aebi Startet 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2012 Jeg har en relativt ny Yanmar motor LY3 UTP som sitter i en Ardea 34. Motor har gått ca 500 timer. Jeg har den siste tiden vært plaget av at ekspansjonstank på ferskvannskjølinga har blitt full og renner over. Når jeg har tømt tanken til minimumsmerke og tatt vare på dette vannet og kjører motor på nytt i noen timer så har ekspansjonstanken på nytt blitt full og renner over. Ved kald motor kan all oppsamlet kjølevæske helles tilbake på varmeveksler. Jeg har nå fått analysert kjølevæsken hos Invicta A/S i Oslo og analysen sier at kjølevæska ikke inneholder hverken salt eller co2. Toppakning og varmeveksler må med andre ord være i orden.Har bestilt ny skrutopp til varmeveksler i håp om at det hele kan være så enkelt. Har ikke klart å finne andre feil på kjøesystemet. Har noen det ute opplevd liknende og kan gi tips til feilsøking? Skal bruke båten i ferien! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 (redigert) Skudd i blinde totalt fra min side - men kan det være noe med termostaten her? Jeg tenker sånn at om den ikke åpner vil kjølevæske bli varm og utvde seg - men ikke få plass nok i motoren annet enn i ekspansjonstanken? Et annet skudd i blinde er om lokket på ekspansjonstaken skal ha en trykkstyrt ventilfunksjon og at denne ikke funker? Redigert 6.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Skjer det samme hvis ikke motoren belastes over 50%? Hvis dette bare skjer på høy belasttnig hadde jeg sjekket tilstrammningen på boltene i toppen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Men hanto1 - dersom han hadde hatt lekkasje på toppen ville han jo hatt CO i kjølevæska, og den er analysert og det er ikke CO i den Sitér dette innlegget Link to post
aebi Svart 6.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Takk for tenking. Har følgt godt med på temperatur på motor og den er konstant på 72 grader slik den har vært siden ny motor. Har bestilt ny skrutopp til varmeveksler. Lurer svært på hvor lufta i varmeveksler kommer fra. Skal vel ikke være mulig dersom det er væske i ekspansjonstank? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Har bestilt ny skrutopp til varmeveksler Hvis du med dette mener påfyllingslokket for kjølevæske så er du inne på noe. Dette lokket har både trykk og vakuum ventil. Og disse kan utmerket godt være problemet. Sjekk om lokket er stemplet med 1.1 Sitér dette innlegget Link to post
aebi Svart 6.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 (redigert) Hei KNBF Medlem. Jepp det er dette lokket jeg snakker om. Skal sjekke stempling i kveld. Hva står 1.1 for? Takk for tips. Redigert 6.Juli.2012 av aebi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Det viser om du har et lokk med rett trykk for motoren. Sjekk også alle anleggflatene for skitt og riper på det gamle lokket og kjøleren. Sitér dette innlegget Link to post
aebi Svart 9.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Lokk og anleggsflater sjekket. Alt ser ut som nytt. Vannet stiger til full tank ved testtur i dag igjen... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Stiger til full tank eller over? Det er normalt at kjølevæskenivået stiger når væske er varm. Termostat sjekket og OK? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Hos meg ligger nivået mellom low og full ved kald motor (blå pil) Og ligger på ca 3/4 full ved varm motor. (rød pil) Sitér dette innlegget Link to post
aebi Svart 9.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Takk for gode innspill. Motortemp ligger "limt" på 72 gr ved 2800 omdr. Det ser ut for at Mix har ca 4 liter ekspansjonstank og at du har en volumøkning på ca 2 liter? Tipper at min tank er ca 2 liter. Skal måle i kveld når jeg igjen skal sjekke om tankvolum har gått tilbake. Mix har du samme motor? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Ikke stol blindt på at det ikke er toppakning/bolter/topp, på min 6lp var det det, selv om co ikke gav noen avlesning. Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Dette er en reklamasjonssak, pell deg til doktor'n. Altså nærmeste Yanmarverksted. Sitér dette innlegget Link to post
