cosmo Startet 5.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2012 Jeg registrerer at det ikke har blitt solgt en eneste av disse båtene på lang tid. Tidligere ble disse båtene solgt ganske lett. Er den for traust i designen eller er det markedet som er tregt? Sitér dette innlegget Link to post
rlb76 Svart 5.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2012 Det er en steike fin båt, tidløs så tror ikke den er utdatert. Er vel ikke så mange store båter som er lettsolgt nå for tiden ? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 5.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2012 Synes Westbas er en fin båt, men den trenger en ansiktsløftning. veldig dårlig utnyttet til å være 29 fot. Går vekk 60 cm i bredden både ute og i kabin på de brede dollbordene. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 5.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2012 Her var det en som ble solgt: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34143997 Ellers er jeg enig i at den virker traust. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
cosmo Svart 5.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2012 Fordeler og bakdeler med alt. Den som ble solgt måtte ha blitt solgt samtidig som jeg startet tråden. Westbas er vel ikke mer utdatert desigmessig enn NB870 eller Saga for å nevne noen, men har en følelse av at det er en båt som blir litt glemt. For et par der gubben liker å fiske og ta med kona på tur, er det en ypperlig båt, med barn syns jeg selv at den er litt for liten med tanke på avstander til ting. Det har blitt skrevet at den ikke liker seg over 16 knop, jeg føler derimot at etter 15 så løfter en seg liksom oppå et siste hakk og blir meget stabil ved å ligge på hekken som har en kjøl på hver side bak på sidene under. Da kjører jeg baugen litt ned med flaps og legger båten ganske flatt. Da blir farten best og det er behagelig å kruse avgårde. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 5.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2012 Her var det en som ble solgt: http://www.finn.no/f...nnkode=34143997 .................. Kanskje ikke så rart til den prisen ! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
hanto1 Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Alt til sin tid, både Westbas og Sandvik 945 er eksemper på båter som har vært populære i årtier. Det er båter av god kvalitet, passe halvplanerfart og med god kjøl. Trenden i dag er vel at de virker gammeldagse, farten er for lav osv. Scand Baltic er litt det samme, kjempebra båter, men folk i dag kjøper nødvendigvis ikke samme båt som bestefar hadde. Billige bakveggsbåter i fra utlandet, samt raskere båter som NB & Viknes m.f. er nok "lettere" omsettelige innen samme prisleie. Marked er også tregt for tiden, mange vil ha ny båt, men tør ikke kjøpe før den gamle er solgt. Paradoksalt nok ligger det ca 3000 færre båter til salgs i år på finn, kontra i fjor og trekker man bort gummibåter, joller og kajakker etc, så er det relativt få båter til salgs. 12 000 brukte båter over 15" tilsvarer max 5% av totalvolumet av båter. Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Hei Tror verken NB eller Viknes er noe lettere å omsette. Jeg følger med litt på mange båttyper men ser forbausende få båter som blir solgt, Utenom " billige" landsteds båter og en og annen båt til tennåringen. Det er synd på de som kanskje må selge båten sin av en eller annen grunn. lars s Sitér dette innlegget Link to post
Jano30 Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Prisen er avgjørende faktor,westbas og nordwest fra 80 tallet og tidlig 90 ser ut til at en må under 400000 kr for å bli solgt i dag,modeller rundt 1995 prutes under 600000 kr,modeller rundt 2000 må under 800000 kr,og modeller opp til rundt 2010 må under den magiske 1000.000 kr grensa,i alle disse prisklassene er det mye å velge i mellom,i følge båtmagasinet er til d.d. produsert over 400 westbasser,og så langt på 2000 tallet produsert over 200 stk.,det ser ut at båten er forsatt salgsbar,men til kjøpers pris. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Nå til dags er det utseendet som teller, og da skal en båt mer se ut som en "designjoggesko". Da er det ikke lett eå selge en båt som ser ut som en båt! Lars H. Saga27 eier Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Laholm Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 For oss litt tilårskomne, konservative, gretne gubber er det trist at skikkelig arbeid med konstruksjon ikke lenger verdsettes! Båter som ser ut som båter og fungerer som båter har tøff konkurranse med strykejern på sjøen! Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Havlengt Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Kjøper du båt med tanke på at den skal vera ettertrakta som salgsobjekt, er kanskje ikkje Westbas det beste valget. Denne båten har sitt definerte marked, men appellerar i mindre grad til fyrstegangskjøparar og folk utan definerte behov for Westbasen sine eigenskapar. Slik det er no, er det vanskeleg å selgja alle slags båtar til ynskjeleg pris. Sitér dette innlegget Link to post
Jano30 Svart 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 Det er solgt en til,2007 Westbas fra Bergs båt,meget pen og ser ut til å vere eit godt kjøp,kjørt kun 220 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.