jørn Startet 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2012 Var ute med båten en tur nå. Ved marsjfart (ca 2500rpm) ligger nåla vanligvis litt over halve grønne. I dag lå den ltt mer over. Ved turtall 2100rpm gikk den tilbake slik den var før, ved ca 1000rpm ligger den farlig nære rødt, mens på tomgang går den ned til ca midt på. Hva har skjedd? Bør det hjelpe og kjøre systemrens og impellerbytte på sjøvannsiden? Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Det kan sikkert være greit å kjøre systemrens og impellerbytte uansett, men siden temperaturen er høy på varierende turtall og lav på turtall i mellom, er mitt tips at det er en brukket anode som flytter på seg og sperrer for kjølevannet på enkelte turtall. Sjekk anodene og spyl gjennom kjølekretsen på girkassa. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 7.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Takk for tipset. Skrudde først opp pluggen til øverste anoden på girkassa, der var det ingen anode, skrudde så opp nederste, der var en tæret anode. Ikke så rart at det ikke var noen anode på toppen, for den har havnet nede, og sperrer der! Har prøvd å spyle den ut, feste ståltråd og dra i den, helt nytteløst, får den ikke rundt svingen. Hvordan i alle dager skal jeg få den ut? Borre den i filler? Prøve med baufilblad? Demontere girkassa (isåfall, hva må demonteres?) eller rett og slett la den ligge til den har tæret opp? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Prøve å fiske den opp vha vakuum? En tynn plastslange tapet fast (lufttett) på stussen på en støvsuger... Evt en sånn som dette: Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Kalle74 Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Biltema har også noe liknende som Sjøtunga viser til: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/Gripeklo-2-stk-17309/ Den er endel mindre i kjeften. Vet du hvor man får kjøpt den som du har lagt inn bilde av Sjøtunga? Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Sjøtunga Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 http://www.biltema.n...lo-2-stk-17309/ Dette er testklyper for elektriske målinger som man bruker til å klype fast i ledere og med bøssing for bananplugg. De har antagelig bare to "klør" i klypa, og er antagelig ikke lange nok heller til å løse akkurat det aktuelle problemet for trådstarter. Vet du hvor man får kjøpt den som du har lagt inn bilde av Sjøtunga? Klikk på bildet, så kommer du til Clas Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
tb55 Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Den som Sjøtunga viser, selges også på Biltema....:-) http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Tang/Boybar-gripearm-192242/ Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 8.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Fikk den ut, fikk ved hjelp av bor og hammer delt den og spylt ut med hageslange. Ingen forskjell i temperatur, samme problemet enda. Har kjørt med systemrens nå, skal la den virke i todtager. Om dette ikke har noe effekt blir det impellerbytte. Noe ider hva det eller kan være? Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Sjekk oljekjøleren. Det kan også være flere knekte anoder. Syns du flowen var lik ut som inn etter du fikk anoden ut av girkassa? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 8.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 (redigert) Ok, da skrur jeg opp der også. Er det kun å ta av slangene og stake inn i den meds tåltråd feks? Flowen synes jeg har vært lik hele tiden, men vanskelig å si... Redigert 8.Juli.2012 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Bare å ta av endehettene og stake. Plukket to hele og en halv anode ut av girkassa en gang. Etter det rant det fint. Da jeg satte i ny anode kappet jeg av halvparten for å redusere faren for at den brakk. Rensket også godt i hullet for anoden så den gikk fritt når jeg skrudde til. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 8.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 (redigert) En liten tanke bare: La merke til at det kommer damp opp ved trykklokket til ekspansjonstanken. Er dette normalt? Har også tenkt til å skru opp varmevekselen for rens, vil da all kjølevæske renne ut? Redigert 8.Juli.2012 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Filmtriks Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Jeg hadde tidligere en slik motor, og opplevede noe av det du sier. På tomgang kunne den gå varm i løpet av kort tid, men om jeg da stoppet motoren, startet opp og gikk i marsjfart, ja da kunne jeg kjøre i timevis uten problemer. Jeg opplevde ellers at motoren ble varm i tide og utide, alt avhengig av turtall. Men det gikk alltid bra når jeg kjørte i marsjfart. Jeg prøvde det meste, hele kjølesystemet fikk seg en runde. Alt var ok der, men problemene vedvarte. Lang historie kort: Jeg dro til Volvo Penta forhandler, fremprovoserte varm motor, og straks temperatur nærmet seg rød sone, påviste mekaniker eksos fra ekspansjonstanken med egnet instrument. Toppakning var med andre ord gåen. Om det bobler i tanken din under drift er jeg dessverre tilbøyelig til å tro at også dette er tilfellet for deg..... Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 10.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Har nå renset det jeg kom til. Fikk ikke av oljekjøleren. Kom ikke mye møkk ut av eksosen heller, og det virker som det kommer nok vann. Ved å ruse motor i havnen stiger temperaturen ikke, holder seg stabil. Så fort jeg gir motor motstand ved å kjøre stiger temperaturen. Det kommer røyk ut av ekspansjonstanken, ser ut som det bobler der også, men motoren rister så vanskelig å si om det er bobler eller "bølger" i kjølevæsken. Kan jeg da slå meg til "ro" å konkludere at toppen har gått? Er ikke for meg å bruke mye penger på denne motoren, så enten selger jeg båten som den står eller setter inn ny motor å beholder den. Har vurdert å gå over til daycruiser pga at det blir for det meste små turer, med maks et par dager overnatting. Hva synes dere virker fornuftig? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Det koster ikke all verden å bytte toppakning, så hvis du kan konkludere med at det er bare pakningen og ikke sprekk i toppen, så ville jeg nok tatt den utgiften om det var meg. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Kalle74 Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Disse motorene har aluminums-topp, så det er viktig og ikke kjøre de over maks temp, da risikerer du at toppen sprekker, noe som har vært et problem på MD21. Hvis man passer godt på temp´en så er dettte gode motorer som holder i mange mange år. Det er vel verdt og koste på den en topp pakning hvis det kun er den som er defekt. Motoren er en Peugeot basis motor, så mange av delene får du kjøpt på et Peugeot verksted. Jeg total renoverte en slik motor for noen år siden, og kjøpte flere deler hos Peugeot (rådelager, ringer, rådebolter osv.) noe som var mye billigere en VP. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
jørn Svart 13.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Da var toppen montert igjen. Byttet toppakning, trykktestet og planet toppen. Startet den på fredag, og går nå som en klokke :) Gjenstår bare å ettertrekke toppboltene og justere ventilene, som skal gjøres etter 1time og igjen etter 20timer. Så var det det å få tak i den spesielle nøkkelen for å slippe å demontere dyser osv..... Sitér dette innlegget Link to post
Polar 29 1988 Svart 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 jørn skrev On 13.8.2012 at 23.17: Da var toppen montert igjen. Byttet toppakning, trykktestet og planet toppen. Startet den på fredag, og går nå som en klokke :) Gjenstår bare å ettertrekke toppboltene og justere ventilene, som skal gjøres etter 1time og igjen etter 20timer. Så var det det å få tak i den spesielle nøkkelen for å slippe å demontere dyser osv.....fikk du tak i nøkkel? Evt hvor? 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 20.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 Nøkkel kjøpte jeg hos Ragnar Ringstad i Fredrikstad. Svindyr, 1400kr mener jeg. Nå er det noen båter siden, så nøkkelen er solgt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.