adeneo Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Du har selvfølgelig forsøkt å ta ut pluggene når du driver og skal rotere denne motoren som ikke går rundt ? Sitér dette innlegget Link to post
Martin K Svart 18.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Nei det har jeg ikke gjort, vil dette hindre alt til å gå rundt?? Jeg er nok bare en elektronikk person, ingen mekaniker. Derfor det er kjekt med god hjelp her ifra :) takker Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Pluggene hindrer ikke at det går rundt, men ved å ta de ut slipper du å dra på en del ekstra kilo i kompresjon, og motoren blir vel omtrent ti ganger enklere å rotere, forutsatt at den ikke sitter fast i noe annet selvfølgelig. Sitér dette innlegget Link to post
Martin K Svart 18.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Okei, takk for hjelpen. skal i båten igjen i morgen. Noen som har peiling på hvor mye det ville kostet å sende den på verksted? eller er det pengesluk? Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 propell, "hjulet som startmotoren" og reimhjulet er alle mekanisk sammenkoblet(med forbehold at drevet er i gir). Uansett hva som sitter fast, så nytter det ikke å forsøke forskjellige plasser. Er det gammel eksos på denne motoren? er typisk når disse blir gamle og ruster, så kommer det saltvann inn i sylinder nr4(den lengst vekk fra reimhjulet). Hvis motoren har stått en stund og den nå har satt seg bør du ikke bryte og slite for da river du fort i stykker mer en du ønsker. Du må først få løsnet det som sitter fast. Det finnes flere "lurium" som kan tilsettes når et stempel har satt seg. Selv bruker jeg bare diesel, det er billig og får jobben gjort. Ut med pluggen, "trakt med slange" ned i hullet og fyll opp. La stå i noen dager. Blir gris når du får løs motoren, og du må bytte olje etterpå tilfelle det har kommet diesel i oljen. For å finne ut om motor eller drev sitter må du dele motoren fra kåpa, eller ta den på land og ta drevet av. Med drevet av finner du fort ut om selve drevet sitter. Akslingen som går gjennom kåpa står på en fjærlastet plate og burde kunne rikkes litt på såfremst ikke denne sitter(og denne kan sitte som fjell!) Båt er det store hullet i havet man kaster penger i, og det koster mye for mekanikere(har jeg hørt, sikkert mange som kan bekrefte det) Nå i sesongen er det vist langt mellom ledige mekanikere har jeg også inntryk av. Ettersom du har mariniseringsutstyr tilpasset b230, kjøpes en slik bilmotor for ca 3-4000(mener jeg å huske) hos huggere. Vet også om en som har en slik stående, send pm hvis det er av interesse. Jeg ville kjøpt en slik motor(hvis det er den som sitter), flyttet over utstyret og fått båten på havet for sesongen. Så ville jeg overhalt en av dem iløpet av vinteren så det var klart for neste sesong. Du finner svar på nesten alt du måtte lure på hvis du søker litt på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.