Jump to content

Hvor kan jeg få tak i Sikaflex 296?


HenrikOrrskär

Recommended Posts

Har tenkt å styrke gummitettningen til vinduene på båten. Har lest meg opp på Sikaflex sin hjemmeside og kommet frem til at Sika 296 er best egnet på glass i marint miljø. Jeg er derimot veldig usikker på hvor jeg kan å fatt i denne. Har hørt med Marinesenteret i Bergen samt Neumann bygg som er forhandler.

Tenker at det sikkert er noen som fører det, evt noen nettside jeg kan kjøpe gjennom. Maritim har Sika 295, men kunne absolutt tenkt meg 296 da den ikke krever noe form for primer og er bedre egnet enn 295. Noen som har erfaring med dette? :)

Link to post

Nå har jeg skrevet om dette tema mange ganger og limer derfor bare inn en link til det jeg VET fungerer.

https://baatplassen.no/i/topic/92157-er-baatlivet-oppskrytt/page__view__findpost__p__1298998

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

takk for tipset Vanntro, og ja Sæbø, gidde er det ikke så mange som gjør i dag, desverre.

Men, når jeg mistenker vindu for å lekke litt i gummien mellom vindu og aluminiumslist så hjelper det vel ikke å løsne på listene g kline guffen imellom? Over listene er det potte tett grunnet en nydelig Sikafuge.. eller er jeg helt på jordet? tenkte derfor å fuge med sikaflex, noe jeg allerede har gjort, men den heter 291 og er beregnet under vann, og har derfor "sluppet" noen steder grunnet kjøring i mye sjø og sikkert sollys.

Link to post

Jeg tviler sterkt på at du har noen særlig god heft til gummien. Den fester mot gelcoaten og danner et "vannbrett" i overkant. 291 er UV bestandig selv om den ikke er av de aller beste.

Skal du prøve Terostat er det viktig at gummien er så smidig at du får patronspissen på mellom gummi og skrog. Den er selvfølgelig lettere å benytte på båter der vinduene kan skrues ut(lister av aluminium).

Ved lekkasje i luker etc hvor man kan demontere er den perfekt.

 

Fikk lyst til å slå i hjel en myte som er laget for markedsføringens del: Elastiske lim og fugemasser under vann vil på lang sikt deformeres og løses opp når de utsettes for saltvann. Likevel går det helt fint på gjennomføringer, da disse har en stor anleggsflate ytterst som beskytter massen i stor grad. Så da er det bare å gjøre som alle markedsførere, "same shit, different wrapping" !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Da har jeg missforstått hvor lekkasjen din er. Har ingen erfaring om det er mulig å få noe inn der. Tviler litt siden den gummien sitter ganske så stramt mot glasset.

Normalt ligger lekkasjen ikke mellom glass og gummi, men mellom gummi og listverk/skrog.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Vil abslolutt anbefale deg å bruke Terostat 2759 som VannTro har linket til. sit sommer fikk jeg lekkasje rundt frontvinduene og etter flere mislykkede forsøk med ulike stoff kom jeg over innlegget til VannTro. Det var mye arbeid med å få bort alt jeg hadde forsøkt å tette med. Men resultatet med å bruke Terostat 2759 ble vellykket.

Jeg vil gjerne også gi en honnør til VannTro som deler denne kunnskapen med oss.

Link to post

Nå tilhører Sika 296 et lim for liming av mineralglass mot metall. Kombinasjonen med gummilister er nok ikke alltid vellykket. Det finnes flere typer gummi benyttet til rutemontasje og generelt sett limer PU dårlig mot de fleste typene.

296 er nok heller ikke tradisjonell handelsvare, så en telefon til Sika om man har "klokketro" på dette hadde nok gitt noen svar om hvor man får tak i det.

For øvrig er jeg litt usikker på om Henrik fremdeles vil ha det.

 

PS.

Ruteliming av frontvinduer på biler blir gjort med helt andre produkter. Der er stivheten i limet viktig og herde-tiden. Mye 2-komponent i bruk der.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Det er tydelivis mange hensyn å ta her, og takker for alle innspill. Må si at dere har reklamert bra for Terostat, og siden dere faktik har brukt den selv med godt resultat kan det kanskje være verdt et forsøk:) Men hvordan er egentlig Terostat sin festeevne mot glass? bedre enn silikon vel? og er den tilstrekkelig fleksibel i fugen?

Sist men ikke minst, hvordan takler den marimt miljø med mye salt.

Terostat virker helt klart som et godt alternativ til 296 og kanskje enklere å oppdrive til slutt

Link to post

Så en liten "bønn" til alle som kjøper lim/fug/skum.

Dette er ferskvare. Dato står med inkjet på toppen av patroner og i bunnen av skumflasker....... Det står mye gammelt i hyllene til mange !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Listene utvendig ble også tatt av og her lå årsaken til mesteparten av lekkasjene. Det var brukt butylgummi pakning mellom list og skrog. Dette er vanlig, men den var dårlig montert med flere åpninger. Årsaken til at det hadde vert tett såpass lenge, var nok at det var brukt store mengder med silikon innvendig.

 

Jeg skiftet også gummipakningene vinduene står i. Disse fikk jeg kjøpt hos Hartveit.

Lykke til med tette vinduer.

:seeya:

Link to post

Det var enkelt å bytte gummipakningen og det tok heller ikkje lang tid.

Den pakningenen jeg måtte ha var beregnet til 6 mm glass og jeg hadde 5 mm glass. Kjøpte pakning til et vindu og gjorde et forsøk. Det var nesten umulig å få den skikkelig på plass. Jeg hadde heller ikke vert nøye nok med tilskjeringen.

 

Så kjøpte jeg ny pakning og fikk råd hos Hartveit med tilskjæringen. jeg la Terostat i bunnen på pakningen, såpass at det stemte med 6 mm glass. Da ble jobben helt enkel. Når pakningen var fetet på vinduet med Terostat, holdt den seg på plass. når du har gjort det, er det bare å fortsette som VannTro har beskrevet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...