Jump to content

ICE-problem. Ligger i tønsberg.

jsw

Recommended Posts

Kom til Tønsberg i dag. Får ikke kontakt - hverken med mitt D35- eller D50-modem. Signalet er bra på begge. Har de trøbbel der? Kundeservice er stengt nå..

Eller har jeg feil på begge modem.. Hadde trøbbel med mitt D35-modem i April. Fikk nytt. Det virket hjemme, la det bort og tar det fram nå - ingen tilgang. Hvor i hul.. ligger feilen, tro?

Begynner å bli litt varm i toppen. Bruker nå min mobil som HotSpot.

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Begynner å bli litt varm i toppen. Bruker nå min mobil som HotSpot.

Ikke svar på spørsmålet, men en liten kommentar til det å bli varm i toppen av å være uten nett

En god bok eller slå av en prat med kona, ett godt glass med noe å drikke... så er problemet løst... En trenger ikke være online 24/7... kirkegården er full av slike som tror at de alltid må være tilgjengelig i samfunnet, og samfunnet går like bra uten dem om ikke bedre

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Til Sydvesten: Har sansen for svaret - det er slik du sier. Mitt problem (er pensjonist, ikke så mange som trenger meg lenger..) er imidlertid ikke å være tilgjengelig, men mer av teknisk karakter (foruten å være her :giggle: ). Hvorfor virker det ikke? Signalet lyser grønt, men ingen tilkobling? Ringte ICE, prøvde litt forskjellig uten resultat. Det hun IKKE sa var at i Tønsberg havn er det tilnærmet 0 dekning. Det fant jeg ut hos andre brukere og hos Klart Svar oppe i byen. Det syntes jeg var dårlig gjort å holde tilbake istedenfor å bruke lassevis av tid. Dette MÅ de vite.

Dro så videre til Kragerø gjestehavn - same story - ikke noe kontakt.. Bare at her lyser det rødt på signal, jeg vet at modemet er i orden denne gangen (testet det utenfor Tønsberg).

Kjøpte like godt en liten Telenor ruter uten binding - så kan jeg abonnere for 199,00 / 4GB pr mnd og si opp det løpende abonnementet når jeg ikke bruker det. ICE tar kr 175,00 pr uke = ca 758,00 pr mnd. Ruteren fra Telenor blir fort innspart :smiley:

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Jeg sendte inn min nye router med to antenner da den hadde dårlig dekning noe damen på kundesenteret bekreftet. Er i dag lykkelig med min gamle router med fire antenner og litt trefere innlasting. Jeg er treg jeg også så vi passer fint sammen. Hadde den med på ferieturen på svenskekysten i juni og hadde null problemer.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg har jo hatt ICE i flere år. Brukt den i båten og i bilen, i hele Skandinavia. Er stort sett svært fornøyd. Faktisk. Men det toppet seg litt nå da det ikke virker i sentrale havner som Tønsberg og Kragerø, og kundeservice i tillegg ikke er ærlige på dette. For, som sagt, og igjen: Dette MÅ de vite. Jeg kommer til å sende en mail inn dit og foreslå at de er nettopp litt ærligere på dette. Det er de nok tjent med, og da blir det sikkert også færre grå hår hos ICE-befolkningen.

Med en antenne i mastetoppen har jeg på min tur fra Helsingør i Danmark - op langs Svenskekysten - og fra en position lidt nord for Lysekil sejlede jeg over til Arendal, igennem Blindleia, Fosseviken, Mandal, Egersund, Tananger, Mosterhamn og nu Strusshamn ... og hver aften og morgen har jeg haft internetforbindelse de pågældende steder. Undervejs har min mobil via wifi hentet mails - dog ikke ude i Skagerak ...

Så indtil nu, har jeg ikke haft problemer med den trådløse router og min PC eller Mobil. Men jeg har jo så heller ikke været i Tønsberg på denne tur ... og mine erfaringer forklarer jo så heller ikke "Tønsberg-problemet" ...

mvh Flemming Torp

Med sejlerhilsen

Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør

Klassisk ICE-problemer og elendig, manglende kundeservice! Er så utrolig glad for at jeg er ferdig med den useriøse selskapet! Er ute og tester NetCom sitt nye 4G nett nå. Hastigheten knuser alt annet jeg har vært i nærheten av med mobilt bredbånd...Går fortere her enn hjemme, sett på NRK netttv i timesvis uten et eneste hakk og lastet ned flere manualer på mange hundre sider :thumbsup:

Ny router virker utmerket. Nå fra Väderöarna, uten å henge opp utvendig antenne. Har også erfart god oppfølging fra ICE. Så jeg har en helt annen erfaring enn Kaftein ØL. Men jeg har ikke behov for TV via ICE.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Et lite tips hvis man har Ice og bare bruker ukes abonnement, man kan bestille feks 1 mnd eller 2mnd med ofte eller alltid.

Så lenge man vet at man skal bruke modemet mer en 2 uker pr. mnd feks på sommeren.

Man må bare være obs på at hvis man bestiller det feks. 15.07, så betaler man 2x199 eller 2x299 iom at man må ha en hel mnd.

