Jump to content

Kan jeg eller bør jeg ha batterilader koblet til hele tiden ?

Even Neve

Recommended Posts

Det er ulik oppfatning om dette. Hallberg Rassy sier at selvom laderprodusentene hevder at laderen alltid kan stå i skal den ikke det. NordWest anbefaler meg klart å alltid ha laderen koblet til når jeg ligger i ro - også over lang tid. Hos oss er hele strøm anlegget fra Mastervolt. Den siste tiden har ladespenningen stått på 0,0 Ah og batteriene har ligget på hvilespenning rundt 13,98V (AGM batterier). Det er alltid litt forbruk ombord hos oss - kanskje 1-2 Ah.

Min lader har stått på ved landligge kontinuerlig de siste tre årene og jeg har fortsatt de samme batteriene.

Kjøleboksen sørger for at det til en hver tid er litt forbruk ombord. (Dog ikke vinterstid annet enn de helgene jeg overnatter)

Fordelen med kald øl når jeg kommer til båten, er langt større enn den skaden dette eventuelt vil gjøre på batteriene og strømregningen.

Nå skal det vel også sies at jeg mer eller mindre bor i båten fra mars til november.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...