alt et verditap på over 100 000,- i året.

Og legger man da til renteutgifter på 50.000 samt driftsutgifter på 50.000 så får man vel et reelt bilde av hva en slik båt virkelig koster i året, og da er det naturlig nok flere som begynner å lure på om det virkelig er verdt det når sommeren i tillegg uteblir eller er kort, kald våt og vindfull.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ja, mange har nok gått over til bobil på grunn av været.

Kan også legge til at markedet frem til 2008 var så brennhett at man kunne selge en et år gammel båt for mer enn man kjøpte den for da den var helt ny. På den tiden kjøpte folk båt i den tro at båter ikke sank i pris, snarere tvert imot.

Var nok litt lettere å selge båter før 2008.....

Når det gjelder Nye Scand boats så var vel det nesten dømt til å mislykkes da de startet opp igjen etter konkursen i 2008. Da de gikk konkurs i 2008 solgte de jo mye båter, så mange var ganske overrasket over denne konkursen. Konkursen den gangen ble av mange forklart med at de hadde solgt båtene for billig. Dermed startet de nye eierne opp igjen nærmest i den tro at Nye Scand ville gå med overskudd, bare de satt opp prisene.

Men å sette opp prisene i et marked på vei ned var vel noe optimistisk?

Redigert av finnmarken (see edit history)
  • 1 måned senere...

Se her ja..oppretta ett slags datterselskap da tydeligvis. Blir spennende å se om de klarer å overleve da, er ikke akkurat lett å jobbe i båtbransjen om dagen

Dessverre har du nok helt rett !

Agder Boats som overtok rettighetene tll Scand 32(3500) lever fremdeles. Kanskje de kommer på banen for å fortsette produksjon av 29 Baltic.

Jeg har ingen god innsikt i hverken Scand Boats eller Agder Boats, men det kan jo være som følger:

Scand har en administrativ ledelse, ansetter produksjonsmedarbeidere og produserer båter som skal selges.......

Agder har en eier som selv er med i produksjonen og leier inn hjelp etter behov. De produserer etter bestilling og eieren fungerer som selger.....

Som sagt har jeg ikke kjennskap nok til de to, men dette er to måter å drive på hvor jeg skulle mene den siste er best tilpasset dagens marked for Norske båter. Dessverre.....

Den 31. august 2012 kjøpte Agder Boat AS, ved Jan Petter Zonneveld, opp former og rettigheter til alle Scand-modellene fra tidligere eier Terje Baardsen. Agder Boat AS er allerede i gang med å produsere Scand-båter på bestilling og vil være ledende innenfor salg av deler og reparasjoner av alle modellene. Agder Boat AS holder til i Nidelv Boat sine gamle produksjonslokaler ved Nidelva i Arendal, og vil herfra produsere både Agder- og Scand-modeller. Bedriften har også foretatt nyansettelse for å møte det nye markedet. Vi ønsker alle nye og gamle Scand-eiere velkommen til å ta kontakt med oss. Kontaktdetaljer finnes på www.agderboat.no.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...