Oteren Startet 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2012 Da er Scand Boats AS konkurs igjen. Ikke overraskende at det ikke ble lett å bygge opp selskapet etter forrige konkurs. Markedet har ikke vært enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Sørgelig. De var jo lokomotivet her på sørlandet. Skal ikke være lett å stable seg på bena Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Oteren Svart 4.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Ja Fævennen har hatt en serie om hvordan beina er slått under båtprodusentene på Sørlandet. Det er ikke mange som har tjent penger de siste årene, lite kapital, lite produktutvikling mot det kundene etterspør i dagens marked. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Lurer på hvor langt ned bølgedalen går. Minker på fagfolk som orker å holde ut. Tungt å miste arbeidsplassen.. Mange ganger.. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bitteliten Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Jeg tror ikke vi er i bunnen ennå. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Er enig med Bitteliten her... Det er ikke lett å drive industri i Norge i dag.... om en ikke er i oljebransjen.. Vi priser oss ut av markedet, dyr arbeidskraft, lite effektiv produksjon, små volumer og lite nyutvikling.. Dog gjelder ikke dette bare Norge, men er nok generelt for Europa.. Det er liten eller null/negativ vekst i de fleste europeiske land.. Er stygt redd for at fremtiden er relativ dyster.. Nordmenn er flink til å kreve, men vil gjerne ute minst mulig... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Trist. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
is_620 Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Vi måtte legge ned verksted i 1985, regnskapet gikk i null, og skulle vi regnet inn inn husleie for eget lokale hadde det blitt flere hundre tusen i minus. Lot en i samme bransje overta kunder og maskiner gunstig , for å hjelpe de ansatt til fortsatt jobb. Han ga opp i 1990. De vi produserte gikk å få billigere fra utlandet. Jeg har etter disse erfaringer lurt på om det i Norge overhodet har vært ført industri politikk, eller om vi kan fortsette å leve av dans og drama Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Synd, Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
VannTro Svart 5.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2012 (redigert) Jeg tror ikke vi er i bunnen ennå. Dessverre har du nok helt rett ! Agder Boats som overtok rettighetene tll Scand 32(3500) lever fremdeles. Kanskje de kommer på banen for å fortsette produksjon av 29 Baltic. Jeg har ingen god innsikt i hverken Scand Boats eller Agder Boats, men det kan jo være som følger: Scand har en administrativ ledelse, ansetter produksjonsmedarbeidere og produserer båter som skal selges....... Agder har en eier som selv er med i produksjonen og leier inn hjelp etter behov. De produserer etter bestilling og eieren fungerer som selger..... Som sagt har jeg ikke kjennskap nok til de to, men dette er to måter å drive på hvor jeg skulle mene den siste er best tilpasset dagens marked for Norske båter. Dessverre..... Redigert 5.Juli.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Møkkalasset Svart 5.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2012 Agder Boats har annonse på Finn.no der de skriver at ny Atlantic vil kunne leveres i 2013. Balticen ser det ikke ut som de har rettigheter til. Men hvem? Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 5.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2012 (redigert) Kanskje det ikke er så interessant å skaffe seg rettighetene til Baltic? Jeg mener; hvor mange nye Baltic kan Nye Scand Boats AS ha solgt de seneste årene? Ikke mange, tipper jeg. Markedet flyter over av nyere brukte Balticer til gode priser, og det er flere enn meg som har steilet når vi har sett hvilken pris Scand har operert med på ny Baltic. Greit at Baltic er den mest solgte i sitt segment gjennom tidene (jeg har selv eid en 80-talls), men markedet forandrer seg. De aller fleste jeg kjenner som er i markedet for å bytte båt snakker om at de vil ha utgang bak. Hvilket jeg skjønner veldig godt! Båter med akterkabin er kanskje på vei tilbake, men da snakker man om modeller som har nettopp utgang bak, i kombinasjon med akterkabin (Marex 320, Skilsø 33 Sport ol.). Det er noe helt annet enn en klatrebåt. Ikke misforstå meg; for oss var Baltic en glimrende båt å starte med. Vi var veldig fornøyd. God plass, mange faste køyeplasser osv. Og det var relativt mange å velge blant da vi skulle kjøpe. Det er det nå også. Redigert 5.Juli.2012 av Key Freak (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