aebi Svart 9.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 (redigert) Er nok en reklamasjonssak. Merkeverksted i Ålesund har sett på saken og analysert kjølevæske. Ellers er beskjed derifra at det er ferietid både her og der. Har av servicesjef fått beskjed om å bruke båten i sommer. følge med på temperatur og komme tilbake i august. Har bedt om at feriebeskjed blir loggført i båtens journal hos merkeverksted. I mens prøver jeg etter beste evne å tenke sjøl. Hadde tenkt oss på båtferie selv om været ser vått ut. Redigert 9.Juli.2012 av aebi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 bare pass på at verkstedet i Ålesund har meldt inn dette som reklamasjon til Yanmar. Mistet selv mine rettigheter fordi et Yanmar merkeverksted ikke gjorde dette. Vrangere j...... har jeg aldri vært borte i...... Sitér dette innlegget Link to post
aebi Svart 9.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Det skal jeg få gjort så snart ny skrutopp er prøvd. Takk for tips. Sitér dette innlegget Link to post
aebi Svart 16.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Da er gåten løst (tror jeg). Var ute på tur i helga og brukte motor en tid på 85% belastning. Oppdaget da at nå motor ble slakket ned ved innseiling til havn så steg temperatur til litt over 100 gr noen få minutter før den sakte stabiliserte seg på normal igjen. Da økte selvsagt vannstand i ekspansjonstank! Verksted har demontert varmeveksler og har oppdaget at denne er delvis tett av groe! Er reingjort nå og ny impeller er montert. Prøvetur i morra. Sitér dette innlegget Link to post
aebi Svart 8.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 Da skriver vi 8 september og båten ligger fremdeles hos merkeverksted. En hel båtsesong har gått i vasken. Det ble ingen båtferie i år. Verkstedet er i villrede på hva som er galt. Kjølevæske innsendt til ny analyse. Termostat på ferskvannskjøling skiftet uten resultat. Verksted får lite hjelp fra Yanmar Norge. Har kontaktet forsikringsselskap som har satt takstmann på saken. Sitér dette innlegget Link to post
aebi Svart 27.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2012 27. oktober. Ardea 34 fremdeles hos doktor R/S i Ålesund. Om få dager har båten lagt mer eller mindre der i 1/2 år! Noen bedre? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2012 Hvilken årsmodell er motoren ? Sitér dette innlegget Link to post
aebi Svart 28.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 Båt og motor levert ny til meg sommeren 2008. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 Hadde det vært meg hadde jeg kontaktet advokat. Reklamasjonsfrist er vel også iferd med ¨gå ut. Har du kontaktet NB Marine om saken ? Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 31.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2012 Hmm. Leser tråden din med stoler interesse. Nå er jeg i utgangspunktet ganske irritert over generell kundeservice og priser på deler hos yanmar Norge, men undrer meg på om du har eget sjøvannsfilter på motor? Siden din kjøler er full i groe og skjell, har du som bruker sett at temperaturen din har steget under bruk? Uansett, veldig uheldig at verksted lar båt ligge, men når det er tvist om dette er reklamasjon, forsikrings sak, eller at eier ikke ønsker å betale for jobb, kan jo utfallet bli som du beskriver. Uansett så har du fått en kostbar reparasjon, men håper det ordner seg. Sitér dette innlegget Link to post
aebi Svart 2.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2012 (redigert) Jeg har fri rettshjelp i forsikringa på båten og fikk fra forsikrings-selskap for en tid tilbake beskjed om at de satte takstmann på saken før advokat blir engasjert. Takstmann har nå dialogen med verksted, og jeg har fått beskjed om at dette nå er å anse som garantisak. Yanmar Norge har gitt verksted beskjed om å skifte manifoil/varmeveksler for ca en mnd. siden. Jeg var i kontakt med verkstedet i forrige uke, da var beskjeden derfra at de manglet en o-ring som måtte bestilles fra utlandet. Siden dette nå omsider er en akseptert garantisak for Yanmar Norge så sitter jeg stille på sidelinjen og venter, men det røyner på å se båten ligge hos R/S i Ålesund uten å vite tilstand til båten generelt i snart 1/2 år. Redigert 2.November.2012 av aebi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.