Jump to content

Ford Sabb. For høgt oljetrykk. Hva kan årsak være


Birchwood 320

Recommended Posts

Skjønner lite og ingenting nå. Har nettopp skiftet olje og filter. Har hatt en del tomgangskjøring. Så pluttselig begynner oljetrykket å variere. Alt fra 50 psi til heilt opp i 120 psi. En kjenner og litt mye olje lukt/damp

 

Dette skjer på tomgang. Eg økte turtallet til ca 1500 rpm og trykket varierte en del så stabiliserte det seg på 55 psi som det har pleid ligge på.. Men når eg så sakker ned til tomgang igjen begynner det å variere. Og høgere og høgere. Det begynte med 70-80 psi men da den passerte 100 ved flere annledninger stoppet eg motoren. Vågde ikke mer da.

 

Hva svarte kan være gale.. Kan det være giver som er heilt ny som tuller??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Jeg har et manometer som viser stabilt 3 kg lenge, når motor blir varm så begynner nåla og vibrere .... så pulserer den fra 1,5 til 3 for så plutselig og legge seg på 6 bar.. Liten stopp på motor og starte opp så legger en seg på 3 igjen.

 

Kanskje du har samme syndromet ? Ikke feil med oljetrykket mitt , men heller noe elektrisk

Link to post

Eldre ford'er har en grovtannet oljepumpe som går sakte rundt når motoren går på tomgang/lavt turtall. Oljen kommer litt støtvis, og det er min teori at dette påvirker elektriske givere slik at disse symtomene oppstår.

Pumpa er montert stående på et drev på kamaksel under dieselfiltrene, ned i bunnpanna. Her ser dere en blending for timer/fordeler i bensinutgave. Pumpa vil da gå med halve turtall av motoren.

På nyere ford'er er pumpa liggende i bunnpanna drevet av mellohjul på registeret.Kan aldrig tenke meg at den pumpa vil kunne gi for høyt trykk på tomgang, den gir knapt nok det trykket som skal være....

Redigert av tb55 (see edit history)
Link to post
Svart (redigert)

Ikke for mye olje og ikke vann i olja. Eg håpre mest på den nye føleren at det er den som tuller. Sikkert ikke beste kvaliteten eg kjøpte. Med dei analoge trykk instrumentene som var der hadde eg samme oljetrykk på tomgang så på full rulle. Minimalt forskjell..

Den har alltid lagt på 2,5 - 3 bar.. Kald som varm.. Så satte eg på digitale målere og ny giver og den har holdt 50-55 psi etter dette men pluttselig begynner det å danse rundt om. fra ca 50 psi til heilt opp i 120. Det begynte i det små med 5-10 psi hopp så ble det verre og verre.. Så det kan jo være giver som er galen

Redigert av Birchwood 33 (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Mine instrumenter påvirkes av det andre elektriske i båten. Når flaps eller drevmotor kjøres er de ikke til å lite på, har nok med litt lav kvadrat på hovedstrømkabel å gjøre(tror jeg). Tviler på det er problemet ditt, men hvis du har byttet til olje av tykkere viskositet så jobber pumpa litt anderledes en før.

Hvordan er forskjellen på varm/kald motor?

Link to post

Da har eg sjekket opp i dette. eg monterte det originale analoge instrumentet rett på motoren.. Den viser 3-3.5 bar på 1400 rpm. Så det er nok giveren til instrumentet mitt som har tatt kveld. Dumt da det var heilt nytt..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...