Men vet man i juni at man skal bruke det hele juli og august, så ringer man bare inn i juni og bestiller fra 1.juli, eventuelt bare for juli. :smiley:

Takker, lemop. Dette har jeg ikke tenkt på for mitt ICE-abonnement. Er selvfølgelig lurt, blir jo rimeligere enn ukesabonnement om en bruker modemet vel 2 eller flere uker i løpet av f.eks juli og august. Og dét gjør ihvertfall jeg. Akkurat nå, etter siste panikk-innkjøp hos Telenor, har jeg havnet i den situasjon at jeg sitter her med hele 3 muligheter: ICE (når det virker..), nyanskaffet Telenor ruter med 4 GB/mnd samt mobilen som HotSpot med Full Pakke (inkl 1 GB pr mnd) fra OneCall. Det jeg burde ha gjort var selvfølgelig å bruke opp den ene GB fra OneCall og så fylt på med litt mer data når jeg gikk tom... Men, men - av og til går det litt fort :worry:

Men ingen stor ulykke - min totale kostnad for "blunderen" er til å leve godt med i forhold til hva ferien totalt kommer på. Noen som trenger et lite brukt Telenor modem/ruter uten binding?? :giggle:

Redigert av jsw (see edit history)

Ny router virker utmerket. Nå fra Väderöarna, uten å henge opp utvendig antenne. Har også erfart god oppfølging fra ICE. Så jeg har en helt annen erfaring enn Kaftein ØL. Men jeg har ikke behov for TV via ICE.

Det er bra at noen er fornøyd med ICE. Jeg har vært kunde der siden oppstarten og så utrolig glad for at jeg ikke har noe kundeforhold til dette dusteselskapet lengre. Har dessverre altfor lenge latt meg lure til å fornye abonnementet ett år for å få et eller annet nytt og bedre modem som skal gjøre alt så mye bedre (iflg. ICE). Jeg synes det er helt uholdbart at en internettleverandør som i stor grad markedsfører seg mot båt og hyttefolket ikke en gang yter såpass service at de ikke gidder å svare på telefon lengre enn kl. 17 på hverdager og inntil nylig har gikk full F... hele helgen (nå har de faktisk "langåpent" i helgene så man kan ringe på lørdager mellom 10-13). Nå har jeg bodd i båt i 7 år og derfor vært mer avhengig av mobilt bredbånd enn de fleste. Det kan muligens forklare hvorfor jeg er møkk lei hele selskapet da jeg benyttet abonnementet betydelig oftere enn på en ferietur nå og da og vært avhengig av pålitelig nettforbindelse for å få gjort viktige jobbting, betalt regninger osv...

Det hun IKKE sa var at i Tønsberg havn er det tilnærmet 0 dekning.

......................................................

Dro så videre til Kragerø gjestehavn - same story - ikke noe kontakt..

Kjøpte like godt en liten Telenor ruter uten binding -

Kjenner meg godt igjen her, og endte opp med samme løsning som deg. Har vært ICE kunde i flere år og erfaringen min er at du vil ikke tro hvor du ikke har dekning...

Som tidligere skrevet, jeg var (er vel) rimelig fornøyd (Arendal Gjestehavn nå - tregt men greit nok her), men overrasket over manglende dekning enkelte sentrale plasser, ja. Særlig sett i lys av senere tids reklamkampanjer. Men fra nå av kan jeg jo slå fyre opp en annen kilde, selv om dette burde vært unødvendig. Og igjen, hadde kundeservice vært mer edruelig på egen dekning samt holdt oppe i helgen, hadde nok mye vært gjort.

Håper de er innom Baatplassen og dette/andre innlegg med ICE i teksten OG tar det de leser til etterretning.

men det skyldtes flere WiFi rutere som brukte samme kanal. Det ble bedre med annen kanal.

Og det problemet løses enkelt med ikke å bruke WIFI, men heller koble PC'n med kabel til routeren. Så stor båt har vel ingen av oss som har at den kabelen blir for lang!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ligger i Grimstad med ørt'n nettverk - ca 35 stk! Alle er ikke like sterke, men dog. Av disse har 12 stk kanal 6, 13 stk kanal 6, 7 stk kanal 11 og så en til to på de andre. Jeg er én av de 13 på kanal 6. Og tregt går det; ca 1,0 Mbit/s ned og 0,09 Mbit/sek opp..

Noen (enkle?) spørsmål til dere som kan litt mer enn meg:

1. Kan jeg velge en hvilkensomhelst av de andre kanalene som jeg får opp når jeg går inn på ruteren?

2. Om jeg bytter kanal, mister jeg da forbindelsen og må sette opp passord / logge meg på etc på nytt?

3. Om jeg velger en kanal ingen / neon få har, får jeg da raskere forbindelse?

Du kan fritt velge kanal på ICE-routeren. Og du trenger ikke nytt passord eller noe slikt. Dersom det er veldig mange på samme kanal, kan hastigheten øke ved bytte av kanal, men det er vel heller belastningen på basestasjonen som er flaskehalsen. Generelt er vel ICE et av de dårligste alternativene i "tettbygd strøk". Men ute i "skjæra" eller i feks. Skagerak, er det ingen som slår ICE.

Lars H.

pt. Kommersøya med ICE

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Da har jeg byttet min ICE D35 til kanal 8 (ingen andre er der!) og testet med Nettfart.no alle mine 3 (sic..) internettkilder med følgende resultat for Grimstad Gjestehavn:

Svartid ms / laste ned Mbit/s / laste opp Mbit/s

ICE 105 / 0,76 / 0,40

Telenor mobil ruter 90 / 2,09 / 1,06

OneCall mobiltlf HotSpot 109 / 5,29 / 1,17

Må si at resultatene overrasker noe. Trodde vel egentlig at resultatene skulle vært akkurat omvendt! Får sjekke prisene på periodevis utvidelse av datamengde for min Full Pakke fra OneCall.

Samtdig vil jeg teste dette senere, ute i "skjæra" som Lars H. nevner i sitt innlegg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...