Hoem Startet 5.Juli.2012 Del på Facebook Startet 5.Juli.2012 Hei Har 2 Evinrude E-Tec 90hk på hekken, de er koblet på hver sitt batteri. Kunne tenke meg å koble sån at jeg har ett forbruk og ett startbatteri. Vet jeg må sette inn en batteri-isolator/separator. Men hvordan skal jeg koble sammen motorene? Håkon Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 (redigert) https://baatplassen.n...lere-batterier/ Bruk søke-funksjonen. Mange tidl. tråder her på BP om dette emnet. Redigert 5.Juli.2012 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Det som står på den linken er basert på vanlig dynamo hvor effekten kan reguleres. En påhengsmotor har en strømgenerator som gir effekt proporsjonalt med turtallet. Noen har regulering som i praksis er en varmeovn som brenner av evnt. overskuddeffekt slik at batteriet ikke overlades. Er det spenningsregulator på disse motorene? Isåfall, hvilken spenning regulerer de på? Hvis den er 14V eller mer kan du bruke et slikt spenningsstyrt relé som er omtalt på linken. (De slår ikke inn før ca 13.7 volt) Koble begge motorene til et felles startbatteri og koble det sammen med forbruksbatteriet via et slikt relé. Sitér dette innlegget Link to post
Hoem Svart 6.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2012 (redigert) Koble begge motorene til et felles startbatteri Bør en legge dioder i kretsen? Kan motorene skade hverandre om de lader med forskjelli spenning? Redigert 6.Juli.2012 av Hoem (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.Juli.2012 Del på Facebook Svart 6.Juli.2012 De kan ikke lade med forskjellig spenning iom at begge er koblet til samme batteri. Den ene motoren vet ikke at det også er en annen motor som deltar i ladingen, og visa versa. Dioder innebærer spenningsfall og dårligere lading, og tjener ingen hensikt i et slikt system. De kan brukes dersom man har én motor med uregulert spenning (vanlig på mindre/eldre motorer) og ønsker å ha både start og forbruksbatteri. Man kobler en diode på veien mellom hvert batteri og motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Hoem Svart 7.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 De kan ikke lade med forskjellig spenning iom at begge er koblet til samme batteri. Den ene motoren vet ikke at det også er en annen motor som deltar i ladingen, og visa versa. Dioder innebærer spenningsfall og dårligere lading, og tjener ingen hensikt i et slikt system. De kan brukes dersom man har én motor med uregulert spenning (vanlig på mindre/eldre motorer) og ønsker å ha både start og forbruksbatteri. Man kobler en diode på veien mellom hvert batteri og motoren. Prøvde å finne ut om det er regulert, men må gå dypere i dokumentasjonen når jeg kommer hjem. Om noen kjenner til typen så er det 2stk Evinrude E-tec 90hk fra 2004. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.