Martin K Startet 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2012 Hei, Jeg har en Draco 17 med en Volvo b23 motor. Hadde litt problemer med starteren, så fikk tak i en helt ny starter. Vi koblet den til og følge koblingskjemaet så skal alt være rett. Vi målte også at det var kontakt mellom de rette lederene. Problemet nå er at starteren går rundt som et olja lyn. Kan høre det klart og tydelig, Men den slår ikke inn på tannhjulet i selve motoren. Det virker som den ikke når helt inn på tannhjulet. Jeg koblet på den gamle starteren også, og ble samme problem, kunne høre den gikk rundt, men den var nok ikke særlig borti hjulet i motoren. Har dette noe med kobling å gjøre? Feil på starteren ? Noe jeg kan stille på? Hvert fall noen gode ider her? Takker for alle svar :) Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 prøv å få starteren nærmere svinghjulet hvis ikke kan det være at startkransen på svinghjulet eller tennene på starteren er for slitt Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Prøv starteren før du monterer den på motoren, da ser du om tannhjulet slår ut som det skal. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Martin K Svart 7.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Takk for raske svar. Vist svinghjulet i motoren er slitt, så er vel det en dårlig nyhet? hvordan kan jeg få den nærmere svinghjulet? og eventuelt, vist tannhjulet ikke slå ut, er det noe jeg kan fikse da? Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Se at du har nok futt i batteriet ditt. Rart du skal få dette problemet med en ny starter, men når de blir litt slitt så krevers det litt ekstra for at innslaget skal få full futt. Svinghjulet koster ikke allverden, men motoren må nok ut eller ihvertfall deles og flyttes frem i båten for bytte. Har liggende slikt brukt for salg hvis det skulle være. Gjør ellers som de andre sier, ta ut starteren og se. Sitér dette innlegget Link to post
jabra Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 (redigert) Høres rart ut at begge starterne oppfører seg slik. Startinnslaget har direktestrøm fra batteriet/hovedbryter. Strømmen fra startknapp/bryter skal normalt gjøre at innslaget fører tannhjulet fram til tannkransen på svinghjulet og samtidig kobler inn strømtilførselen til startmotoren. Jeg ville sjekket at det er riktig starter du har fått. Kanskje slaglengden er for kort, og derfor ikke når frem til tannkransen på svinghjulet? Kanskje feilen ligger på tannkransen? Redigert 7.Juli.2012 av jabra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Du kan, men frarådes da de ikke er gnistsikre, benytte starter fra bil. Disse kan bla. kjøpes billig på biltema.. Sitér dette innlegget Link to post
sjore Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Bare en ide, kan det hende at det mangler tenner i startkransen? Hvis du dreier motoren litt på "annen måte" ( vha pipenøkkel f. eks) og prøver igjen? Men du ville vel kanskje hørt "skrapelyder" hvis dette var tilfellet.... Sitér dette innlegget Link to post
Lyspære Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Så lenge du har fått riktig starter fra start av,tenker da på avstander.Jeg tror at du har en utslitt starterkrans. Ta av starter og lys inn på starterkrans. Tørn motor på veiv hjullet en runde mens du ser på starterkransen. Starter kransen blir som regel slitt to steder. Sitér dette innlegget Link to post
Martin K Svart 7.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Takker for alle svar så langt, får ta en tur ned å sjekke tennene på svinghjulet. Og starteren er helt ny fra Biltema. takker igjen til dere godfolks Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Og starteren er helt ny fra Biltema. Og denne er selvfølgelig beregnet for en marinemotor og er gnistsikker ? Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Og denne er selvfølgelig beregnet for en marinemotor og er gnistsikker ? Det er den selvfølgelig ikke, dette er nok en til bil skulle jeg tro da jeg aldri har funnet en marineverson hos tema. Mange bruker også dynamoer fra tema, ikke gnistsikkre de heller.... Hvordan ser man forskjellen på disse egentlig? Er selv usikker på hva jeg har, da den fulgte en marinemotor jeg kjøpte... Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Er ikke alltid like lett å se forskjell på starteren, men for eksempel en dynamo for båt vil være helt tett eller ha spesiell netting i åpningene som hindrer eksplosjon, mens dynamoer til bil ofte har store åpninger til lufting osv. da bensindamp normalt ikke er noe problem i en bil. Det samme gjelder for starteren (og andre ting, slik som fordeler osv.), den er enten helt lukket eller laget spesielt slik at dersom gnister antenner bensindamp så holdes dette innad i den elektriske komponenten, i stedet for at all bensindamp som kan ligge nederst i motorrommet på en båt antenner, noe som kan være rimelig guffent i en båt. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Takker for svaret adeneo Har registrert forskjell på dynamoene, men har 2 startere liggende og begge ser like ut for meg Sitér dette innlegget Link to post
