UlfO Startet 5.Juli.2012 Del på Facebook Startet 5.Juli.2012 Har en Optimax 135 hk, 1999 mod. Har hatt den lenge på værksted, men de virker ikke å kunne klare å fikse problemet. Alt virker å være i orden på tomgang, men når den settes i gir, klarer den ikke å oppnå mere en ca. 5 knp. Motoren har etter sigende god komp, og får bensin. En feilmelling gies: TPI linkige adjust. Dvs at throttle position I (vet ikke hva i betyr) koblingen ikke gir det utslaget den skal. Ingen kan hjelpe meg å fortelle hvilken kobling dette er. Er det noen på forumet som er meget kyndig på Optimax og kan gi meg noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Har en akkurat lik motor liggende oppgitt i garasjen. Alt er i orden iflg verkstedet- de fant ingen feil på de to mnd de hadde den. Men den går bare rett på tomgang, med litt pådrag er det bare bananas host spytt osv. Forbasket drit, aldri meir Merc. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 TPI er Throttle position indicator. Dette er (etter litt googling) åpenbart et problem på denne årgangen. Her er et av rsultatene fra google. "I had a similar issue with my 99 Optimax 150. The dealer replaced both TPS sensors and replaced the linkage between them. The linkage wears out and becomes sloppy. There was also an update from Merc for the older linages. As I understood, the slop in the linkage can cause premature failure of the TPS sensors as well. After that, the engine ran like a dream!" Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
UlfO Svart 5.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Throttle position indicator er det jo ikke på denne, men kan jo hende at de mener det samme som Throttle position sensor. Armen som går inn på tps ene er ikke slarkete ihvertfall, men det kan jo helt klart være at tpsene må byttes. Har vært min tanke, men ble veldig usikker med dette tpi svaret. (og ikke tps). Sitér dette innlegget Link to post
UlfO Svart 5.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Og hvor mye skal du ha for vraket ditt Plotonium? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 vrak? iflg den autoriserte forhandleren er den jo tipp topp.. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Det er antagligvis en bagatell som forårsaker dette. Problemet er ikke motoren men INKOMPETENTE mekanikere og forhandlere som skaper en masse problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Javisst Sitér dette innlegget Link to post
UlfO Svart 5.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Plutonium, jeg har et problem med en motor jeg ønsker å få fikset, du har et ønske om å slenge dritt om Mercury, og ikke prøve å løse mitt problem. Jeg føler derfor at du har gjordt ditt i denne tråden. Jeg ønsker tekniske tips som kan hjelpe meg, folk med generelle kommentarer trenger ikke å svare. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 jasså er det slik det er.. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 6.Juli.2012 Del på Facebook Svart 6.Juli.2012 (redigert) Throttle position indicator er det jo ikke på denne, men kan jo hende at de mener det samme som Throttle position sensor. Dette er helt klart den samme enheten(i kopieringen av den engelske teksten benyttes uttrykket sensor). Snakk med verkstedet om dette, tror nok Whistler har løst problemet med litt Googling. Redigert 6.Juli.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.