Birchwood 320 Startet 6.Juli.2012 Del på Facebook Startet 6.Juli.2012 Skjønner lite og ingenting nå. Har nettopp skiftet olje og filter. Har hatt en del tomgangskjøring. Så pluttselig begynner oljetrykket å variere. Alt fra 50 psi til heilt opp i 120 psi. En kjenner og litt mye olje lukt/damp Dette skjer på tomgang. Eg økte turtallet til ca 1500 rpm og trykket varierte en del så stabiliserte det seg på 55 psi som det har pleid ligge på.. Men når eg så sakker ned til tomgang igjen begynner det å variere. Og høgere og høgere. Det begynte med 70-80 psi men da den passerte 100 ved flere annledninger stoppet eg motoren. Vågde ikke mer da. Hva svarte kan være gale.. Kan det være giver som er heilt ny som tuller?? Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
tb55 Svart 6.Juli.2012 Del på Facebook Svart 6.Juli.2012 Er du sikker på at trykket er så høyt ? Mest sannsynlig er det feil med giveren eller instrumentet. Dette kan du enkelt kontrollere. Finn deg "et hull" i blokka langs kanalen der hvor giveren er skrudd inn, og sett inn en manometerklokke som går fra 0 til 10 kg trykk. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 6.Juli.2012 Del på Facebook Svart 6.Juli.2012 Sjekk ført giverern/instrument som skissert over. Det kan også være at det er noe galt med filtere, eller feil filter .. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 6.Juli.2012 Del på Facebook Svart 6.Juli.2012 Jeg har et manometer som viser stabilt 3 kg lenge, når motor blir varm så begynner nåla og vibrere .... så pulserer den fra 1,5 til 3 for så plutselig og legge seg på 6 bar.. Liten stopp på motor og starte opp så legger en seg på 3 igjen. Kanskje du har samme syndromet ? Ikke feil med oljetrykket mitt , men heller noe elektrisk Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 6.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2012 får teste Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
tb55 Svart 6.Juli.2012 Del på Facebook Svart 6.Juli.2012 (redigert) Eldre ford'er har en grovtannet oljepumpe som går sakte rundt når motoren går på tomgang/lavt turtall. Oljen kommer litt støtvis, og det er min teori at dette påvirker elektriske givere slik at disse symtomene oppstår. Pumpa er montert stående på et drev på kamaksel under dieselfiltrene, ned i bunnpanna. Her ser dere en blending for timer/fordeler i bensinutgave. Pumpa vil da gå med halve turtall av motoren. På nyere ford'er er pumpa liggende i bunnpanna drevet av mellohjul på registeret.Kan aldrig tenke meg at den pumpa vil kunne gi for høyt trykk på tomgang, den gir knapt nok det trykket som skal være.... Redigert 6.Juli.2012 av tb55 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gjeldfri Svart 6.Juli.2012 Del på Facebook Svart 6.Juli.2012 For høyt trykk kan skyldes for mye olje, evnt at det har kommet vann i olja. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 8.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2012 (redigert) Ikke for mye olje og ikke vann i olja. Eg håpre mest på den nye føleren at det er den som tuller. Sikkert ikke beste kvaliteten eg kjøpte. Med dei analoge trykk instrumentene som var der hadde eg samme oljetrykk på tomgang så på full rulle. Minimalt forskjell.. Den har alltid lagt på 2,5 - 3 bar.. Kald som varm.. Så satte eg på digitale målere og ny giver og den har holdt 50-55 psi etter dette men pluttselig begynner det å danse rundt om. fra ca 50 psi til heilt opp i 120. Det begynte i det små med 5-10 psi hopp så ble det verre og verre.. Så det kan jo være giver som er galen Redigert 8.Juli.2012 av Birchwood 33 (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
FjordHT Svart 8.Juli.2012 Del på Facebook Svart 8.Juli.2012 Mine instrumenter påvirkes av det andre elektriske i båten. Når flaps eller drevmotor kjøres er de ikke til å lite på, har nok med litt lav kvadrat på hovedstrømkabel å gjøre(tror jeg). Tviler på det er problemet ditt, men hvis du har byttet til olje av tykkere viskositet så jobber pumpa litt anderledes en før. Hvordan er forskjellen på varm/kald motor? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 8.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2012 Som eg skriver oppfor her er der ingen forskjell på kald/varm motor. Viskositet er samme som alltid. 15/40 Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
FjordHT Svart 8.Juli.2012 Del på Facebook Svart 8.Juli.2012 Kanskje greit å bare prøve med et manometer og se hva som skjer Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 10.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2012 Da har eg sjekket opp i dette. eg monterte det originale analoge instrumentet rett på motoren.. Den viser 3-3.5 bar på 1400 rpm. Så det er nok giveren til instrumentet mitt som har tatt kveld. Dumt da det var heilt nytt.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.