Jump to content

Puma 420 vs Shakespeare mini clubman


Spenzer

Recommended Posts

Hei, er ny her inne å lurte på en ting! Iår har jeg virkelig siklet over ny båt ! å de to båtene jeg har mest lyst på er Shakespeare mini clubman og Pumaen. Har kikka litt rundt på finn.no autodb osv står mye om shakespeare båten men mindre om pumaene. Jeg har kjørt miniclubman med 50 hk etec å syntes den ligger bra i vannet med litt tilting.

 

Det som gjør at pumaen trekker opp for meg er

 

Nogenlunde likt design

Noen er med kalesje ikke bare havnepresening

Mye nyere enn shakespeare båtene!!

 

Så da lurer jeg på noen som har noen tilbakemeldinger på hva som er lurt osv her :)!

 

Gledelig sommer hilsen fra Spenzer !

Link to post
Share on other sites

Hei! Hadde en fin Mini Clubman i mange år. Den har gode sjøegenskaper og går godt i vannet. Den er ganske tung til å være såpass liten (210 kg) men har et solid skrog som tåler mye juling. Gjør ca 35 knop med 50 hester. Anbefalt motor fra fabrikken var 10 - 50 hk, men de tålte langt mere. Shakespeare båtene ble produsert til litt ut på 80 tallet før fabrikken i England brant ned. Disse ble produsert før CE merkingens tid, så man har ikke problemer med å få registrert de pga det. Det finnes endel hjemmestøpte av disse også på markedet.

Velger du Shakespeare så hadde jeg prøvd å finne et fint originalt eksemplar som er godt tatt vare på og som ikke at vært overmotorisert. Man ser at det er en original shakespeare ved at det skal være et skilt på høyre side nede ved førerplassen samt at serienr er preget inn på venstre side av skroget, lengst bak, over vannlinjen. Det ligger brosjyre på disse under dokumentarkivet som kan lastes ned.

 

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post
Share on other sites

Jeg ville gått for en Shakespeare 16 fot, da jeg har hatt det selv. En båt med strålende sjøegenskaper, flott skrog og som ligger bra på vannet. Jeg hadde en Mercury 75 på hekken og med denne gjorde båten 44,8 knop. Jeg angrer ikke på at jeg kjøpte Shakespeare.

Link to post
Share on other sites

Hei :) tusen takk for mange svar! Har veldig lyst på båt med kalesje jeg da :) å det går vel ikke ann på Shakespearen.... men om Pumaen ikke er god i sjø får jeg heller prøve å skaffe meg en orginal shakespeare mini clubman. Kikket på finn syntes det ligger en fin en der hvit. Men vil ikke ha en båt med gammel motor fordi det er så mye vansklige å skru på og holde vedlike...

Link to post
Share on other sites

har også "hørt" at pumaen skal ha dårlige sjøegenskaper - men ikke fra folk som selv har kjørt den... :confused:

 

hva slags budsjett har du?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har du sett på Fletcher da? Det var en av drømmebåtene mine en stund. Og ligger noen i den prisklassen på finn nå.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har bare så vidt prøvd en Puma, men har kjørt en del Cobra Wing på 80 tallet, og det er akkurat samme båten. De ligger helt greit i vannet, men hopper og spretter litt og har en tendens til å lande med akterspeilet først med litt for tung motor. Skal sies at det sto en 70 talls 90 hester på den gamle Cobra'en, og den motoren veide vel fem ganger så mye som en nyere 50 hester.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann,

 

Hadde selv Puma i 2 år som ungdoms-båt. Hadde da på en Honda 2004 40hk. Den går meget bra med tanke på motorstørrelsen, og den veier ikke så mye heller. Den er råtøff og den peneste i sin klasse mener jeg.

Den gikk meget bra i Mjøsa når jeg dreiv å fartet rundt, men kjørte delvis bare i pent vær. Jeg synes den var helt ok i sjøen, men det trengs mye tilting og det kan være ustabil i sjøen med flere personer.

 

Mvh Chrome

Don't go through life, grow through life.

Link to post
Share on other sites

Det går HELT fint med en 60HK 2-takter ihvertfall. Så da går det med 50HK også! :lol:

 

Men hvis det er båt i den størrelsen du ser på, så mener jeg selv at Porch 3900, Sims 14 (Kan til tider overplane med alt for stor motor), Hurrycane 470 og Spider 390 er bedre båter. Skroget på disse er bedre. De ligger rimeligere i pris, så du kan derfor få en båt med nyere motor. Jeg er selv enig i at disse ikke ser like "freshe" ut, men med rette "stylingen" kan de bli utrolig gromme. De selger også bra på bruktmarkedet, så å få solgt en slik en null problem i ettertid.

 

Her er noen fine som jeg fant på finn som matcher ditt budsjett.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34197842 Meget velholdt Sims med de rette fartsressursene.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34175564 Morsom båt med underholdende kjøreegenskaper.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35963433 Sikkert litt tørst, men utrolig kul.

 

Men for all del, Puma er den råeste, men vanskelig å finne en med nyere motorkombinasjon til ditt budsjett som i grunn er meget høyt. Puma er lite for pengene, men utrolig kul og lettsolgt båt.

Don't go through life, grow through life.

Link to post
Share on other sites

Hei ja :) tusen takk for mye info igjen Chrome ! så da burde jeg heller se på dem da? å vet du om det finnes kalesje til noen av disse båtene? fordi det hadde vært topp. Har hatt en rib å er dritt lei av å bli våt osv. Så nå må jeg ha noe med kalesje :)!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...