Smiley Startet 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2012 Etter en vakker dag på sjøen så konstanterer jeg at motoren på Rib`n til jentungen ikke gir full kraft: Med 3 personer + hund (250kg) og båt m/motor (330kg) har ikke 25 hesteren nok kraft til å presse båten i plan. Ved å bruke andres hekkbølger til å "surfe" på klarer jeg å få den i plan, men den har ikke krefter til å få maks turtall. Alene i båten går det derimot greit å få den i plan, og motoren når maks turtall (høres det ut som). I fjor hadde samme motor med samme båt og mannskap intet problem med å komme i plan. Fakta: Båten er nystoffet og "glatt" under. Båten har ikke ekstra tyngde i form av vann e.l. ombord. Motoren er svært lettstartet og går tilsynelatenede pent uten for mye belastning. Høres litt "sprakete" og "knatrete" ut når den presses. Jeg er ikke i tvil om at problemet ligger i motoren, men hva kan det være? Rett og slett romslige sylindre(ringer) etter mange års slitasje?? Men da burde den vel ikke vært så til de grader lettstartet? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Smiley Svart 7.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Ingen som har gode tips til feilsøking?? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Skrotnisse Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Spraking og knatring høres jo ut som overslag på pluggen/plugghetten..... Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 7.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Jeg tenkte jeg skulle starte med det enkleste: bytte pluggene. Ser dog ikke helt hvordan styrken skal komme tilbake bare ved pluggbytte. Som sagt så er det markant forskjell når motoren får belastning i form av vekt. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
glalaks Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Mannskapet(ungene) og du har kanskje økt en del i vekt siden fjorårs-sommeren? Hehe. Kan det ikke være så enkelt? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Ut med plugger. Sjekk kompresjon. Da får du en god indikasjon på motorslitasje. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Smiley Svart 8.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Jeg får ta med meg 2 nye plugger og komp-testeren utover til hytta igjen til helga. Tror vekta på fører og mannskap har vært ganske stabil siden i fjor. :-) Det skulle vel ikke være for mye forlangt av en 25hk 2t. å få en 420cm rib med 3-4 personer ombord i plan, skulle det vel?? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Det burde den klare lett ja. Lykke til. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Smiley Svart 15.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Jeg fant selvfølgelig ikke komptesteren min før helga, men jeg fikk byttet plugger. Dessverre ingen merkbar forskjell. Men... da jeg hadde fortøyd igjen etter prøvekjøring fant jeg en lednings-skjøt som hadde falt fra hverandre. Dette var en blå ledning som gikk til en liten "dings" plassert i forbindelse med forgasserne. Denne kan godt ha vært frakoblet i hele år. Jeg aner ikke hva denne "dingsen" ved forgasserne er, men håper jo selvfølgelig at motoren nå går som ei kule. Får teste igjen til helga.... Noen som har en formening om denne "dingsens" formål?? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
ivar Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 det er sikkert en solenoid som aktiverer chokespjeldene Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Smiley Svart 15.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 (redigert) Jeg merket under kjøringen i helga at mangelen på kraft var helt tydelig også når jeg kjører alene. Jeg krysset noen ganger frem og tilbake utenfor fruen som satt på svaberget. Og hun hevdet at hun tydelig kunne høre at turtallet på motoren ikke kom til maks. En gammel toatakt lager mye lyd, men etter denne turen så tror jeg at jeg må si meg enig. Den sliter også med å få opp turtallet fra stillestående. Motoren har manuell choke, og både varm og kaldstart går som en drøm. Motoren starter umiddelbart uansett. Jeg fant et bilde som viser "dingsen", hva er dette innenfor den røde ringen?: : Red: Ser etter googling at det sannsynligvis er elektrisk choke ja. Kan det være at frakobling av denne kan ha ført til at motoren har gått med noe choke etter at den manuelle er trykket inn? (bare et lite håp liksom) Redigert 15.Juli.2012 av smiley (see edit history) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
ivar Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 de yamahaene som har el choke har også manuell i tillegg det blanke der, er det et slags stempel med stag i? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Smiley Svart 15.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Ja det er det, og jeg konstanterer at det nok er el-choken. Når kabelen er frakoblet regner jeg med at choken ikke er aktivert? Hadde jo håpet at problemet kunne vært at motoren har gått med delvis choke. Jeg har dradd ut choken under gange for test, og jeg hører da tydelig endring i gangen. Ikke var de gamle pluggene for svarte/nedsotede heller. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
ivar Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 du får pelle av luftfilterboksen, og bare sjekke at chokespjeldene returnerer til vannrett stilling Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Smiley Svart 22.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 Har fått tatt kompresjonstest i helga; begge sylindrene hadde dønn lik kompresjon, 107psi. Etter litt googling forstår jeg at dette antagelig er ganske normalt, og at det viktige er at de er like. Har ikke hatt noe tid til å skru av luftfilter sjekke forgasserspjeld. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
dieselfan Svart 22.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 (redigert) Har du sjekket det mest banale ;-) åpner forgasser spjelet 100% når du gir full gass ?? (ca 80 grader i forhold til tomgangs posisjon) du trenger ikke ta av mer enn motordekselet slik at du ser forgasserens styrbord side for å se spjelpos Redigert 22.Juli.2012 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 22.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 Skal sjekke det. har ikke kontrollert annet enn at gasswaieren beveger armene til maksimalt utslag. Har også fått tips via www.justanswer.com om å sjekke tilstand på dreneringsskrue i nedre forgasser og farge/konsistens på det som kommer ut. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Smiley Svart 23.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 (redigert) Kan det, ut i fra tipset fra justanswer, være en mulighet at en av forgasserene ikke gir det den skal ved pådrag? Jeg aner ikke om dette er mulig / vanlig, men de ville vel forklare hvorfor den starter lett og går pent på tomgang. Dersom problemet oppstår først når det skal tilføres mer bensin, og det kun er dene ene sylinderen som bidrar med kraft ville vel symptomene bli som hos meg. Burde jeg i så fall kunne se dette på farge på plugg f.eks??? Redigert 23.Juli.2012 av smiley (see edit history) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Smiley Svart 30.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 Ingenting uvanlig med dreneringsplugg eller bensin fra forgasserne. Tok en tur igjen i går, og syntes at det kjentes ut som jeg hadde full kraft ved første gasspådrag, men at effekten sanke etter noen sekunders kjøring på full fart. Etter dette manglet kraften også ved pådrag igjen. Men...... jeg kjente nå at håndpumpa på slangen lakk bensin når jeg skulle pumpe frem ved start. Kan det være en mulighet for at motoren trekker luft slik at den ikke få nok bensin ved belastning? Synes bare det i så fall er litt rart at den går tilsynelatende rent, og faller ned til et "stabilt" turtall. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Lars K Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 Ja det kan være feilen. Bensinsystemet må være helt tett for at den ikke skal suge luft. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.