Martin K Svart 9.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Og vist det ikke er gnistsikker som du nevner (starteren altså) vil det føre til problemene jeg har med starteren ? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Nei, det vil føre til Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Hehe suverent illustrert. Problemet er at er det ikke gnistsikkert så kan det bli gnist... Bensindamp synker.. synker den ut av en bil forsvinner den vanligvis med mindre du står i ei stor grøft og det er eksepsjonelt vinnstille. I en båt..... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Jeg har også hatt problemet med at starteren raser rundt uten at piniongen går i inngrep med tennene på svinghjulet. Hos meg var det en overrun clutch i piniongen som fusket, så piniongen ble skiftet på verksted. Jeg monterte faktisk inn den reparerte starteren i dag. Det er en egen tråd om mitt startproblem som finnes her. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Martin K Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 [/img] Var nede i båten nå, får ikke rikket hjulet med pipenøkkel. Den står bom fast. dette hjelper jo ikke på for starteren sin del. Så har kjøpt smøring for å se om jeg får noen omdreininger på hjulet. Har kanskje rustet fast eller eiret i metallet. Vet ikke helt om bilde ble noe bra. ligger ved linken til bilder her også Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Hvilket hjul mener du? Er det reimskiva du ikke får rundt ? Sitér dette innlegget Link to post
Martin K Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 [/img] Sitér dette innlegget Link to post
Martin K Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Håper det siste bildet var bedre. Er det store hjulet i midten av motoren, er litt usikker på navnet. [/img] Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Det er reimskiva .Dersom du ikke får dreid det med pipe og skralle så sitter motoren fast,demonter starteren og se om den har kilt seg,forsøk og dreie motoren på svinghjulet med en skrutrekker på starterkransen mot gods på motor. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Det er reimskiva .Dersom du ikke får dreid det med pipe og skralle så sitter motoren fast,demonter starteren og se om den har kilt seg,forsøk og dreie motoren på svinghjulet med en skrutrekker på starterkransen mot gods på motor. Kan være motoren som sitter fast, men kan også være andre ting som låser motoren bortsett fra starteren(ville også begynt med å undersøke den). Har vært tilfeller hvor drevet og akslingen i drevkåpa har rustet fast og ført til at det har sett ut til at motor har satt seg.. Den motoren du har, tør jeg nesten si sikkert er en b230 og ikke 23, men med aq15x marinisering og aq140 gassere... bare til informasjon :) Sitér dette innlegget Link to post
Martin K Svart 18.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Jeg var nede i båten i dag/nettopp. Ser ut til at starteren ikke slår ut, var ikke så lett å se, for det er vel ikke mye den beveger seg. Vi hadde pipe med skralle og fikk ikke bevegd reimskiven på motoren, sto fremdeles bom fast. som Lite sier, så har jeg ikke sjekket drevet. Vist det står fast der vil vel ikke propellene gå rundt? er vel letteste måten å teste om det står fast der når den ligger på sjøen? Tennene på svinghjulet der starteren går, så veldig fine ut, kunne ikke se noe slitasje der, men klarte ikke ved hjelp av skrujern å bevege det hjulet heller. Det skal sies at det ikke er mange ukene siden det var omdreininger på motoren, men nå står den helt fast. Hva kan være årsaken til at startmotorene ikke slå inn, har testet med to stykk. De går rundt som ett udyr, men griper ikke tak? Mange sier at det er dårlig kontakt, men har målt alle ledningene med en elektriker, og det skal være kontakt. Har ingen kabler fra coilen og direkte inn på starteren, skal det være det? synes jeg husker det var det før, men som sagt har jeg fulgt koblingskjema til punkt å prikke med elektrikeren. denne motoren begynner å bli meget frustrerende Hadde verksted lønnet seg, eller er det meget meget dyrt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.