index Startet 31.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 31.Januar.2005 (redigert) Det har vært temmelig fuktig i båten i vinter, ser ut til at kalesjeimpregneringen ikke holder helt med noen måneders sammenhengende regn.. For å avhjelpe dette så har jeg lurt på å få lagd til en presenning som er passe stor til toppen av kalesja samt 10 cm ned på sidene og bak, slik at den dekker de horisontale flatene men tillater adkomst på en enkel og grei måte. Er det noen her som har benyttet slik presenning og har erfaringer rundt dette? Tenker da på ting som fukt, jordslag, slitasje på kalesje etc. Vil tro at en tung, glatt presenningstype burde være egnet til dette. Lettpresenninger er ofte av vevd type, og vil etter det jeg kan se lettere kunne medføre slitasje på kalesjen ved gnissing mot denne. Men spørsmålet er altså: Er dette lurt, eller vil det bare føre til mer jordslag når man dekker til kalesjen slik? Båten er i bruk hele året, og det er derfor ikke noe alternativ å ta av kalesjen for så å dekke båten med presenninger. Men et litt tørrere innemiljø hadde ikke vært av veien... Ser at mange benytter en slik "topphatt" på kalesjen, så da har det kanskje noe for seg? Redigert 31.Januar.2005 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Janoho Svart 31.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2005 Det har vært temmelig fuktig i båten i vinter, ser ut til at kalesjeimpregneringen ikke holder helt med noen måneders sammenhengende regn.. For å avhjelpe dette så har jeg lurt på å få lagd til en presenning som er passe stor til toppen av kalesja samt 10 cm ned på sidene og bak, slik at den dekker de horisontale flatene men tillater adkomst på en enkel og grei måte. Er det noen her som har benyttet slik presenning og har erfaringer rundt dette? Tenker da på ting som fukt, jordslag, slitasje på kalesje etc. Vil tro at en tung, glatt presenningstype burde være egnet til dette. Lettpresenninger er ofte av vevd type, og vil etter det jeg kan se lettere kunne medføre slitasje på kalesjen ved gnissing mot denne. Men spørsmålet er altså: Er dette lurt, eller vil det bare føre til mer jordslag når man dekker til kalesjen slik? Båten er i bruk hele året, og det er derfor ikke noe alternativ å ta av kalesjen for så å dekke båten med presenninger. Men et litt tørrere innemiljø hadde ikke vært av veien... Ser at mange benytter en slik "topphatt" på kalesjen, så da har det kanskje noe for seg? <{POST_SNAPBACK}> Hei, det er egentlig ikke så lurt da det ofte vil føre til mer fuktighet inne i båten. Itillegg råtner kalesjen da den ikke får lufting. Kanskje det er på tide med ny kalesje ?? JOH Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 31.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2005 Hei Index! Vi bruker en slik topp-hatt over kalesjen året rundt og ser ingen problemer med det. Ser det er flere i havna som har det samme. mvh Jan S Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
index Svart 31.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2005 Hei Index! Vi bruker en slik topp-hatt over kalesjen året rundt og ser ingen problemer med det. Ser det er flere i havna som har det samme. mvh Jan S <{POST_SNAPBACK}> Hvilket materiale er denne topphatten laget av? Vanlig presenningsstoff eller noe som er polstret på undersiden? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 31.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2005 Hei, det er egentlig ikke så lurt da det ofte vil føre til mer fuktighet inne i båten. Itillegg råtner kalesjen da den ikke får lufting. Tror nok heller det blir tørrere i båten med en "topppresenning" enn enutett kalesje. Har selv en ferdigkjøpt "Hansentopp", og i og med at sidene ikke er tildekket ser jeg ingen problemer. Men er kalesjen riktig dårlig, kan det selvfølgelig være en tanke å kjøpe ny. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye Svart 31.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2005 Hei Jeg bruker også båten hele året, og har hatt en slik formsydd topp i 3 år nå. Den fungerer helt utmerket. Ikke tegn til jordslag eller slitasje, og båten er helt tørr innvendig. Når det blåser dannes det en luftpute mellom toppen og kalesjen som løfter den. I tillegg er det sydd inn "pølser" som polstring hvor den ligger over bøylene. Om vinteren glir snøen lett av, og måkeskitt på kalesjen er et tilbakelagt stadium. Popeye Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 31.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2005 Vanlig pressenningstoff ja-- ellers samme erfaring som Lars H og Popeye. Kjøp deg trøstig en slik topp og hold båten tørrere! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
jada Svart 31.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2005 Men er kalesjen riktig dårlig, kan det selvfølgelig være en tanke å kjøpe ny.Og dersom kalesjen er riktig dårlig, og du ikke tar deg råd til å kjøpe ny, så er en slik topphatt uunnværlig. Slik er det for meg. Min "hansentopp" fulgte med da jeg kjøpte båten i -99, og den ligger på hver gang båten er i havn, og hver natt ellers. Kalesja er fra -93, og burde vært på søpla, men så lenge toppen fungerer så........ Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2005 Hei. Det er en annen bruk av en slik topp også. Når vi er ute med båten tidlig våres eller uti oktober og temperaturen ute kun er noen få plussgrader, er det MYE lettere å holde det varmt inne under kalesjen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 31.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2005 Dette høres bra ut. Får se til å få lagd til en slik, det er en plage med våt båt hver eneste vinter. Den holder greit tett om sommeren, men det ser ut til at de usedvanlig våte vintrene her vestpå blir for mye for kalesjen. Selv om jeg impregnerer minst to ganger i året. Kalesjen begynner å bli noen år ja, men så lenge den holder tett til sommerbruk så kan nok en slik topp gi den noen år til. Lars H: Dekker toppen din over luken i hardtoppen også? Jeg har samme løsningen på min båt, og selv om denne er lettere å holde tett så bør kanskje denne også dekkes? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 31.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2005 Lars H: Dekker toppen din over luken i hardtoppen også? Jeg har samme løsningen på min båt, og selv om denne er lettere å holde tett så bør kanskje denne også dekkes? <{POST_SNAPBACK}> Nei, men jeg tror at en kan få tak i det også. Du kan jo kontakte Alf Hansen AS Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jada Svart 31.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2005 Til min båt, JODA 8100, er det tilpasset en topphatt til hver av lukene i hardtop'en. Kneppes rett over kalesjeduken som dekker lukene. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 31.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2005 Kjøpte ny kalesje til Astor i høst og da med en slik "Top-hat" i tillegg. Med innlagte "pølser" og det hele. Passet perfekt. Kostet ca. 1300.- til vår 30-foter i vinterpris. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
index Svart 1.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2005 Flott! Får ta mål og sjekke priser på en slik topp. Nå går jeg en tørrere fremtid i møte... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.