Jump to content

Gammel Yamaha25hk 2t (-94) mangler kraft, hvorfor?


Smiley

Recommended Posts

Etter en vakker dag på sjøen så konstanterer jeg at motoren på Rib`n til jentungen ikke gir full kraft:

Med 3 personer + hund (250kg) og båt m/motor (330kg) har ikke 25 hesteren nok kraft til å presse båten i plan. Ved å bruke andres hekkbølger til å "surfe" på klarer jeg å få den i plan, men den har ikke krefter til å få maks turtall. Alene i båten går det derimot greit å få den i plan, og motoren når maks turtall (høres det ut som).

I fjor hadde samme motor med samme båt og mannskap intet problem med å komme i plan.

Fakta: Båten er nystoffet og "glatt" under. Båten har ikke ekstra tyngde i form av vann e.l. ombord. Motoren er svært lettstartet og går tilsynelatenede pent uten for mye belastning. Høres litt "sprakete" og "knatrete" ut når den presses.

Jeg er ikke i tvil om at problemet ligger i motoren, men hva kan det være? Rett og slett romslige sylindre(ringer) etter mange års slitasje?? Men da burde den vel ikke vært så til de grader lettstartet?

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Jeg tenkte jeg skulle starte med det enkleste: bytte pluggene. Ser dog ikke helt hvordan styrken skal komme tilbake bare ved pluggbytte. Som sagt så er det markant forskjell når motoren får belastning i form av vekt.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Jeg får ta med meg 2 nye plugger og komp-testeren utover til hytta igjen til helga. Tror vekta på fører og mannskap har vært ganske stabil siden i fjor. :-)

Det skulle vel ikke være for mye forlangt av en 25hk 2t. å få en 420cm rib med 3-4 personer ombord i plan, skulle det vel??

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Jeg fant selvfølgelig ikke komptesteren min før helga, men jeg fikk byttet plugger. Dessverre ingen merkbar forskjell. Men... da jeg hadde fortøyd igjen etter prøvekjøring fant jeg en lednings-skjøt som hadde falt fra hverandre. Dette var en blå ledning som gikk til en liten "dings" plassert i forbindelse med forgasserne. Denne kan godt ha vært frakoblet i hele år. Jeg aner ikke hva denne "dingsen" ved forgasserne er, men håper jo selvfølgelig at motoren nå går som ei kule. Får teste igjen til helga....

Noen som har en formening om denne "dingsens" formål??

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Jeg merket under kjøringen i helga at mangelen på kraft var helt tydelig også når jeg kjører alene. Jeg krysset noen ganger frem og tilbake utenfor fruen som satt på svaberget. Og hun hevdet at hun tydelig kunne høre at turtallet på motoren ikke kom til maks. En gammel toatakt lager mye lyd, men etter denne turen så tror jeg at jeg må si meg enig. Den sliter også med å få opp turtallet fra stillestående.

 

Motoren har manuell choke, og både varm og kaldstart går som en drøm. Motoren starter umiddelbart uansett.

Jeg fant et bilde som viser "dingsen", hva er dette innenfor den røde ringen?:

:0108162_010309326e0ead5ea38e610ef28cc792692f5e89e5143646a.jpg

Red: Ser etter googling at det sannsynligvis er elektrisk choke ja. Kan det være at frakobling av denne kan ha ført til at motoren har gått med noe choke etter at den manuelle er trykket inn? (bare et lite håp liksom)

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Ja det er det, og jeg konstanterer at det nok er el-choken.

Når kabelen er frakoblet regner jeg med at choken ikke er aktivert? Hadde jo håpet at problemet kunne vært at motoren har gått med delvis choke. Jeg har dradd ut choken under gange for test, og jeg hører da tydelig endring i gangen. Ikke var de gamle pluggene for svarte/nedsotede heller.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Har fått tatt kompresjonstest i helga; begge sylindrene hadde dønn lik kompresjon, 107psi. Etter litt googling forstår jeg at dette antagelig er ganske normalt, og at det viktige er at de er like.

Har ikke hatt noe tid til å skru av luftfilter sjekke forgasserspjeld.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Skal sjekke det. har ikke kontrollert annet enn at gasswaieren beveger armene til maksimalt utslag.

Har også fått tips via www.justanswer.com om å sjekke tilstand på dreneringsskrue i nedre forgasser og farge/konsistens på det som kommer ut.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Kan det, ut i fra tipset fra justanswer, være en mulighet at en av forgasserene ikke gir det den skal ved pådrag? Jeg aner ikke om dette er mulig / vanlig, men de ville vel forklare hvorfor den starter lett og går pent på tomgang. Dersom problemet oppstår først når det skal tilføres mer bensin, og det kun er dene ene sylinderen som bidrar med kraft ville vel symptomene bli som hos meg. Burde jeg i så fall kunne se dette på farge på plugg f.eks???

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Ingenting uvanlig med dreneringsplugg eller bensin fra forgasserne. Tok en tur igjen i går, og syntes at det kjentes ut som jeg hadde full kraft ved første gasspådrag, men at effekten sanke etter noen sekunders kjøring på full fart. Etter dette manglet kraften også ved pådrag igjen.

Men...... jeg kjente nå at håndpumpa på slangen lakk bensin når jeg skulle pumpe frem ved start. Kan det være en mulighet for at motoren trekker luft slik at den ikke få nok bensin ved belastning? Synes bare det i så fall er litt rart at den går tilsynelatende rent, og faller ned til et "stabilt" turtall.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...