Christianracing Startet 4.Juli.2012 Del på Facebook Startet 4.Juli.2012 Har en scand 24 med gm 6.2 diesel motor. Dro fra oslo igår nedover kysten og rett før horten bygynte den å miste kraft, båten gjør normalt i overkant av 20 knop ved horten var jeg nede i 12knop!!! Båten gikk ikke helt opp på turtall og turtallet varierte(fusket) ca 500 omdr.. Fikk ikke mer. Enn 2300 omdr. Når jeg satt båten i fri gikk turtallet fint opp i 3000. Gikk over olje/ kjølevæske nivåer ingen ting galt. Tenkte det var dårlig diesel og fylte opp idag tidlig, og båten gikk fint... Helt til jeg hadde kjørt i to timer.. Nå mangler jeg ca 200 omdr på toppen som det kjennes ut som motoren ikke orker.. Noe tips? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 4.Juli.2012 Del på Facebook Svart 4.Juli.2012 Høres ut som om du har tette dieselfiltre, har du sjekket og byttet både grovfilter og finfilter? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Christianracing Svart 4.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2012 Tanken med diesel filtre har slått meg, men er det ikke rart at båten fungerte fint idag tidlig? Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 4.Juli.2012 Del på Facebook Svart 4.Juli.2012 Nei, møkk på tanken tetter filteret fort dersom du har slikt på tanken. Var det litt sjøgang i løpet av dagen? Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 4.Juli.2012 Del på Facebook Svart 4.Juli.2012 Forsiktig med å presse motoren dersom den ikke får nok drivstoff. Da får du unormalt høy temperatur og da kan det gå riktig galt. Sitér dette innlegget Link to post
Christianracing Svart 4.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2012 Reiser til larvik imorgen å kjøper meg ett filter jeg .. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 @cosmo Det du sier gjelder vel besinmotorer. Dieselmotorer kan ikke få for mye luft og har derfor heller ikke noe spjeld som begrenser luftinntaket ved lavt pådrag/tomgang. Der er det bare dieseltilførselen som reguleres. Lite diesel fører bare til lavt moment/turtall. (og lavere forbrenningstemperatur) Det som kan være en risiko er at man med høyt turtall presser litt vann og dritt gjennom filtrene pga. stor trykkforskjell over disse når de er nesten tettet av diverse guffe. Vann er dårlig medisin for dysene osv. Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Har hørt om motorer som har havarert på gunn av dieseltilførsel. Det var vel en yanmar i scand jeg leste om som knuste to motorer på kort tid, der dette ble forklart med strupt drivstofftilførsel. Uansett, jeg ville ikke presset en motor som ikke greier å gjøre jobben sin. Skummelt å gamble på at i teorien skal dette gå bra, pang! Hva da? Kan godt hende du har rett i at det er bare bensin motorer som får overoppheting. Sitér dette innlegget Link to post
Christianracing Svart 5.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Arne har rett ang forbrenningstempen men må huske at det er mye smøring i dieselen derfor er det ikke bra med for lite diesel.. Kjøpte meg nytt filter idag og nå er båten bra igjen.! Handlet også ett filter til sånn i tilfelle:) Må vel rense tanken snart, noen som vet hvordan det burde gjøres? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 8.Juli.2012 Del på Facebook Svart 8.Juli.2012 Bra det ordnet seg og ja du bør rense tenken om du ikke kjenner dens tilstand. Er det avtapping i bunn av tanken, hvis ja åpne denne å se hva som kommer ut. Alternativt sjekk etter mannhull (luke) i tanken, veldig mange tanker har dette. Åpne opp, tømm tanken og vask rent. Sørg for å blåse igjennom slanger og rør slik at all dritt som måtte ligge her er vekk. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.