Jump to content

Volvo Penta MD21B, temp opp og ned


jørn

Recommended Posts

Var ute med båten en tur nå. Ved marsjfart (ca 2500rpm) ligger nåla vanligvis litt over halve grønne. I dag lå den ltt mer over. Ved turtall 2100rpm gikk den tilbake slik den var før, ved ca 1000rpm ligger den farlig nære rødt, mens på tomgang går den ned til ca midt på. Hva har skjedd? Bør det hjelpe og kjøre systemrens og impellerbytte på sjøvannsiden?

Link to post

Takk for tipset. Skrudde først opp pluggen til øverste anoden på girkassa, der var det ingen anode, skrudde så opp nederste, der var en tæret anode. Ikke så rart at det ikke var noen anode på toppen, for den har havnet nede, og sperrer der!

Har prøvd å spyle den ut, feste ståltråd og dra i den, helt nytteløst, får den ikke rundt svingen. Hvordan i alle dager skal jeg få den ut? Borre den i filler? Prøve med baufilblad? Demontere girkassa (isåfall, hva må demonteres?) eller rett og slett la den ligge til den har tæret opp?

 

img_0333.jpg

Link to post

 

Dette er testklyper for elektriske målinger som man bruker til å klype fast i ledere og med bøssing for bananplugg. De har antagelig bare to "klør" i klypa, og er antagelig ikke lange nok heller til å løse akkurat det aktuelle problemet for trådstarter.

 

Vet du hvor man får kjøpt den som du har lagt inn bilde av Sjøtunga?

 

Klikk på bildet, så kommer du til Clas :wink:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Jeg hadde tidligere en slik motor, og opplevede noe av det du sier.

På tomgang kunne den gå varm i løpet av kort tid, men om jeg da stoppet motoren, startet opp og gikk i marsjfart, ja da kunne jeg kjøre i timevis uten problemer. Jeg opplevde ellers at motoren ble varm i tide og utide, alt avhengig av turtall. Men det gikk alltid bra når jeg kjørte i marsjfart.

 

Jeg prøvde det meste, hele kjølesystemet fikk seg en runde. Alt var ok der, men problemene vedvarte.

 

Lang historie kort:

Jeg dro til Volvo Penta forhandler, fremprovoserte varm motor, og straks temperatur nærmet seg rød sone, påviste mekaniker eksos fra ekspansjonstanken med egnet instrument.

 

Toppakning var med andre ord gåen.

 

Om det bobler i tanken din under drift er jeg dessverre tilbøyelig til å tro at også dette er tilfellet for deg.....

Link to post

Har nå renset det jeg kom til. Fikk ikke av oljekjøleren. Kom ikke mye møkk ut av eksosen heller, og det virker som det kommer nok vann. Ved å ruse motor i havnen stiger temperaturen ikke, holder seg stabil. Så fort jeg gir motor motstand ved å kjøre stiger temperaturen. Det kommer røyk ut av ekspansjonstanken, ser ut som det bobler der også, men motoren rister så vanskelig å si om det er bobler eller "bølger" i kjølevæsken. Kan jeg da slå meg til "ro" å konkludere at toppen har gått?

Er ikke for meg å bruke mye penger på denne motoren, så enten selger jeg båten som den står eller setter inn ny motor å beholder den. Har vurdert å gå over til daycruiser pga at det blir for det meste små turer, med maks et par dager overnatting. Hva synes dere virker fornuftig?

Link to post

Disse motorene har aluminums-topp, så det er viktig og ikke kjøre de over maks temp, da risikerer du at toppen sprekker, noe som har vært et problem på MD21.

Hvis man passer godt på temp´en så er dettte gode motorer som holder i mange mange år. Det er vel verdt og koste på den en topp pakning hvis det kun er

den som er defekt.

Motoren er en Peugeot basis motor, så mange av delene får du kjøpt på et Peugeot verksted.

Jeg total renoverte en slik motor for noen år siden, og kjøpte flere deler hos Peugeot (rådelager, ringer, rådebolter osv.) noe som var mye billigere en VP.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
  • 1 måned senere...

Da var toppen montert igjen. Byttet toppakning, trykktestet og planet toppen. Startet den på fredag, og går nå som en klokke :) Gjenstår bare å ettertrekke toppboltene og justere ventilene, som skal gjøres etter 1time og igjen etter 20timer. Så var det det å få tak i den spesielle nøkkelen for å slippe å demontere dyser osv.....

Link to post
  • 11 år senere...
jørn skrev On 13.8.2012 at 23.17:

Da var toppen montert igjen. Byttet toppakning, trykktestet og planet toppen. Startet den på fredag, og går nå som en klokke :) Gjenstår bare å ettertrekke toppboltene og justere ventilene, som skal gjøres etter 1time og igjen etter 20timer. Så var det det å få tak i den spesielle nøkkelen for å slippe å demontere dyser osv.....fikk du tak i nøkkel? Evt hvor? 🙂

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...