Jump to content

6.2 diesel har begynt å fuske og oppnår ikke normalt turtall


Christianracing

Recommended Posts

Har en scand 24 med gm 6.2 diesel motor.

Dro fra oslo igår nedover kysten og rett før horten bygynte den å miste kraft, båten gjør normalt i overkant av 20 knop ved horten var jeg nede i 12knop!!!

Båten gikk ikke helt opp på turtall og turtallet varierte(fusket) ca 500 omdr.. Fikk ikke mer. Enn 2300 omdr.

Når jeg satt båten i fri gikk turtallet fint opp i 3000.

Gikk over olje/ kjølevæske nivåer ingen ting galt.

Tenkte det var dårlig diesel og fylte opp idag tidlig, og båten gikk fint... Helt til jeg hadde kjørt i to timer.. Nå mangler jeg ca 200 omdr på toppen som det kjennes ut som motoren ikke orker..

Noe tips?

Link to post

@cosmo

Det du sier gjelder vel besinmotorer. Dieselmotorer kan ikke få for mye luft og har derfor heller ikke noe spjeld som begrenser luftinntaket ved lavt pådrag/tomgang. Der er det bare dieseltilførselen som reguleres. Lite diesel fører bare til lavt moment/turtall. (og lavere forbrenningstemperatur)

 

Det som kan være en risiko er at man med høyt turtall presser litt vann og dritt gjennom filtrene pga. stor trykkforskjell over disse når de er nesten tettet av diverse guffe. Vann er dårlig medisin for dysene osv.

Link to post

Har hørt om motorer som har havarert på gunn av dieseltilførsel. Det var vel en yanmar i scand jeg leste om som knuste to motorer på kort tid, der dette ble forklart med strupt drivstofftilførsel. Uansett, jeg ville ikke presset en motor som ikke greier å gjøre jobben sin. Skummelt å gamble på at i teorien skal dette gå bra, pang! Hva da? Kan godt hende du har rett i at det er bare bensin motorer som får overoppheting.

Link to post

Arne har rett ang forbrenningstempen men må huske at det er mye smøring i dieselen derfor er det ikke bra med for lite diesel..

Kjøpte meg nytt filter idag og nå er båten bra igjen.! Handlet også ett filter til sånn i tilfelle:)

Må vel rense tanken snart, noen som vet hvordan det burde gjøres?

Link to post

Bra det ordnet seg og ja du bør rense tenken om du ikke kjenner dens tilstand. Er det avtapping i bunn av tanken, hvis ja åpne denne å se hva som kommer ut.

Alternativt sjekk etter mannhull (luke) i tanken, veldig mange tanker har dette. Åpne opp, tømm tanken og vask rent. Sørg for å blåse igjennom slanger og rør slik at all dritt som måtte ligge her er vekk.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...