kjetillunde Startet 7.Juli.2012 Del på Facebook Startet 7.Juli.2012 Jeg har kjøpt meg mutternaglesett med tang fra biltema, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal bruke det. Har noen brukt en slik? Jeg skal feste stangholdere i båt med dobbelt skråg) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 7.Juli.2012 Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 Du borer et hull som har samme diameteren som naglen, så skrur du naglen inn på tangen og setter naglen ned i hullet du har boret og klemmer. Naglen blir da krympet på innsiden av hullet og sitter fast. Så skrur du ut tangen og da er du klar til og feste stangholderen. Det skal sies at de mutternaglene er av aluminium så de er vel ikke godt egnet til og brukes ute i en båt. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
kjetillunde Svart 7.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 Ok, hva vil det si at naglen blir krympet? Hva skjer når jeg klemmer tangen? Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 7.Juli.2012 Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 Hvis du ser inn i naglen fra den siden flensen er så ser du at det er et parti som ikke har gjenger. Dette partien blir krympet og lager en flens på innsiden av hullet. Disse naglene er nok tiltenkt brukt på tynne plater, så hvis det er tykk glassfiber der du vil bruke dem så vil ikke den delen som skal krympes lage en flens, men heller bli krympet inne i selve glassfibermaterialet. Du vil da ikke få et full godt feste. Hvis du tester på en 1-3mm plate først så ser du hvordan naglen fungerer. Du kan også teste på en skive. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
kjetillunde Svart 7.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering. Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg. Hvis du ser inn i naglen fra den siden flensen er så ser du at det er et parti som ikke har gjenger. Dette partien blir krympet og lager en flens på innsiden av hullet.Disse naglene er nok tiltenkt brukt på tynne plater, så hvis det er tykk glassfiber der du vil bruke dem så vil ikke den delen som skal krympes lage en flens, men hellerbli krympet inne i selve glassfibermaterialet. Du vil da ikke få et full godt feste.Hvis du tester på en 1-3mm plate først så ser du hvordan naglen fungerer. Du kan også teste på en skive. Takk Kalle. :-) Finnes det nagler som krymper dypere da? Og syrefaste? Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 7.Juli.2012 Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 Fant et bilde her som viser det: http://www.hengze-fastening.com/blindrivetnuts-images/rivetnuts-8.jpg Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Kalle74 Svart 7.Juli.2012 Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 (redigert) Søk på "Rivet Nut Stainless" på ebay så finner du det. Om den Biltema tangen klarer og krympe syrefast vet jeg ikke. http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=rivet+nut+stainless&_sacat=0&_odkw=rivet+nut+ss&_osacat=0 Redigert 7.Juli.2012 av Kalle74 (see edit history) Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
kjetillunde Svart 7.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 Takk igjen Kalle! :-) Jeg trenger størrelse M6. Vet du hva den størrelsen heter på engelsk? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 7.Juli.2012 Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 M6 heter M6 på alle språk Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
bjornas Svart 7.Juli.2012 Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 Caveat: Bruk gjerne nagletanga, men i båt bør du bruke nagler beregnet for bruk i båt - ikke bare rustfrie men spesialnagler kjøpt i båtforretninger. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Kalle74 Svart 7.Juli.2012 Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 Caveat: Bruk gjerne nagletanga, men i båt bør du bruke nagler beregnet for bruk i båt - ikke bare rustfrie men spesialnagler kjøpt i båtforretninger. Spiller ikke noen rolle hvor du kjøper det, men kvaliteten bør være A4/316. Dårligere kvalitet som A3, A2, 304 ol. vil få litt overflaterust som kan lage stygge rustmerker. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
boati Svart 7.Juli.2012 Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 Det BØR være en egen type for glassfiber ja, nå snakker jeg ikke om materialet men heller det som skal ta tak i materialet. Kommer du ikke til å dra opp muttere osv? Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 7.Juli.2012 Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 Prøv med sika + rustfrie vanlige popnagler heller. Da holder sikaen den fast + det flexer litt. Naglene holder det nedtil. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 7.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 (redigert) Hvor får jeg tak i vanlige popnagler? Biltema? Hvor mange mm. er M6? Redigert 7.Juli.2012 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 7.Juli.2012 Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 (redigert) M6 er 6 mm. Redigert 7.Juli.2012 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 7.Juli.2012 Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 Vet ikke gjør et søk. M= Metrisk standard = mm forskjelling ifra BS = Britisk Standard = tommer. Nå blir det mer og mer vanlig med Millimeter heldigvis. Nå må vi bare vente et par tiår så kommer nok torx skruehodet til båt også:) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 7.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 Er det risikabelt å bruke aluminium blindmutre? Jeg lurer på om syrefaste vil kunne knuse glassfiberen på båtripa når jeg kniper blindmuttertanga? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 7.Juli.2012 Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 Hadde 2 stangholdere i min forrige båt. Festa med vanlige rustfrie tre-skruer og lim. satt som juling de. "dorga" i 25-30 knop med fult utlegg i en liten transportetappe. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 7.Juli.2012 Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 Er det risikabelt å bruke aluminium blindmutre? Jeg lurer på om syrefaste vil kunne knuse glassfiberen på båtripa når jeg kniper blindmuttertanga? Syrefaste bolter vil etter kort tid være umulige og skru ut igjen når du bruker alu. muttere. I tillegg så vil aluminiumen fungere som anode for boltene. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
alphaman Svart 7.Juli.2012 Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 du burde bruke syrefaste treskruer,det er det vanligste Sitér dette innlegget Link to post
-stig- Svart 8.Juli.2012 Del på Facebook Svart 8.Juli.2012 med litt tykk smøring, så funker rustfritt i alu helt fint. bruk aqualube eller lignende, og du får ingen problemer med korrosjon osv. den dagen muttrene fra biltema er stygge/ødelagte, så bytter du dem bare, koster ikke akkurat stort. vi bruker rustfritt i alu på farkostene våre offshore, uten store problemer. det er ubåter som ser litt mer saltvann enn en stangholder. og spesial nagler kjøpt på båtforretning?? hva i all verden, er det noen ekstra dyre, kliss like noen? om man er i tvil om den blir å ødelegge glassfiberen, sett inn en litt lengre nagle/innsats, med ei skive på baksiden, da sitter den for evig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.