Even Neve Startet 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2012 Har en Ctek maritim 300 lader - bør stikkontakten til denne stå i slik at når jeg kobler til landstrøm starter ladingen ? Sitér dette innlegget Link to post
Jeff Cooper Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 C-teck laddare skal vel kunne stå på hele tiden som jeg har skjønnt det. De er gjorde for at lade og siden underhållslade. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Det er ulik oppfatning om dette. Hallberg Rassy sier at selvom laderprodusentene hevder at laderen alltid kan stå i skal den ikke det. NordWest anbefaler meg klart å alltid ha laderen koblet til når jeg ligger i ro - også over lang tid. Hos oss er hele strøm anlegget fra Mastervolt. Den siste tiden har ladespenningen stått på 0,0 Ah og batteriene har ligget på hvilespenning rundt 13,98V (AGM batterier). Det er alltid litt forbruk ombord hos oss - kanskje 1-2 Ah. Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Så lenge du bruker/er i båten kan du godt la ladere være tilkoblet, siden du uansett bruker strøm og dermed aldri koker eller overlader batteriene... Forutsatt at laderen er litt smart og ikke overdrevent stor og dum. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Stå i den ja Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
RSL Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Min lader har stått på ved landligge kontinuerlig de siste tre årene og jeg har fortsatt de samme batteriene. Kjøleboksen sørger for at det til en hver tid er litt forbruk ombord. (Dog ikke vinterstid annet enn de helgene jeg overnatter) Fordelen med kald øl når jeg kommer til båten, er langt større enn den skaden dette eventuelt vil gjøre på batteriene og strømregningen. Nå skal det vel også sies at jeg mer eller mindre bor i båten fra mars til november. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.