Atrox Startet 5.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2012 Da er nybåten hentet og har hatt en flott tur på blikkstille vann fra Skjeberg til Moss i dag. Sitter dog igjen med noen spørsmål jeg håper andre med samme båt eller motor kan belyse litt: 1: Forrige eier oppgir 2400 omdreininger som marsjfart for Volvo Penta 2003T, dette gir i følge gps`en jeg hadde meg meg ca. 6.5 i marsjfart. Forsåvidt greit nok, det er tross alt snekke og jeg har det ikke travelt, men er litt overraska over at uansett hvor mye mer jeg drar på så klarer jeg ikke å presse ut mer en rundt en halv knot mer på topp. Hva er anbefalt turtall for 2003T? Virker som motoren har en del mer å gå på. 2. Etter fem timers gange ser jeg at toppdekselpakning har svetta litt olje. Tok en telefon til forrige eier som sier at det samme skjedde i fjor, da ble båten levert inn på en marina som byttet pakningen. Det kan se ut som pakningen ikke ligger 100% på plass - er det bare å skru av toppdekselet, legge på ny pakning og dra til med rett moment eller er det noe annet jeg må passe på her? Jeg kjenner ikke spesielt mye til denne motoren, så tar gjerne imot innspill om deres erfaringer med denne. Mvh Atrox Sitér dette innlegget Link to post
rlb76 Svart 5.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2012 Jepp, den motoren du refererer til tåler ikke full belastning for da går topp pakningen som du allerede har erfart. Prøv ca 75% mcr. (eller mindre) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Jepp, den motoren du refererer til tåler ikke full belastning for da går topp pakningen som du allerede har erfart. Det er forskjell på toppakning og toppdekselpakning... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
cosmo Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Er det et snekke skrog er det et fortrengerskrog og du kan pøse på med hester og diesel det du makter, men resultatet er som regel at den graver seg ned bak fordi du pløyer vannet . En halv- og helplanende båt legger seg oppå vannet og glir lettere fremover. Det mest økonomiske er å legge seg rett under der båten slutter å øke farten. Det hjelper på at båten ikke er grodd under og at propellen er polert. Sitér dette innlegget Link to post
Atrox Svart 6.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Heldigvis toppdekselpakning og ikke topp-pakningen som svetter. Skrog er ikke grodd, og propellen er ren og pen :) Tror sånn sett jeg skal si meg fornøyd med hastigheten jeg får og slå meg til ro med det. 2400 omdreininger gir ett behagelig støynivå som jo seff er en fin bonus. Bytte av toppdekselpakning er vel en relativt enkel affære om en ikke har 10 tommeltotter? Ny pakning ligger i bestilling nå.... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Hvis du ikke har mer enn en 5-6 tommeltotter så skifter du greit pakingen på 10 minutter Pass på at tetningsflaten på dekselet er rett, og ikke trekk til for hardt. Så går det nok bra... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.