finnmarken Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Tror du har veldig rett Key Freak. Tross alt er Scand Baltic en 80-talls båt. Det er storebroren Scand Atlantic også. Men uansett er det veldig vanskelig å selge helt nye båter nå. F eks kostet/koster en helt ny Baltic ca 1,5 mill. + utstyr. Når det averteres fiks ferdig utstyrte 2006 modeller til kr 850 000,-, så ser jo langt mer interessant ut. Det er tross alt et verditap på over 100 000,- i året. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Det er tross alt et verditap på over 100 000,- i året. Og legger man da til renteutgifter på 50.000 samt driftsutgifter på 50.000 så får man vel et reelt bilde av hva en slik båt virkelig koster i året, og da er det naturlig nok flere som begynner å lure på om det virkelig er verdt det når sommeren i tillegg uteblir eller er kort, kald våt og vindfull. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
finnmarken Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 (redigert) Ja, mange har nok gått over til bobil på grunn av været. Kan også legge til at markedet frem til 2008 var så brennhett at man kunne selge en et år gammel båt for mer enn man kjøpte den for da den var helt ny. På den tiden kjøpte folk båt i den tro at båter ikke sank i pris, snarere tvert imot. Var nok litt lettere å selge båter før 2008..... Når det gjelder Nye Scand boats så var vel det nesten dømt til å mislykkes da de startet opp igjen etter konkursen i 2008. Da de gikk konkurs i 2008 solgte de jo mye båter, så mange var ganske overrasket over denne konkursen. Konkursen den gangen ble av mange forklart med at de hadde solgt båtene for billig. Dermed startet de nye eierne opp igjen nærmest i den tro at Nye Scand ville gå med overskudd, bare de satt opp prisene. Men å sette opp prisene i et marked på vei ned var vel noe optimistisk? Redigert 6.Juli.2012 av finnmarken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 men er vel ikke så rart heller, siden vi lar alle og enhver som kan levere billig arbeidskraft bare komme og sette igang, samt overta de "norske" jobbene for en mye billigere kostnad. Regjeringen har vel lagt opp til dette selv så..... Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Mulig må bli noe mer proteksjonistiske i vårt land... Og stoppe lønnsveksten i forhold til utlandet som til slutt vil knekke Norge. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Brakkvannsseiler Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Kjøp norske båter og utstyr. En og annen svensk eller finsk produsent av kvalitet kan passere. Med våre norske lønninger har vi råd til dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 En Bavaria 28 sport er større enn Nidelv 300. I 2005 betalte vi 1,4 millfor en Nidelv 300. Det tilsvarer omtrent 1,6 mill i dag . En tilsvarende utstyrt Bavaria 28 koster 1,2 mill. Man kan gjøre mye morro for de 400 tusen kronene.... Sitér dette innlegget Link to post
Agder Boat Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Se her ja..oppretta ett slags datterselskap da tydeligvis. Blir spennende å se om de klarer å overleve da, er ikke akkurat lett å jobbe i båtbransjen om dagen Dessverre har du nok helt rett ! Agder Boats som overtok rettighetene tll Scand 32(3500) lever fremdeles. Kanskje de kommer på banen for å fortsette produksjon av 29 Baltic. Jeg har ingen god innsikt i hverken Scand Boats eller Agder Boats, men det kan jo være som følger: Scand har en administrativ ledelse, ansetter produksjonsmedarbeidere og produserer båter som skal selges....... Agder har en eier som selv er med i produksjonen og leier inn hjelp etter behov. De produserer etter bestilling og eieren fungerer som selger..... Som sagt har jeg ikke kjennskap nok til de to, men dette er to måter å drive på hvor jeg skulle mene den siste er best tilpasset dagens marked for Norske båter. Dessverre..... Den 31. august 2012 kjøpte Agder Boat AS, ved Jan Petter Zonneveld, opp former og rettigheter til alle Scand-modellene fra tidligere eier Terje Baardsen. Agder Boat AS er allerede i gang med å produsere Scand-båter på bestilling og vil være ledende innenfor salg av deler og reparasjoner av alle modellene. Agder Boat AS holder til i Nidelv Boat sine gamle produksjonslokaler ved Nidelva i Arendal, og vil herfra produsere både Agder- og Scand-modeller. Bedriften har også foretatt nyansettelse for å møte det nye markedet. Vi ønsker alle nye og gamle Scand-eiere velkommen til å ta kontakt med oss. Kontaktdetaljer finnes på www.agderboat.no. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Spenstig gjort. Det er jo imidlertid i nedgangstider man ofte gjør gode kjøp/investeringer. Folk som er glad i båter og sjøen vil det alltid være. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.