Jump to content

Er Westbas 29 en utdatert båt?

cosmo

Recommended Posts

Her var det en som ble solgt: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34143997

Ellers er jeg enig i at den virker traust.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Fordeler og bakdeler med alt. Den som ble solgt måtte ha blitt solgt samtidig som jeg startet tråden. :smiley:

Westbas er vel ikke mer utdatert desigmessig enn NB870 eller Saga for å nevne noen, men har en følelse av at det er en båt som blir litt glemt.

For et par der gubben liker å fiske og ta med kona på tur, er det en ypperlig båt, med barn syns jeg selv at den er litt for liten med tanke på avstander til ting.

Det har blitt skrevet at den ikke liker seg over 16 knop, jeg føler derimot at etter 15 så løfter en seg liksom oppå et siste hakk og blir meget stabil ved å ligge på hekken som har en kjøl på hver side bak på sidene under. Da kjører jeg baugen litt ned med flaps og legger båten ganske flatt. Da blir farten best og det er behagelig å kruse avgårde.

Alt til sin tid, både Westbas og Sandvik 945 er eksemper på båter som har vært populære i årtier. Det er båter av god kvalitet, passe halvplanerfart og med god kjøl.

Trenden i dag er vel at de virker gammeldagse, farten er for lav osv. Scand Baltic er litt det samme, kjempebra båter, men folk i dag kjøper nødvendigvis ikke samme båt som bestefar hadde.

Billige bakveggsbåter i fra utlandet, samt raskere båter som NB & Viknes m.f. er nok "lettere" omsettelige innen samme prisleie.

Marked er også tregt for tiden, mange vil ha ny båt, men tør ikke kjøpe før den gamle er solgt. Paradoksalt nok ligger det ca 3000 færre båter til salgs i år på finn, kontra i fjor og trekker man bort gummibåter, joller og kajakker etc, så er det relativt få båter til salgs. 12 000 brukte båter over 15" tilsvarer max 5% av totalvolumet av båter.

• 2 uker senere...

Prisen er avgjørende faktor,westbas og nordwest fra 80 tallet og tidlig 90 ser ut til at en må under 400000 kr for å bli solgt i dag,modeller rundt 1995 prutes under 600000 kr,modeller rundt 2000 må under 800000 kr,og modeller opp til rundt 2010 må under den magiske 1000.000 kr grensa,i alle disse prisklassene er det mye å velge i mellom,i følge båtmagasinet er til d.d. produsert over 400 westbasser,og så langt på 2000 tallet produsert over 200 stk.,det ser ut at båten er forsatt salgsbar,men til kjøpers pris.

Nå til dags er det utseendet som teller, og da skal en båt mer se ut som en "designjoggesko". Da er det ikke lett eå selge en båt som ser ut som en båt!

Lars H.

Saga27 eier

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kjøper du båt med tanke på at den skal vera ettertrakta som salgsobjekt, er kanskje ikkje Westbas det beste valget. Denne båten har sitt definerte marked, men appellerar i mindre grad til fyrstegangskjøparar og folk utan definerte behov for Westbasen sine eigenskapar.

Slik det er no, er det vanskeleg å selgja alle slags båtar til ynskjeleg pris.

• 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...